2026-01-04, 19:44
Medlem
Hej!
Jag började ta Ozempic för ett år sedan via DrVikt. Hittills har jag gått ner 27 kg. Jag vägde 103 kg, nu är jag 76. På sommaren var jag i mitt land Bulgarien i två månader och under den tiden tog jag inte Ozempic. Jag gick inte upp ett enda gram, trots att jag konsumerade enorma mängder av min bulgariska favoritmat, inklusive mycket sötsaker. Efter att jag återvände till Sverige fortsatte jag att ta Ozempic, men det har inte längre någon effekt på mig. Nu går jag fortfarande på en dos på 0,75 mg per vecka. Under de senaste två månaderna har jag inte gått upp i vikt, men jag har inte heller gått ner i vikt. Jag ville nå minst 70 kg, men det kommer uppenbarligen inte att hända. Har någon erfarenhet av hur man avslutar ett DrVikt-medlemskap?
Citera
2026-01-08, 21:12
Medlem
Började med Ozempic i lördags och utvecklade en jävla dryg klåda på armar o ben med knappt synliga utslag.. någon mer som fått detta? På dagen är det lugnt men kvällen/natten kliar det satan och går ej att sova utan antihistamin och kortison. Går det över? Eller är det bara att sluta.. inga andra biverkningar av medicinen. Bara en skön känsla av att inte va hungrig/sugen hela tiden.
Citera
2026-01-09, 07:12
Medlem
Cameltotems avatar
Har precis 30 bmi så ligger på gränsen, frisk för övrigt och ingen diabetes.

Går det få något utskrivet via online doktor? Vilka har piller format? Inte sugen på nålar.
Citera
2026-01-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Går det få något utskrivet via online doktor? Vilka har piller format? Inte sugen på nålar.

Digidoktor skriver ut direkt utan krav på varken bilder eller blodprov, kostar dock 500/mån, 6mån som abonnemang. Annars blodtrycksdoktorn billigare 100 kr per recept/kontakt men krävs bilder och att ta ett blodprov. Piller vet jag inte men man kan knappt kalla det nål. Känns inget att göra det. Tunn som ett hårstrå, och typ 3mm lång
Citera
2026-01-10, 15:49
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Rybelsus heter pillervarianten. Men måste tas dagligen så sprutan som tas en gång i veckan är mer praktisk. Känns knappt när man sticker sig eftersom det är en väldigt tunn och kort nål.
Citera
2026-01-11, 10:19
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaduvente
Digidoktor skriver ut direkt utan krav på varken bilder eller blodprov, kostar dock 500/mån, 6mån som abonnemang. Annars blodtrycksdoktorn billigare 100 kr per recept/kontakt men krävs bilder och att ta ett blodprov. Piller vet jag inte men man kan knappt kalla det nål. Känns inget att göra det. Tunn som ett hårstrå, och typ 3mm lång

Ah grymt!! Tack!
Citera
2026-01-16, 17:56
Medlem
Har nu gått ett år sedan jag började med Ozempic.
Har tappat 45kg. Går fortfarande på 0.5mg.
Dock står vågen still nu, har nog nått någon platå där min kropp trivs och där jag varit förut. 80kg.
Citera
2026-01-18, 18:49
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaduvente
Började med Ozempic i lördags och utvecklade en jävla dryg klåda på armar o ben med knappt synliga utslag.. någon mer som fått detta? På dagen är det lugnt men kvällen/natten kliar det satan och går ej att sova utan antihistamin och kortison. Går det över? Eller är det bara att sluta.. inga andra biverkningar av medicinen. Bara en skön känsla av att inte va hungrig/sugen hela tiden.

Låter som nässelutslag, du bör nog sluta med medicinen tyvärr.
Citera
2026-01-18, 18:57
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Rybelsus heter pillervarianten. Men måste tas dagligen så sprutan som tas en gång i veckan är mer praktisk. Känns knappt när man sticker sig eftersom det är en väldigt tunn och kort nål.

