2026-02-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det finns ingen Svensk som bryr sig ett dugg om folkdräkten.

Vad gaggar du om.

Det finns en stor skala som bryr sig om den speciellt när denna visas upp och bärs varje Valborg & midsommar mm.

Jag bryr mig om den!
Citera
2026-02-01, 19:21
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Hon gillar att "rota i det gamla" från Sverige och Irak och folkdräktens utseende gör att hon känner att den kommer därifrån.

Jag tror du ska lyssna om på det där för det är inte vad hon säger. Du får det att låta som att hon skulle känna att folkdräkten kommer från Irak. Men det är inte vad hon säger.

Lyssna igen. Du har fel.
Citera
2026-02-01, 19:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Hade inte alla kärringar huvudduk på 1800 talet?

Nej, det går inte att jämföra alls. För muslimska tjejer kan slöja eller icke-slöja handla om liv och död. Om fadern eller bröderna får se henne utan slöja - eller får till sig att hon setts utan slöja - så kan det räcka för ett hedersmord.

I Sverige har det aldrig varit tvång för kvinnor att täcka håret. Unga, ogifta kvinnor gjorde det vanligen inte alls - utom mot kylan utomhus på vintern, såklart. Men det vanliga var att de hade flätor, mer eller mindre konstnärliga... vid 20 ungefär började de sätta upp håret på huvudet. Men flickor som arbetade på gårdarna på landet hade ofta en huvudduk av praktiska skäl: den skyddade mot solen på fälten, och vid matlagning höll den hårstrån borta från maten, samt såklart att den höll borta håret från att ramla ner framför ögonen hela tiden. Men på lördagsdansen släppte man ut håret!

I den gifta kvinnans sockendräkt/nationaldräkt har det dock vanligen ingått någon form av huvudduk. Huvudduken var tecknet på att kvinnan var gift, de unga flickorna i sina sockendräkter/nationaldräkter var barhuvade som sagt. Men det var fortfarande inget TVÅNG för den gifta kvinnan att bära huvudduk i alla sammanhang...

På 1910-1950-talet grovt räknat var det modernt att kvinnor skulle bära hatt utomhus. Men inte inomhus. Och även detta var frivilligt - det var inte för att man var rädd för hedersmord som man tog på sig hatten när man gick ut, utan för att den var en mode- och statussymbol.
Citera
2026-02-01, 19:38
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det går inte att jämföra alls. För muslimska tjejer kan slöja eller icke-slöja handla om liv och död. Om fadern eller bröderna får se henne utan slöja - eller får till sig att hon setts utan slöja - så kan det räcka för ett hedersmord.

Det stämmer kanske för muslimer från vissa extrema klaner, men definitivt inte för muslimer i allmänhet.

För att lägga grund för detta kan jag nämna att jag har två indiska muslimska kvinnor på mitt jobb som är anställda (jag är konsult) och de har aldrig hijab på sig.

Citat:
I Sverige har det aldrig varit tvång för kvinnor att täcka håret. Unga, ogifta kvinnor gjorde det vanligen inte alls - utom mot kylan utomhus på vintern, såklart. Men det vanliga var att de hade flätor, mer eller mindre konstnärliga... vid 20 ungefär började de sätta upp håret på huvudet. Men flickor som arbetade på gårdarna på landet hade ofta en huvudduk av praktiska skäl: den skyddade mot solen på fälten, och vid matlagning höll den hårstrån borta från maten, samt såklart att den höll borta håret från att ramla ner framför ögonen hela tiden. Men på lördagsdansen släppte man ut håret!

I den gifta kvinnans sockendräkt/nationaldräkt har det dock vanligen ingått någon form av huvudduk. Huvudduken var tecknet på att kvinnan var gift, de unga flickorna i sina sockendräkter/nationaldräkter var barhuvade som sagt. Men det var fortfarande inget TVÅNG för den gifta kvinnan att bära huvudduk i alla sammanhang...

På 1910-1950-talet grovt räknat var det modernt att kvinnor skulle bära hatt utomhus. Men inte inomhus. Och även detta var frivilligt - det var inte för att man var rädd för hedersmord som man tog på sig hatten när man gick ut, utan för att den var en mode- och statussymbol.

Du kan se vad wikipedia säger:
Citat:
Under 1700- och 1800-talet var det vanligt att kvinnor i Sverige bar huvudduk eller huckle, särskilt på landsbygden.Plagget var ofta ett kvadratiskt tyg som knöts under hakan och användes för att dölja håret. Det var ett tecken på anständighet och respektabilitet, och för många kvinnor var det en självklar del av vardagsklädseln [4]. I vissa samhällen ansågs det till och med som skamligt för en gift kvinna att visa sitt hår offentligt [5].

