2026-01-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Tidigare var det väl proppningen i huset som styrde effektuttaget och kostnaden för effektuttag.
Någon som vet om kostnaden för uppproppning är borttagen? Har en propp som går ganska ofta.

Vissa bolag har tagit bort den
Citera
2026-01-29, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Effektavgiften infördes för att elnätet dimensioneras efter toppar (effekttoppar) och inte efter total energi.
Den som orsakar höga samtidiga toppar ska betala mer, eftersom det är topparna som tvingar fram grövre kablar, större transformatorer och dyr utbyggnad.

Det handlar alltså inte om hur mycket el du använder totalt (kWh) eller per år, utan hur mycket du tar ut samtidigt (kW), hela huset exakt mellan ex 17:00-18:00.
För nätbolaget är detta x 10, 100, 1000 eller ännu fler.

Energi vs effekt – hela missförståndet i ett nötskal
• Energi (kWh) = hur mycket el över tid. Det du är van vid. Per år brukar vi normalt tänka.
• Effekt (kW) = hur hårt du belastar nätet just nu. Ex på kvällen när hela familjen förbrukar och även elbilen laddas.

Två hushåll kan använda exakt samma energiströmmen)
• Hushåll A: 20 kWh jämt utsmetat över dygnet
• Hushåll B: 20 kWh på kort tid med hög effekt. Även kallat effekttoppar, när man peakar.

👉 För elnätet är hushåll B mycket dyrare, eftersom nätet måste klara den där korta rusningen. (Nätet och nätägaren)

Det är därför argumentet
”Det går åt lika mycket el ändå”är irrelevant för nätägaren.

Vattenanalogin – rätt använd är bra.

Elnätet fungerar som rördimensionering, inte som vattenmätning.
• Det spelar ingen roll hur många liter vatten du använder per dygn. (Strömmen)
• Det som avgör rörens storlek är hur många duschar som kör samtidigt. (Nätet)

Effektavgiften är betalning för rörens tjocklek, inte för vattnet. Kommer från nätägaren.

Så folk glömmer bort att det är två delar i detta.
Den som levererar strömmen.
Den som äger nätet eller ledningsnätet.
Hos många två olika fakturor. Två olika affärer.
Hos andra kan det vara samma bolag. Men fortfarande två olika affärer.

Hoppas att det blev lite bättre för er.

många bäckar små..

"Ebba Busch rasar över chockhöjda elnätspriserna: ”Förbannad”

Elnätsjättarna chockhöjer elnätsavgiften i januari

Kraftiga höjningar av elnätsavgifterna väntar kunder hos Vattenfall och Ellevio från årsskiftet. Vattenfall höjer med 14 procent och Ellevio med cirka fem procent,"

https://www.tv4.se/artikel/ZJaDnzPvktN242fH9LvYP/ebba-busch-rasar-oever-de-chockhoejda-elnaetspriserna-foerbannad

alltså 9 av 10 kommer ju att köra på som vanligt och betala kanske 1000:- extra varje månad

1 familj som jobbar och har batteribilar orkar inte leka med detta och laborera med strömförbrukningen, tvivlar också på att alla har koll på alla poster i elräkningen?

det är bara att köra med autogiro och dra ned på annan konsumtion (om det behövs)

fattigpensionärerna kan alltid vända på dygnet och sova på dagen..
Citera
2026-01-29, 08:55
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Har visserligen en laddhybrid som inte laddar på så mycket. Men likförbannat får jag 3 effekttoppar nu på runt 9 kWh vardera. Blir runt 800:- i månaden.

Omöjligt att undvika vintertid om man bor i en villa med direktel. 13 elradiatorer plus uppvärmda golv i badrum, runt 25.000 kWh på årsbasis.

Precis som sagts, vinsten med även en laddhybrid försvinner till stor del. Kan lika gärna tanka bensin.
Jag är inte alls förvånad, har alltid sagt att elhysterin kommer sönderregleras. Inget får vara för bra för att vara sant (folk ska komma billigt undan med nåt som går att beskatta).

Detta kombinerat med solceller och att man stundtals tvingas sälja el för negativt pris i praktiken, gör att jag inte tar i det med tång.
Citera
2026-01-29, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Problemet är att man enbart plockar ut dom fem högsta förbruknings toppar per månad som grund för fakturering.
På så sätt spelar det ingen större roll när man laddar bilen, har du 5 toppar över kommer du inte debiteras extra för en 6 gång. Genom att det mäts mellan kl 7:00 till 20 i ex Umeå kommer man betala mer för sin el, vilket är lite trist, spec när enbart Umeå kommun gjorde nästan 1 miljard i vinst under 2022 från just via sitt ägande i vattenkraften stornorrfors.

I rörliga effektavgiften under vinterhalvåret (november–mars), på helgfria vardagar mellan kl. 07:00 och 20:00.
Beräkning: Avgiften baseras på genomsnittet av dina fem högsta timvärden (effekttoppar) under månaden.

5 var ju ändå rätt generöst jämfört 2-3 de flesta har, och nån har en. Ju fler mätpunkter ju lägre medelvärde blir det.

Syftet med effektavgiften är dock inte att generera vinst, utan att jämna ut effektuttaget genom ekonomiska styrmedel. Så att kommunen går med vinst har inget med saken i sig att göra.

De FÅR inte ens generera vinst på effektavgifterna.

Nu är teori en sak och verklighet en annan, så i praktiken blir det nog en del vinster ändå, men det ska EI styra upp är tänkt

Vi får se hur det blir med det.

Är emot effektavgifterna, även om jag förstår syftet.
Citera
2026-01-29, 09:03
Medlem
Själv planerar jag sälja elbilen innan mitt nätbolag inför straffavgiften i år. Lutar mot att köpa en dieselbil istället.

