2026-01-31, 21:04
Medlem
Men vad är egentligen skillnaden?
Förr i Sverige fick ju kvinnorna med sjalett eller hätta och täckte håret precis som muslimska kvinnor gör.
Rätt eller fel...
Folk får väl göra som dom vill.
Vad värre är tycker jag är att denna Zeinab svär och har tighta åtsittande kläder samtidigt som hon bär hijab som är det ultimata uttrycket för islam.
Citera
2026-01-31, 21:13
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Lite som att gå runt i en heltäckande burka i saudi arabien med ett stort kristet kors på bröstet

Eller varför inte bikini och burka...
Citera
2026-01-31, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är det här ett exempel på lyckad integration?
Vad tycker ni om kombinationen svensk folkdräkt och hijab?

https://www.sverigesradio.se/artikel/zeinab-alskar-sin-folkdrakt-bar-den-med-stolthet

Vilka i sverige har en folkdräkt.
Jag känner ingen.okej jag dansar inte folkdans där kanske det är ett krav.
Jag bryr mig inte ett skit vad hon kombinerar till sin folkdräkt.Men angående kädsel måste erkänna att burka har jag svårt för , även im det inte påverkar mig så snuddar jag vid tanken på att det borde förbjudas , fast det är nog svårt att kombinera med folkdräkt.
Fast glöm inte att kvinnorna och tjerna i Iran dör för att slippa ha slöja , just saying
Citera
2026-01-31, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Vilka i sverige har en folkdräkt.
Jag känner ingen.okej jag dansar inte folkdans där kanske det är ett krav.
Jag bryr mig inte ett skit vad hon kombinerar till sin folkdräkt.Men angående kädsel måste erkänna att burka har jag svårt för , även im det inte påverkar mig så snuddar jag vid tanken på att det borde förbjudas , fast det är nog svårt att kombinera med folkdräkt.
Fast glöm inte att kvinnorna och tjerna i Iran dör för att slippa ha slöja , just saying

Hon är nog inte särskilt förtryckt ändå. Om hon varit förtryckt så hade hon aldrig ha fått ta på sig en folkdräkt ens.

I övrigt har jag sett gamla bilder från 1800 talet i Sverige där kvinnor har folkdräkt eller brudklädsel och typ sjalett eller värsta lövoch blomsterkreationerna på huvudet.

När jag var barn på 70-talett hade många äldre kvinnor sjalett på huvudet. Inte av religiös anledning förvisso, men de hade sjalett över håret.

Tjejen har en hijab på huvudet och det är ok. Det är mycket värre med burka eller niqab och då ju inte ens folkdräkten synts överhuvudtaget!
Senast redigerad av Tissetiss 2026-01-31 kl. 21:47.
Citera
2026-01-31, 21:50
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Har också sett det innan och det är faktiskt ett roligt trollande eftersom man vet exakt på stavelsen hur the usual suspects kommer att ta emot detta.

Bra gjort av Zeinab. Hon klär i den. Sedan är det ju heller inte jättelångt från den huvudduk kungakvinnorna själva bär vid högtidliga tillfällen så vem är vi att ha åsikter om vad Zeinab vill göra?

https://bloggar.aftonbladet.se/hovbloggen/2016/06/nu-far-sofia-bara-den-speciella-huvudduken/

Svensk huvudduk och Zeinabs sjal är inte samma sak.
Citera
2026-01-31, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, jag har en klockarkärlek för Alpvärlden (typ Tyrolen, Bayern...), och jag reser dit så ofta jag kan. Har även bott där. Jag tittar på TV-serier därifrån som "Die Bergretter" och "Die Bergdoktor". Detta gäller sedan flera decennier tillbaka. Och jag gillar verkligen deras typiska ortsdräkter: Lederhosen, broderade vita skjortor och tyrolerhattar för männen, Dirnd'ls med broderade vita blusar för kvinnor. SÅ pittoreskt och fint!

...MEN, och det är ett stort "men". Jag skulle ändå aldrig skaffa mig en Dirnd'l själv. Som mycket ung gjorde jag det för att servera på en Oktoberfest här i Sverige, men det skäms jag för nu. För det var inte RÄTT: det är inte MIN kultur. Och så tycker jag trots att mitt utseende inte krockar med en Dirnd'l - jag skulle mycket väl kunna komma från Alpregionen (är bara LITE ljusare än vad som är vanligt där, men mitt utseende FINNS där).

...i ljuset av det tycker jag att det är JÄTTEFEL, fult och beklämmande att en mörk invandrad kvinna tar på sig en Sverigedräkt. Det krockar ju direkt, det är inte rimligt alls, hon har inte rätt till den för fem öre! Att hon gör så skapar bara MER konflikter mellan invandrare och svenskar. Man måste veta sin plats och vara lite smidig och anständig. Och en national- eller sockendräkt är ändå något mycket marginellt, något som inte ens majoriteten av dem som har RÄTT att bära den bär. Så det finns ju ABSOLUT INGEN nödvändighet för dem som INTE har rätt till den, att bära den.
Om alla tänkte som dig så hade vi inte haft den store Takeo Ischi
https://m.youtube.com/watch?v=y3oNfYCh5Vg&list=RDy3oNfYCh5Vg&start_radio =1&pp=ygULdGFrZW8gaXNjaGmgBwE%3D
Citera
2026-01-31, 21:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Om alla tänkte som dig så hade vi inte haft den store Takeo Ischi
https://m.youtube.com/watch?v=y3oNfYCh5Vg&list=RDy3oNfYCh5Vg&start_radio =1&pp=ygULdGFrZW8gaXNjaGmgBwE%3D

