2026-01-28, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du kommer oavsett hur du gör oavsett om du har elbil få betala mer för din el. Du kan bo i ett hus med 14 grader inomhus och du har en batterilampa igång och du kommer ändå nå någon topp flera gånger i månaden där du kommer straffas.

Så är det, utformningen är idiotisk, de hade kunnat ta högsta effekten varje dag och delat med 30, men det hade genererat mindre intäkter.

Men det är inte elbilar som är den stora förbrukaren, som många verkar tro
Citera
2026-01-28, 09:05
Medlem
Ja du, lite svårt att se hur detta är ett effektivt ekonomiskt incitament att fördela förbrukningen över tid. Iaf. när det kommer till grupp/samhällsnivå. Som individ kan man då -kanske- sprida all sin förbrukning över dygnet där topparna då blir lägre. Om det är så realistiskt vet jag inte, som sagt så räcket det att man snavar på det vid ett par timmar även om dessa timmar är lågförbrukningstimmar på samhällsnivå.

Oj du körde ett par av spisens plattor och ugn där samtidigt som TVn och datorn stod igång? Ja du sry, inte lönt att försöka längre bättre lycka nästa månad. Ganska många personer har ju säkert 3 timmar då lite saker står igång där hemma av ren nöd kring livspussel osv. Så jag är tveksam kring huruvida effektavgiften kommer ge betydande effekter på samhällsnivå i att folk sprider ut sin användning, själv får jag se hur det blir senare i år.

Avslutningsvis tycker jag rlmarknaden har och fortsätter kännetecknas av diskutabel struktur och faktorer kring prissättning även om även jag förstår vikten av ekonomiska incitament kring uttag.
Citera
2026-01-28, 09:05
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
De motar Olle i grind, det finns redan en ökande mängd medvetna användare som styr sin förbrukning med appar och dyra batterisystem.
Styrningen av elkonsumtionen har snarare bidragit till mindre toppar än någonsin. Vi ser fortfarande att det är två distinkta toppar mån-fre kl. 8-9 och 18-19. Frukost och middag. Då är redan priserna som högst. När fler styr om till tiden utanför topparna så borde effekttopparna snarare minska. Det är trots allt vad den totala mängden användare gör som räknas, inte en enskild konsument.
Citera
2026-01-28, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Är ju sänkt i år med 10 öre, vilket gör en del på en årsförbrukning.
Jo men varför denna skyhöga skatt på el som alla måste ha.
Normalt sett kallas det väl för ocker.
Citera
2026-01-28, 09:15
Medlem
YP4XQs avatar
Ackumuleras det hela dvs har du fler än 3 toppar får du högre avgifter? Eller kan man så att säga råka ha sina 3 toppar i början och sedan är det fritt blås och man kan högaktningsfullt skita i sam-nyttan och bara köra på?
Citera
2026-01-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo men varför denna skyhöga skatt på el som alla måste ha.
Normalt sett kallas det väl för ocker.

Haha, det är sant. Förklarade hela upplägget för mina barn, och de utbrast förvånat: Det är ju skatt på skatten!

Men degen ska in nånstans tyvärr
Citera
2026-01-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Ackumuleras det hela dvs har du fler än 3 toppar får du högre avgifter? Eller kan man så att säga råka ha sina 3 toppar i början och sedan är det fritt blås och man kan högaktningsfullt skita i sam-nyttan och bara köra på?

Det är de 3 högsta (vissa har två och nått bolag en) oavsett när de infaller.

Har du 3 st på tex 8 kWh de 3 första dagarna, kvittar det om du sen har stängt av strömmen eller har 7,9 kWh varenda timme resten av månaden. Effektavgiften räknas på 8 kWh
Citera
2026-01-28, 09:23
Medlem
Bawsbawsbawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Just nu har poletten trillat ner för många. Den så kallade effektavgiften gör att nätbolagen snabbt och enkelt cash-ar in 500 - 2000:- /månad från villaägare, fritidshusägare och elbilsägare.
Effektavgiften tas ut på de tre högsta förbrukningarna per månad, av dessa tar man ett genomsnitt och multiplicerar med ca 85:-. Om du laddar din bil hemma med 22kW villaladdare 3 gånger per månad får du alltså betala ca 1870:- / månad i effektavgift, vilket helt äter upp besparingen av att ha elbil.
Har du en bergvärmepump som drar 10 kW så landar du på 850:-/mån, förutsatt att du inte råkade ha diskmaskinen igång samtidigt, för då blir det dyrare.

