Citat:
Ursprungligen postat av
bytok
Ja du, lite svårt att se hur detta är ett effektivt ekonomiskt incitament att fördela förbrukningen över tid. Iaf. när det kommer till grupp/samhällsnivå. Som individ kan man då -kanske- sprida all sin förbrukning över dygnet där topparna då blir lägre. Om det är så realistiskt vet jag inte, som sagt så räcket det att man snavar på det vid ett par timmar även om dessa timmar är lågförbrukningstimmar på samhällsnivå.
Oj du körde ett par av spisens plattor och ugn där samtidigt som TVn och datorn stod igång? Ja du sry, inte lönt att försöka längre bättre lycka nästa månad. Ganska många personer har ju säkert 3 timmar då lite saker står igång där hemma av ren nöd kring livspussel osv. Så jag är tveksam kring huruvida effektavgiften kommer ge betydande effekter på samhällsnivå i att folk sprider ut sin användning, själv får jag se hur det blir senare i år.
Avslutningsvis tycker jag rlmarknaden har och fortsätter kännetecknas av diskutabel struktur och faktorer kring prissättning även om även jag förstår vikten av ekonomiska incitament kring uttag.
Bra beskrivning! Vi kommer inte göra mer anpassning mer än att elbilen laddas på natten, diskmaskinen kan man slå på när man går och lägger sig, och tvätten kan man köra på program så den är klar på morgonen.
Men inte fan kommer vi att vänta att laga middag till 22 på kvällen, eller sätta upp duschschema osv
Vi tar kostnaden för att kunna leva på som vanligt