Otroligt! Han gör det lika bra som en infödd! ...men jag antar att GREJEN ändå ÄR just kontrasten. Att folk ska hoppa till och bli förvånade över den. Om en hel japansk turistgrupp skulle anlända i full Alp-skrud, så skulle det inte vara lika roligt längre.
Citera
2026-01-31, 22:00
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Svensk huvudduk och Zeinabs sjal är inte samma sak.
Nej, men samma andas barn. Förr i tiden hade svenska kvinnor också huvudbonad för anständighetens skull. Det lever kvar i Sverigedräkten.
Citera
2026-01-31, 22:29
Medlem
Chics avatar
Det har ju varit ramaskri över när någon vit person haft dreadlocks och dylikt, så borde inte det Zeinab sysslar med vara kulturell appropriering? Om man då ska tillämpa samma standard?
Citera
2026-01-31, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fy fan vad spytrött jag är på det här tugget. Det är inte din kultuuuuuur! Bu huuu...

Själklart kan en vit person ha flätor och dreds i håret, Självklart kan en vit ha indianfjädrar i håret. Självklart kan en neger/arab ha svensk folkdräkt.

Man utforskar en kultur och njuter av den. På samma sätt som jag njuter av iransk kebab. Som jag njuter av lite trance-dansande till trummor. Det finns inget som helst rasistiskt med det. Kulturell appropriering är bara positivt och den som är emot det är den som är rasisten.

Självklart ska kvinnan klä sig i folkdräkt om hon vill det. Jag tycker dock synd om henne som har ett tvång om att ha den luvan på sig. Det är förnedrande mot kvinnor det som den står för.

Om hon har betalt för dräkten så är det väl klart att hon har rätt till den. Mer än någon annan faktiskt. Sluta med den här tramsiga rasismen nu.

Jag bor i Bayern men kommer från Sverige. Jag kan tänka mig att ha en Dirndl. Jag tror jag ska köpa en till våren när alla fester kommer igång. Det är en dräkt. Jag tycker att hon såg fin ut i sverigedräkten. Dräkter är inte problemet vi har nu. Korruption, idioter till politiker, sjuk fördelning av statskassan. En sjuk tid vi lever i nu. Jag tror inte ens att invandringen är det största problemet
I min mening är det vår politik och våra politiker.
Citera
2026-01-31, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är det här ett exempel på lyckad integration?
Vad tycker ni om kombinationen svensk folkdräkt och hijab?

https://www.sverigesradio.se/artikel/zeinab-alskar-sin-folkdrakt-bar-den-med-stolthet

Jättebra tycker jag! Glad att hon är stolt över att vara svensk. Det har absolut inget med religion att göra.
Citera
2026-01-31, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, jag har en klockarkärlek för Alpvärlden (typ Tyrolen, Bayern...), och jag reser dit så ofta jag kan. Har även bott där. Jag tittar på TV-serier därifrån som "Die Bergretter" och "Die Bergdoktor". Detta gäller sedan flera decennier tillbaka. Och jag gillar verkligen deras typiska ortsdräkter: Lederhosen, broderade vita skjortor och tyrolerhattar för männen, Dirnd'ls med broderade vita blusar för kvinnor. SÅ pittoreskt och fint!

...MEN, och det är ett stort "men". Jag skulle ändå aldrig skaffa mig en Dirnd'l själv. Som mycket ung gjorde jag det för att servera på en Oktoberfest här i Sverige, men det skäms jag för nu. För det var inte RÄTT: det är inte MIN kultur. Och så tycker jag trots att mitt utseende inte krockar med en Dirnd'l - jag skulle mycket väl kunna komma från Alpregionen (är bara LITE ljusare än vad som är vanligt där, men mitt utseende FINNS där).

...i ljuset av det tycker jag att det är JÄTTEFEL, fult och beklämmande att en mörk invandrad kvinna tar på sig en Sverigedräkt. Det krockar ju direkt, det är inte rimligt alls, hon har inte rätt till den för fem öre! Att hon gör så skapar bara MER konflikter mellan invandrare och svenskar. Man måste veta sin plats och vara lite smidig och anständig. Och en national- eller sockendräkt är ändå något mycket marginellt, något som inte ens majoriteten av dem som har RÄTT att bära den bär. Så det finns ju ABSOLUT INGEN nödvändighet för dem som INTE har rätt till den, att bära den.

Jag bor i Bayern men kommer från Sverige. Jag kan tänka mig att ha en Dirndl. Jag tror jag ska köpa en till våren när alla fester kommer igång. Det är en dräkt. Jag tycker att hon såg fin ut i sverigedräkten. Dräkter är inte problemet vi har nu. Korruption, idioter till politiker, sjuk fördelning av statskassan. En sjuk tid vi lever i nu. Jag tror inte ens att invandringen är det största problemet
I min mening är det vår politik och våra politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in