2026-01-31, 22:33
Medlem
Hon tar seden dit hon kommer. Bra att hon försöker bli lite mer Svensk.

Sen får vi hoppas på att hijaben åker av så småning om också. Symbol för förtryck är inte jättekul att se.
Citera
2026-01-31, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Jag bor i Bayern men kommer från Sverige. Jag kan tänka mig att ha en Dirndl. Jag tror jag ska köpa en till våren när alla fester kommer igång. Det är en dräkt. Jag tycker att hon såg fin ut i sverigedräkten. Dräkter är inte problemet vi har nu. Korruption, idioter till politiker, sjuk fördelning av statskassan. En sjuk tid vi lever i nu. Jag tror inte ens att invandringen är det största problemet
I min mening är det vår politik och våra politiker.

För övrigt. Hur många exmpelvis amerikaner besöker inte varje år Oktoberfest iförda en dirndl?
Citera
2026-01-31, 22:44
Medlem
Merwinnas avatar
TV-serien jag nämde förut heter naturligtvis "Der Bergdoktor" och inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Jag bor i Bayern men kommer från Sverige. Jag kan tänka mig att ha en Dirndl. Jag tror jag ska köpa en till våren när alla fester kommer igång. Det är en dräkt. Jag tycker att hon såg fin ut i sverigedräkten. Dräkter är inte problemet vi har nu. Korruption, idioter till politiker, sjuk fördelning av statskassan. En sjuk tid vi lever i nu. Jag tror inte ens att invandringen är det största problemet
I min mening är det vår politik och våra politiker.

Ja, bara du inte själv känner dig dum och utklädd, så... Sedan är det ju en gradvis "inskolning" i en ny trakt, naturligtvis. Om man skulle gifta sig med någon vars förfäder har bott där i urminnes tider, och föda nya barn in i släkten och trakten, så skulle det kanske kännas mer naturligt att ta på sig en Dirnd'l. Kvinnor har ju alltid tagit sin mans medborgarskap, kultur, titel (baron-baronessa, prins-prinsessa...) och status. Tvärtom är knepigare.

Jag hade för övrigt på mig en hijab i moskéerna i Istanbul förra året, och jag kände mig lätt dum. Speciellt som de turkiska tjej-väktarna bara hade en enkel liten sjal där håret stack fram under...
Citera
2026-01-31, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om kombinationen svensk folkdräkt och hijab?
Folkdräkt brukar ju bäras med huckle så det är svårt att se nyhetsvärdet.
Citera
2026-01-31, 22:58
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För alla svenskar ja, som t.ex. kom från en bygd utan sockendräkt, eller som hade tappat bort sitt ursprung efter en eller ett par generationer i storstaden utan kontakt med släkten i hembygden. Men de som tog fram Sverigedräkten hade aldrig mörkhyade invandrare i åtanke. Jag tror att de flesta ser hur mycket dräkten krockar mot den tjejens a) slöja och b) medfödda utseende. Det är bara fånigt att påstå något annat.
Men är det bara hudfärgen? Hur är det med någon som är adopterad från Afrika och uppvuxen i en svensk familj? Eller en familj som flyttar från Filippinerna till en by utanför Leksand och bara umgås med leksingar i 10 år, och nu bara vill passa in på midsommar? Eller en amerikan som är här för att gå på sin kompis bröllop, där brudparet uppmuntrar gästerna att bära dräkt?

Jag håller med om att man inte ska "klä ut sig till svensk". Lämpligheten beror på HUR dräkten bärs och i vilket sammanhang. Tycker jag. Vill vi integrera invandrare måste de någon gång kunna bära en dräkt.
Citera
2026-01-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är det här ett exempel på lyckad integration?
Vad tycker ni om kombinationen svensk folkdräkt och hijab?

https://www.sverigesradio.se/artikel/zeinab-alskar-sin-folkdrakt-bar-den-med-stolthet

Jätte vacker ju.
Orka bry sig om hudfärg?
Citera
2026-01-31, 23:24
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Att Hijabba en folkdräkt borde ses lika allvarligt på som spioneri eller andra allvarliga brott mot staten!
Citera
2026-01-31, 23:34
Medlem
Timoteuss avatar
Kul om hon är nöjd, tycker jag.
Men hon skulle mycket väl kunna ha på sig den riktiga huvudbonaden, det vore stiligare. Sjalen hon har ser lite torftig och vardaglig ut.

Började googla, och då ser man ju tydligt att tex Victoria visar en smal rand hår medan Sofia har utsläppt hår och har hela huvan mycket längre bak. Man kan alltså få den riktiga huvudbonaden att täcka det mesta av håret.
Hon Zainab skulle kunna ha en vit mössa under, om hon behöver täcka precis allt hår.
Det finns ju diverse folkdräkter där man har en vit undermössa eller ett brett vitt band som täcker håret i pannan, under den yttre, mer storstilade mössan.
Citera
2026-01-31, 23:42
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag hade för övrigt på mig en hijab i moskéerna i Istanbul förra året, och jag kände mig lätt dum. Speciellt som de turkiska tjej-väktarna bara hade en enkel liten sjal där håret stack fram under...

Klart att du ska känna dig dum om du legitimerar kvinnohat som du gör när du tar på dig den muslimska luvan.

Men samtidigt så kan jag anse att det är godkänt när man är i en viss världsdel och vill ta sig in i ett rum och man måste "spela med" i deras trams för att få tillgång till rummet man har i sin målbild.

Men som sagt, samtidigt så måste man vara lite äcklad av att man under de minuterna man har på sig det står för det där kvinnohatet.

Men det är något helt annat än att olika kulturer använder sig av andra kulturer där inslagen är goda. Som att man har en Svensk folkdräkt eller indianfjädrar i håret. En mexikansk taco-hatt eller en krullig peruk när man vill vara afrikansk vilde.
Citera
2026-01-31, 23:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Jätte vacker ju.
Orka bry sig om hudfärg?
Det här är väl en typiskt kulturell appropriering. Samma som vänstern och galna PK-idioter skrek som stuckna grisar om tidigare. Man skapade till och med en bojkott mot någon som gjorde kläder med samiskt tema och lyckades väl få henne ur business.

Men när en annan dominerande folkgrupp i världen, gör det med svensk kultur som är en minoritetskultur i världen, då gillar man det. Samma människor som hatat allt som har med Sverige och svensk kultur att göra och hånat den och svenskar som velat bevara den. Det visar väl bara att de som angripit västerlänningar för kulturell appropriering här, bara är ett antal inkonsekventa hatiska rasister, som hatar svenskar och Sverige och använt det som som ursäkt sitt hat. Eller hur?

Eller hur ska man tolka det annars tycker du?
Citera
2026-02-01, 00:14
Medlem
AndersPersson99s avatar
Zeinab behöver ta av sig folkdräkten och deportera sig själv till Kongo.
Citera
2026-02-01, 00:27
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Folkdräkt brukar ju bäras med huckle så det är svårt att se nyhetsvärdet.

Kan bara instämma. Tycker det ser utmärkt bra ut. Kul att hon trivs med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in