Vid vilken dos börjar man märka effekten av Ozempic?
Fick det utskrivet främst för blodsockret (diabetes typ 2) som inte sjunker tillräckligt med Metformin och Jardiance. Har nu tagit min tredje spruta på 0,25 men jag kan inte påstå att jag känner någon dämpad hunger eller förlängd mättnadskänsla etc, snarare tvärtom. Den dagen jag tar sprutan känner jag mig snarare konstant hungrig.
Vet att 0,25 är ingångsdosen och min läkare har redan sagt att jag ska köra 8 veckor på 0,5 så de hinner ta prover nånstans i mitten innan vi ökar till 1,0 men kommer jag märka nån större skillnad på 0,5 kontra 0,25?
Kanske om man är diabetiker från början behövs högre dos för viktminskning. Och ja, man märker skillnad med ökad dos.
Hej TS, hur går det, får man be om en uppdatering?
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Hej alla, trådstartaren här!
Länge sedan jag checkade in men det är kul att se att tråden lever kvar. Tänkte ta en liten uppdatering.
I korthet gick jag ner drygt 20 kg på sju månader. Efter det har jag hållit min målvikt, plus/minus något kilo, i snart ett år.
Lite mer detaljer med datum för den som är intresserad: 14 januari 2024
Bestämmer mig för att jag vill börja med Ozempic. Man, 176 cm lång, 96,5 kg tung. BMI 31,2.
Jag sätter min målvikt till 20 kg lägre än startvikt, så 76,5 kg (BMI 24,7).
1 februari 2024
Börjar med Ozempic, 0,25 mg/vecka
Väger 94,5 kg, BMI 30,5
15 februari 2024
Går upp till 0,5 mg/vecka redan vecka tre.
29 februari 2024
Går upp till 0,75 mg/vecka
Väger 90,6 kg, BMI 29,3
25 april 2024
Går upp till maxdos 1,0 mg/vecka
Väger 83,8 kg, BMI 27,1
18 augusti 2024 (ca 7 månader efter start)
Väger 76,1 kg, målvikten uppnådd! BMI 24,6
12 september 2024
Börjar fasa ut Ozempic och går ner till 0,75 mg/vecka
Väger 75,1 kg, BMI 24,2
21 november 2024
Fasar ut ytterligare, går ner till 0,5 mg/vecka
20 december 2024 - 1 januari 2025
Gick upp från 74,5 kg till 77,1 kg på mindre än två veckor - inte bra! I samråd med doktor höjer jag dosen igen.
2 januari 2025
0,75 mg/vecka
23 januari 2025
Nere på 74,3 kg igen.
24 april 2025
Väger 73,4 kg, BMI 23,7
Går ner till 0,6 mg/vecka
26 juni 2025
Väger 74,6 kg
Går ner till 0,4 mg/vecka. Ligger kvar där idag, och planen är att fasa ut ytterligare om några veckor om allt fortsätter att gå bra.
Jag har kört 1,4 mg Oz i några månader, det kickade igång viktnedgången igen efter att ha stått stilla i över ett år på 1 mg. Tror att 2 mg är den högsta dosen men minns inte om jag sett någon i tråden som tar den dosen.
2,5 mg Mounjaro är väl mest en infasningsdos. Fast förstår att man drar sig för att börja med högre doser pga så dyrt. Även om det kan vara värt ekonomiskt med klickmetoden att testa en lägre dos Mounjaro om man är på de högre Oz doserna.
Är det inte bättre att ta någon av medicinerna då för att hindra en större viktuppgång? Alternativt öka dosen mer av någon av dem eftersom du kanske är en av de som behöver högre dos. För du hade väl varit överviktig länge så kanske kroniskt.
Resultatet har varit toppen i alla fall, 8-12% viktnedgång är att förvänta på 18 månader med 1 mg Ozempic enligt studier. Men slutar man går man ju oftast upp det mesta.
Gör du inget åt vad du äter, när du äter, hur mycket du äter och/eller hur mycket du rör dig samt tränar? Allt är ju en helhet och hör ihop.
Gör du inget åt vad du äter, när du äter, hur mycket du äter och/eller hur mycket du rör dig samt tränar? Allt är ju en helhet och hör ihop.
Det finns väldigt många överviktiga som lever aktiva liv och äter bra mat. Är du nyfiken på specifikt mig så har jag en journal i träningsunderforumet.