Hur som helst, har ju andra apparater. Finns det något sätt man kan agera för att den facistiska avgiften inte ska öka kostnaden? Om man konsumerar ”perfekt” kan elnätskostnaden då minska jämfört med dagens modell?
Citera
2026-01-29, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
många bäckar små..

Kraftiga höjningar av elnätsavgifterna väntar kunder hos Vattenfall och Ellevio från årsskiftet. Vattenfall höjer med 14 procent och Ellevio med cirka fem procent,"

https://www.tv4.se/artikel/ZJaDnzPvktN242fH9LvYP/ebba-busch-rasar-oever-de-chockhoejda-elnaetspriserna-foerbannad

alltså 9 av 10 kommer ju att köra på som vanligt och betala kanske 1000:- extra varje månad

1 familj som jobbar och har batteribilar orkar inte leka med detta och laborera med strömförbrukningen, tvivlar också på att alla har koll på alla poster i elräkningen?

det är bara att köra med autogiro och dra ned på annan konsumtion (om det behövs)

Sen är frågan hur mycket som är extra? Om effektavgiften är 1000, men andra saker har sänkts, som tex överföringavgift, fasta kostnader mm så är det kanske bara 700 extra, och en optimering av elutnyttjandet skulle få ner det till 500.

Då är det 200 man skulle spara på att ha tidsschema gör duschen, äta middag klockan 21 osv. Då köper jag hellre den friheten att slippa bry mig.

De 500 får man tyvärr ta som en ökad kostnad, precis som att elen är tre ggr dyrare nu än för några år sen.
Citera
2026-01-29, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Själv planerar jag sälja elbilen innan mitt nätbolag inför straffavgiften i år. Lutar mot att köpa en dieselbil istället.

Hur som helst, har ju andra apparater. Finns det något sätt man kan agera för att den facistiska avgiften inte ska öka kostnaden? Om man konsumerar ”perfekt” kan elnätskostnaden då minska jämfört med dagens modell?

Ja, det kan den
Citera
2026-01-29, 09:06
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
många bäckar små..

Jag inser att debatten i tråden är mera av politisk karaktär, hos vissa.
Andra vill prata om tekniken och alternativen.

I denna fråga är jag på den senare delen.
Citera
2026-01-29, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Spelar det någon roll vem som styr den staten eller du själv när du försöker snåla pengarna går ändå in i samma hål oavsett vilka namn de sätter på det, btw onödigt av regeringen att sänka matmomsen då eftersom staten inte styr.

Momsen är en skatt, när den sänks får staten in mindre pengar.

Elavgiften är ingen skatt, då den går till elnätsbolagen.

Även om det blir samma summa för oss oavsett om det är en skatt eller avgift, så går INTE pengar in i samma hål.
Citera
2026-01-29, 09:10
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen

Gör inte det.
Din elbil, jag antar att du har en 100% elbil, kan bli en del i nätet.
Du kan tjäna pengar på din elbil.
Citera
2026-01-29, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
5 var ju ändå rätt generöst jämfört 2-3 de flesta har, och nån har en. Ju fler mätpunkter ju lägre medelvärde blir det.

Syftet med effektavgiften är dock inte att generera vinst, utan att jämna ut effektuttaget genom ekonomiska styrmedel. Så att kommunen går med vinst har inget med saken i sig att göra.

De FÅR inte ens generera vinst på effektavgifterna.

Nu är teori en sak och verklighet en annan, så i praktiken blir det nog en del vinster ändå, men det ska EI styra upp är tänkt

Vi får se hur det blir med det.

Är emot effektavgifterna, även om jag förstår syftet.
Ja om man är blind över hur länge en kraftledning eller matar kabel fram till ditt hus håller, dvs även om du grävt in den för 40 år sedan fungera den utmärkt även om du byggt ut huset med det dubbla o dubblat din energianvändning. på så sätt inget fel på själva kraftnätet,

Samt det skulle vara enkelt o gå sjövägen från norr till ex koppla på vid Forsmark. Vi kan enkelt rulla ut kabel till EU länder som finland, baltikum, tyskland för en liten peng, men dra ledning på likande sätt norr till söder vägrar man göra, dvs man vill ha skillnad på effekt fördelningen.
Citera
2026-01-29, 09:20
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Och som jag sade i tidigare inlägg: Priset är styrinstrumentet.

En del väljer att betala ett högt pris för att ladda vid den tid som dom vill, men de flesta av oss försöker optimera.
Effektavgiften är inte ett sådant styrinstrument. Det spelar ingen roll alls när du laddar din bil, du måste ändå betala effektavgiften. Och om du laddar med lägre effekt kommer du istället ladda längre. Du, liksom alla de andra som sänker effekten vid laddning. Därför kommer ni istället belasta nätet under längre tid, men med lägre effekt per person. Men summan, den effekt som belastar nätet, kommer ändå att vara lika stor, därför att det nu är många fler som laddar.

Det är lite märkligt att den logiken inte går hem hos folk. Det enda sättet att minska belastningen på nätet är om mindre el förbrukas. Typ kör fossilbil, elda med ved, släck lampan.
Vill man däremot styra elförbrukningen till en viss tid på dygnet så är priset styrmedlet, och det har funnits där hela tiden.
Är det inte märkligt att effektavgiften är som högst när elöverskottet är som störst? Dvs mitt på dagen en solig sommardag?

Jag har svårt att förstå vad du menar och det beror på motsägelser i dina resonemang. Jag har tidigare svarat men avstår nu och ber dig titta igenom vad du skriver så det går att fortsätta resonemangen. Jag gissar på att det är någonting riktigt grundläggande du inte förstår innebörden av, alternativt att du slarvar eller inte har förmågan att förklara vad du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in