Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Fast det ÄR inte "rasism". Jag beskrev ju hur jag - som är vithyad och rödblond - själv inser att jag inte hade rätt att bära en tyrolsk folkdräkt, fast jag bar den ändå när jag var ung och ovetande. Vad är det för fel med att RESPEKTERA andra människors ursprung, tillhörighet och de symboler som hör till? Det är ju ändå, som jag redan skrev, något mycket marginellt. Hur ofta har man på sig en Sverigedräkt respektive en Dirnd'l, liksom? På sin höjd någon gång per år. Och de allra flesta som har rätt till det, gör det aldrig ändå. Så att prata om diskriminering är helt orimligt.
Så vad BEROR det på, att vissa måste tränga sig in där de inte har att göra och kränka människor på det här sättet..? De förlorar i alla fall min respekt.
Fast Sverigedräkten är ju inte en släkt- eller bygdedräkt som gått i arv i hundratals år, utan en modern nationaldräkt framtagen på 1900-talet just som
en gemensam symbol för alla i Sverige.
Det blir lite märkligt att prata om “
rätt att bära den” som om det handlade om blod eller ursprung.
Skillnad är det förstås på att göra maskerad av någons kultur och att bära något med respekt. Här verkar det ju snarare handla om det senare.
Annars landar man lätt i att börja mäta hudtoner för att avgöra vem som får ha vad på sig, och det känns ärligt talat betydligt konstigare.