Wegovy kommer som piller antagligen vår/sommar till EU. Släpptes i USA för en vecka sedan. Ger liknande effekt som injektion, men det måste tas varje dag.
Citera
2026-01-19, 16:12
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Hej!
Jag började ta Ozempic för ett år sedan via DrVikt. Hittills har jag gått ner 27 kg. Jag vägde 103 kg, nu är jag 76. På sommaren var jag i mitt land Bulgarien i två månader och under den tiden tog jag inte Ozempic. Jag gick inte upp ett enda gram, trots att jag konsumerade enorma mängder av min bulgariska favoritmat, inklusive mycket sötsaker. Efter att jag återvände till Sverige fortsatte jag att ta Ozempic, men det har inte längre någon effekt på mig. Nu går jag fortfarande på en dos på 0,75 mg per vecka. Under de senaste två månaderna har jag inte gått upp i vikt, men jag har inte heller gått ner i vikt. Jag ville nå minst 70 kg, men det kommer uppenbarligen inte att hända. Har någon erfarenhet av hur man avslutar ett DrVikt-medlemskap?

Jag har precis avslutat mitt.

Det är bara att skriva till läkaren, så medelar han administratören, inga konstigheter.

Uppdate om mig,

Min kropp har utveckalt imunitet och det hjälpte inte med 1,25 Ozempic att behålla vikten.
Då gick jag över till Mounjari i 2 månader, lägsta dosen, ksotade typ 1300/mån
Gick inte ner ett gram, tvärtom, började röra mig långsamt uppåt.

Då bestämde jag att avsluta allt.

Resultatet efter 20 månader är typ -10% (Var på -15% efter 10 månader, men sen des har vikten gått upp låmgsamt)

Så nu har jag inget. Hungern är tillbaka, jag kämpar mot den själv.
Citera
2026-01-19, 17:13
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Jag har precis avslutat mitt.

Det är bara att skriva till läkaren, så medelar han administratören, inga konstigheter.

Uppdate om mig,

Min kropp har utveckalt imunitet och det hjälpte inte med 1,25 Ozempic att behålla vikten.
Då gick jag över till Mounjari i 2 månader, lägsta dosen, ksotade typ 1300/mån
Gick inte ner ett gram, tvärtom, började röra mig långsamt uppåt.

Då bestämde jag att avsluta allt.

Resultatet efter 20 månader är typ -10% (Var på -15% efter 10 månader, men sen des har vikten gått upp låmgsamt)

Så nu har jag inget. Hungern är tillbaka, jag kämpar mot den själv.

Jag har kört 1,4 mg Oz i några månader, det kickade igång viktnedgången igen efter att ha stått stilla i över ett år på 1 mg. Tror att 2 mg är den högsta dosen men minns inte om jag sett någon i tråden som tar den dosen.

2,5 mg Mounjaro är väl mest en infasningsdos. Fast förstår att man drar sig för att börja med högre doser pga så dyrt. Även om det kan vara värt ekonomiskt med klickmetoden att testa en lägre dos Mounjaro om man är på de högre Oz doserna.

Är det inte bättre att ta någon av medicinerna då för att hindra en större viktuppgång? Alternativt öka dosen mer av någon av dem eftersom du kanske är en av de som behöver högre dos. För du hade väl varit överviktig länge så kanske kroniskt.

Resultatet har varit toppen i alla fall, 8-12% viktnedgång är att förvänta på 18 månader med 1 mg Ozempic enligt studier. Men slutar man går man ju oftast upp det mesta.
Citera
2026-01-19, 17:20
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
Wegovy kommer som piller antagligen vår/sommar till EU. Släpptes i USA för en vecka sedan. Ger liknande effekt som injektion, men det måste tas varje dag.

Undrar vad det blir för skillnad jämfört med Rybelsus då med tanke på att båda är semaglutid. Kanske samma grej som med Ozempic och Wegovy dvs att Wegovy finns i högre doser (och är mycket dyrare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in