2026-01-19, 21:10
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Jag har kört 1,4 mg Oz i några månader, det kickade igång viktnedgången igen efter att ha stått stilla i över ett år på 1 mg. Tror att 2 mg är den högsta dosen men minns inte om jag sett någon i tråden som tar den dosen.

2,5 mg Mounjaro är väl mest en infasningsdos. Fast förstår att man drar sig för att börja med högre doser pga så dyrt. Även om det kan vara värt ekonomiskt med klickmetoden att testa en lägre dos Mounjaro om man är på de högre Oz doserna.

Är det inte bättre att ta någon av medicinerna då för att hindra en större viktuppgång? Alternativt öka dosen mer av någon av dem eftersom du kanske är en av de som behöver högre dos. För du hade väl varit överviktig länge så kanske kroniskt.

Resultatet har varit toppen i alla fall, 8-12% viktnedgång är att förvänta på 18 månader med 1 mg Ozempic enligt studier. Men slutar man går man ju oftast upp det mesta.
Jag är rädd för biverkningar och ville inte öka mer än 1,25 ett kortare period.
Har bmi på 26,7 nu.
Inte extrem övervikt, men jag får väll avvakta några månader. Ev börja om då
Citera
2026-01-20, 13:08
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Som högst har jag legat på strax över 30.

Dagens BMI är 24… pendlar något kilo upp o ner.

Jag tycker inte att jag känner någon skillnad på dos.. ska nog testa att sänka till 0,75mg om några veckor.

Något hände med matlust o sug när jag gjorde det relativt korta avbrottet den här gången.. Har ingen längtan el sug efter viss mat som jag hade innan.. jättekonstigt!

Jag har sänkt dosen till 0,875mg och det går fortfarande relativt bra, något ökat sug men hanterbart.
Dagens BMI 23,5 men kan pendla något hg upp eller ner.
Jag tänker vara kvar på denna dos några veckor för att se vad som händer med aptiten och sug/food noise och sedan justera upp/ner beroende på hur det känns. Jag önskar kunna sänka successivt ner till åtminstone 0,5mg men går det inte så går det inte och då tar jag den dos som krävs för att jag inte ska få det för jobbigt med vikt/food noise.
Citera
2026-01-21, 10:59
Medlem
Min bror funderar på att börja med ozempic,han är stor,120kg.
Problemet (?) är att han dricker. Inte så han blir full,men ett par,3,4 öl var och varannan dag.
Är det farligt att dricka på medicinen?
För jag tror inte han kommer bli nykterist.
Citera
2026-01-21, 11:14
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Problemet (?) är att han dricker. Inte så han blir full,men ett par,3,4 öl var och varannan dag.

Vissa tappar ju även alkohol-suget på medicinen, så...
Citera
2026-01-21, 19:07
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77

Nej, om han dricker öl så kommer han både tappa intresset för alkohol och känna sig mätt, vilket gör att han kommer ha svårt att dricka 4 öl på kvällen.
Citera
2026-01-22, 00:50
Avslutad
Hej!
Jag har bestämt mig för att testa helst Mounjaro.
Ni som fått recept via nätdoktor… vem har ni valt?
Citera
2026-01-22, 15:45
Medlem
Vid vilken dos börjar man märka effekten av Ozempic?

Fick det utskrivet främst för blodsockret (diabetes typ 2) som inte sjunker tillräckligt med Metformin och Jardiance. Har nu tagit min tredje spruta på 0,25 men jag kan inte påstå att jag känner någon dämpad hunger eller förlängd mättnadskänsla etc, snarare tvärtom. Den dagen jag tar sprutan känner jag mig snarare konstant hungrig.

Vet att 0,25 är ingångsdosen och min läkare har redan sagt att jag ska köra 8 veckor på 0,5 så de hinner ta prover nånstans i mitten innan vi ökar till 1,0 men kommer jag märka nån större skillnad på 0,5 kontra 0,25?
Citera
2026-01-23, 02:03
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giraffen100
Hej!
Jag har bestämt mig för att testa helst Mounjaro.
Ni som fått recept via nätdoktor… vem har ni valt?

Det är väl lite hugget som stucket, men jag körde digidoktor, finns receptonline också osv. Alla verkar snabba och det beror lite på hur mycket du orkar gå igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer

Fick det utskrivet främst för blodsockret (diabetes typ 2) som inte sjunker tillräckligt med Metformin och Jardiance. Har nu tagit min tredje spruta på 0,25 men jag kan inte påstå att jag känner någon dämpad hunger eller förlängd mättnadskänsla etc, snarare tvärtom. Den dagen jag tar sprutan känner jag mig snarare konstant hungrig.

Vet att 0,25 är ingångsdosen och min läkare har redan sagt att jag ska köra 8 veckor på 0,5 så de hinner ta prover nånstans i mitten innan vi ökar till 1,0 men kommer jag märka nån större skillnad på 0,5 kontra 0,25?

Vissa får effekt redan vid 0,25 mg, men de flesta behöver komma upp till i alla fall 1 mg. Verkar vara ju mer överviktig man är ju högre dos behöver man.
Citera
2026-01-25, 12:17
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Så stämmer det att Ozempic och liknande piller leder till lägre sexlust? Är det den ultimata ironin, mängder av smala sexiga människor men ingen som har sexlust längre?
Citera
2026-01-25, 13:41
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Så stämmer det att Ozempic och liknande piller leder till lägre sexlust? Är det den ultimata ironin, mängder av smala sexiga människor men ingen som har sexlust längre?

Låter som den konstanta parad av mytbiverkningar som tillskrivs Ozempic (som btw är injektion inte piller). Möjligtvis att det är något som kan hända vid för lågt energiintag och för snabb viktminskning, pga att man är låg och trött.
Citera
2026-01-25, 14:25
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Låter som den konstanta parad av mytbiverkningar som tillskrivs Ozempic (som btw är injektion inte piller). Möjligtvis att det är något som kan hända vid för lågt energiintag och för snabb viktminskning, pga att man är låg och trött.

Ja så kan det förstås vara.
Citera
2026-01-25, 19:52
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer

Effekten byggs upp och det kan ta 6-8 veckor innan den dos man är på märks av ordentligt fick jag höra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in