Så med det i åtanke känns det som att användningen i Sverige på den tiden var ganska lik den som på senare tid åter-populariserats i modern Islam. På 70 talet var det mest äldre kvinnor som bar hijab i många länder t.ex Iran. Det ansågs förlegat och omodernt.

Huvudduk har dock aldrig varit någon religiös symbol i Sverige förutom för nunnor.

Men som vanligt med dig Merwinna så är det så att du kommer med massa ogrundade påståenden som du dragit ur röven och så tycker du att det minsann är rätt för att du trodde att det var så. Därmed kommer jag inte att svara på dina inlägg efter detta.
Senast redigerad av Xer0 2026-02-01 kl. 19:45.
Citera
2026-02-01, 19:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det stämmer kanske för muslimer från vissa extrema klaner, men definitivt inte för muslimer i allmänhet.

Du kan se vad wikipedia säger:

Så med det i åtanke känns det som att användningen i Sverige på den tiden var mycket lik den som på senare tid åter-populariserats i modern Islam. På 70 talet var det mest äldre kvinnor som bar hijab i många länder t.ex Iran. Det ansågs förlegat och omodernt.

Huvudduk har dock aldrig varit någon religiös symbol i Sverige förutom för nunnor.

Läste du vad du själv citerade nu? "gifta kvinnor". Det var precis det jag skrev. Och som sagt, kvinnans huvudbonad har ALDRIG - inte ens på medeltiden - varit föremål för lagstiftning eller lagföring. Att det sedan har ansetts propert att ha på sig en hatt enligt det senaste modet när man går ut, är en helt annan sak. Så var det ju in på 1960-talet till och med för män. Det såg konstigt ut om de var ute barhuvade: fina herrar hade hatt och arbetare hade keps. Men i kyrkan skulle huvudbonaden av! Kvinnor kunde dock ha på sig sina (eller vara utan - som sagt: det fanns ingen lag om detta).

Jag var i Istanbul förra våren och hade ögonen öppna för det här. Där var det så, att de äldre kvinnorna (från 60 kanske) hade hucklen medan de unga inte hade det. Jag såg i och för sig några få unga kvinnor i hijab, men fick intrycket att de var turister från något rikt arabland. Men om Herr E. blir kvar så är jag rädd att det där kommer att skruvas åt igen...
Citera
2026-02-01, 20:20
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tror du ska lyssna om på det där för det är inte vad hon säger. Du får det att låta som att hon skulle känna att folkdräkten kommer från Irak. Men det är inte vad hon säger.

Lyssna igen. Du har fel.

Hon implementerar irakisk anda i svensk folkdräkt. Går inte att missa. Hon legitimerar det med att hon är född och uppvuxen här.
Citera
2026-02-01, 20:51
Medlem
SphericalHamsters avatar
Det finns poliser med sjal.
Finns även hippiebrudar med urindianfjäderbonad på festivaler osv.
Många folkdräkter involverar en viss typ av huvudbonad också.

Kan kallas för kulturell appropriering men i övrigt spelar det ingen roll.
Citera
2026-02-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honungsros
Hon är född och uppvuxen i Sverige och uppenbart integrerad, klart hon ska ha en Sverigedräkt om hon vill. Huvudbonaden ser kanske lite malplacerad ut vid första anblicken, men varför inte. Hade varit skillnad om det hade varit en sockendräkt. En sådan kan man inte ha om man inte har stark anknytning till orten som svensk heller.

För övrigt, så patetiskt att dra igång det gamla vanliga rasisttugget, har man inte roligare än så en lördagskväll än att urskillningslöst ösa hat i inlägg efter inlägg över folk med annan kulör, oavsett om de är kriminella eller vanliga skötsamma...
Och nej, jag är inte vänster.

Hon är uppenbart inte integrerad ifall hon bär hijab.
Citera
2026-02-05, 18:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Folkdräkt brukar ju bäras med huckle så det är svårt att se nyhetsvärdet.

Ja och nej. Den ska ju bäras med huvudbonad, men en del struntar i det. Det är väl värre än att ha slöja egentligen.
Citera
2026-02-05, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
När en kulturellt dominant grupp tränger in på en minoritets område, ja. Inte när det omvända gäller, som i det här fallet.
Finns betydligt fler muslimer/araber än svenskar i världen.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in