Det finns väldigt många överviktiga som lever aktiva liv och äter bra mat. Är du nyfiken på specifikt mig så har jag en journal i träningsunderforumet.
Jag vet, jag är själv en med övervikt. Men jag försöker föra en diskussion då jag är medveten om varför jag väger för mycket. Sen är jag även medveten om att allt inte är så lätt och att vissa lägger på sig oavsett vad de gör.
Jag vet, jag är själv en med övervikt. Men jag försöker föra en diskussion då jag är medveten om varför jag väger för mycket. Sen är jag även medveten om att allt inte är så lätt och att vissa lägger på sig oavsett vad de gör.
Okej då är jag med 😊 Väger för mycket gör man för att man äter för mycket, så långt brukar alla vara överens. Så man försöker äta mindre och det är den biten som det råder oenighet inom. Gymbros hållning brukar vara "det är bara att" och vi som genomlevt ett liv med bantning och testat allt inom viktnedgång säger "hur".
Ja det är väl där skillnaden ligger mellan de som använder medicinen och de som inte fattar varför medicinen används. Vi som har försökt i många år och ansträngt oss till max utan att få till en viktnedgång som gått att behålla är skitglada att det äntligen finns ett fungerande hjälpmedel.
Okej då är jag med 😊 Väger för mycket gör man för att man äter för mycket, så långt brukar alla vara överens. Så man försöker äta mindre och det är den biten som det råder oenighet inom. Gymbros hållning brukar vara "det är bara att" och vi som genomlevt ett liv med bantning och testat allt inom viktnedgång säger "hur".
Ja det är väl där skillnaden ligger mellan de som använder medicinen och de som inte fattar varför medicinen används. Vi som har försökt i många år och ansträngt oss till max utan att få till en viktnedgång som gått att behålla är skitglada att det äntligen finns ett fungerande hjälpmedel.
Funderar du på att börja?
Jag har diabetes 2 och har idag Rybelsus, men ska gå över till Ozempic då viktnedgången är väldigt långsam. Ville ha det redan från början men då var det brist och osäker tillgång på Ozempic så fick då Rybelsus. Får väl se om det kommer bli bättre att få det med spruta?
Jag har diabetes 2 och har idag Rybelsus, men ska gå över till Ozempic då viktnedgången är väldigt långsam. Ville ha det redan från början men då var det brist och osäker tillgång på Ozempic så fick då Rybelsus. Får väl se om det kommer bli bättre att få det med spruta?
Det var länge sen det var brist på Ozempic, typ två år sen. De flesta som börjar med viktmedicin kör nog med Mounjaro, Ozempic är lite old news numera. Men din läkare rekommenderar Ozempic?
Det var länge sen det var brist på Ozempic, typ två år sen. De flesta som börjar med viktmedicin kör nog med Mounjaro, Ozempic är lite old news numera. Men din läkare rekommenderar Ozempic?
Jag får nog min medicin främst för min diabetes 2 och om den sen även kan hjälpa mig med vikten så blir det bara plus.
Vad händer om man äter Rybelsus samtidigt som man tar Ozempic, är det farligt? Har ju kvar ett antal Rybelsus. Ska man då ta Rybelsus när man har låg nivå av Ozempic eller spara dem tills man kommit upp på högre? Kanske vansinnigt, men tanken slog mig när jag faktiskt har kvar en del Rybelsus!
Vad händer om man äter Rybelsus samtidigt som man tar Ozempic, är det farligt? Har ju kvar ett antal Rybelsus. Ska man då ta Rybelsus när man har låg nivå av Ozempic eller spara dem tills man kommit upp på högre? Kanske vansinnigt, men tanken slog mig när jag faktiskt har kvar en del Rybelsus!
Inte för att jag vet om eventuella interaktioner dem emellan, men är det verkligen värt det? gör väl vare sig till eller ifrån på plus-sidan, vill du riskera komplikationer för inget?
Idiot blev blind, försökte att gå ner 2 hekto till.
Hej TS, hur går det, får man be om en uppdatering?
Tittade precis in på Flashback och såg det här. Tackar som frågar.
Det senaste halvåret har vikten legat relativt stabil, något enstaka kilo upp under julen igen. Jag har försökt fasa ut Ozempic men inte vågat riktigt.
Gick upp till 0,75 mg/vecka igen efter julen för att försöka gå ner ett par kg.
Jag har varit normalviktig sedan sommaren 2024 men skulle vilja gå ner från 17-18% kroppsfett ner till under 15% under våren.