Lite billigare blir det på vissa ställen; i Stockholm betalar man hälften ifall alla tre topparna inträffade på natten. I vissa ställen räknas bara toppar på dagen; toppar på natten kostar inget.

S och MP vädrar en val-vinnande fråga:
https://www.dn.se/sverige/oppositionen-kraver-stopp-for-nya-straffavgifterna-pa-el/

Gå inte på det! Regeln infördes från och med 1 April 2022, då just S och MP satt i regeringsställning.
Men se så finurligt de införde den! Första "hårda" smäll kom efter valet, vintern 2022/23, och då satt det ett annat styre vid makten, som nu får kritik av S + MP för politik som infördes av ... S + MP.

(PS! SvT kommer säkert stämma in i kören ikväll! DS!)

Alla vet redan att man blir våldtagen av elföretagen. Samma skit med bankerna. Hyresvärden höjer hyran varje år här med. Det är förjävligt!
Citera
2026-01-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Ja du, lite svårt att se hur detta är ett effektivt ekonomiskt incitament att fördela förbrukningen över tid. Iaf. när det kommer till grupp/samhällsnivå. Som individ kan man då -kanske- sprida all sin förbrukning över dygnet där topparna då blir lägre. Om det är så realistiskt vet jag inte, som sagt så räcket det att man snavar på det vid ett par timmar även om dessa timmar är lågförbrukningstimmar på samhällsnivå.

Oj du körde ett par av spisens plattor och ugn där samtidigt som TVn och datorn stod igång? Ja du sry, inte lönt att försöka längre bättre lycka nästa månad. Ganska många personer har ju säkert 3 timmar då lite saker står igång där hemma av ren nöd kring livspussel osv. Så jag är tveksam kring huruvida effektavgiften kommer ge betydande effekter på samhällsnivå i att folk sprider ut sin användning, själv får jag se hur det blir senare i år.

Avslutningsvis tycker jag rlmarknaden har och fortsätter kännetecknas av diskutabel struktur och faktorer kring prissättning även om även jag förstår vikten av ekonomiska incitament kring uttag.

Bra beskrivning! Vi kommer inte göra mer anpassning mer än att elbilen laddas på natten, diskmaskinen kan man slå på när man går och lägger sig, och tvätten kan man köra på program så den är klar på morgonen.

Men inte fan kommer vi att vänta att laga middag till 22 på kvällen, eller sätta upp duschschema osv

Vi tar kostnaden för att kunna leva på som vanligt
Citera
2026-01-28, 09:36
Medlem
Staten vill vi skall köra elbilar, alla kan ju räkna ut att de kommer beskattas minst lika hårt som fosilbilar, kommer snart.
Citera
2026-01-28, 09:46
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det hela är väl inte så konstigt att man inför effektavgifter för att styra konsumtionen

För min del finns det två gånger på dygnet som effekten är som störst, del på morgonen och dels på em då man kommer hem från jobbet och spisen går för fullt.

Man måste planera mer än förut
Antingen kan man skaffa ett batteri och en artificiell intelligent dator som räknar ens rörelsemönster
Annars kan man t ex
Stänga av varmvattenberedaren på morgonen och köra den på natten, om man har en tillräckligt stor
Göra maten mellan två timmar
Skaffa värmepump i stället för direktvärme
Ladda elbilen på natten, då är elen i regel billigare samt att bara hälften av effekten räknas. Bilen skall gå med låg effekt under hela natten

Planera mer, eller så är det så att man utsätts för mer krångel. Men om alla kör varmvattenberedaren på natten då kan ju det bli en effekttopp som i sin tur ska kosta mer. Man kan ju också tipsa om att man kan köra spisen på tvåan i stället för sexan för att hålla ned effektuttaget.
Citera
2026-01-28, 09:53
Medlem
Elnätet är ett reglerat monopol. Det är staten som bestämmer hur stora avgifter som elnätsbolagen får ta ut.

Avgiften beräknas lite förenklat som en procent på elnätets värde. Den sk kapitalbasen.

Tariffer är ett sätt att nyckla ut avgiften på alla abonnenter.

Effekttariffer är ett sätt att på sikt få abonnenterna att ha en jämnare förbrukning.

Det gynnar alla. Då kan nätet användas effektivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in