2025-07-12, 23:31
Medlem
Hej alla, trådstartaren här!

Länge sedan jag checkade in men det är kul att se att tråden lever kvar. Tänkte ta en liten uppdatering.

I korthet gick jag ner drygt 20 kg på sju månader. Efter det har jag hållit min målvikt, plus/minus något kilo, i snart ett år.

Lite mer detaljer med datum för den som är intresserad:
14 januari 2024
Bestämmer mig för att jag vill börja med Ozempic. Man, 176 cm lång, 96,5 kg tung. BMI 31,2.
Jag sätter min målvikt till 20 kg lägre än startvikt, så 76,5 kg (BMI 24,7).

1 februari 2024
Börjar med Ozempic, 0,25 mg/vecka
Väger 94,5 kg, BMI 30,5

15 februari 2024
Går upp till 0,5 mg/vecka redan vecka tre.

29 februari 2024
Går upp till 0,75 mg/vecka
Väger 90,6 kg, BMI 29,3

25 april 2024
Går upp till maxdos 1,0 mg/vecka
Väger 83,8 kg, BMI 27,1

18 augusti 2024 (ca 7 månader efter start)
Väger 76,1 kg, målvikten uppnådd! BMI 24,6

12 september 2024
Börjar fasa ut Ozempic och går ner till 0,75 mg/vecka
Väger 75,1 kg, BMI 24,2

21 november 2024
Fasar ut ytterligare, går ner till 0,5 mg/vecka

20 december 2024 - 1 januari 2025
Gick upp från 74,5 kg till 77,1 kg på mindre än två veckor - inte bra! I samråd med doktor höjer jag dosen igen.

2 januari 2025
0,75 mg/vecka

23 januari 2025
Nere på 74,3 kg igen.

24 april 2025
Väger 73,4 kg, BMI 23,7
Går ner till 0,6 mg/vecka

26 juni 2025
Väger 74,6 kg
Går ner till 0,4 mg/vecka. Ligger kvar där idag, och planen är att fasa ut ytterligare om några veckor om allt fortsätter att gå bra.
Citera
2025-07-13, 07:10
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Hej alla, trådstartaren här!

Länge sedan jag checkade in men det är kul att se att tråden lever kvar. Tänkte ta en liten uppdatering.

I korthet gick jag ner drygt 20 kg på sju månader. Efter det har jag hållit min målvikt, plus/minus något kilo, i snart ett år.

Åh kul att höra från dig! Väldigt intressant, jättekul att det gått så bra för dig.

Har du fått någon aha-upplevelse gällande maten och ändrat dina vanor eller har du ätit ungefär som förut fast mindre? Hur känns det att väga 20 kg mindre rent mentalt, har livet förbättrats mycket?
Citera
2025-07-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Åh kul att höra från dig! Väldigt intressant, jättekul att det gått så bra för dig.

Har du fått någon aha-upplevelse gällande maten och ändrat dina vanor eller har du ätit ungefär som förut fast mindre? Hur känns det att väga 20 kg mindre rent mentalt, har livet förbättrats mycket?

Tack för det! Vad gäller vanor känner jag att det satt sig att äta mindre portioner, med mer protein och grönsaker och mindre kolhydrater än tidigare. Det är inte ens svårt längre.

Att väga 20 kg mindre har tagit lite tid att vänja sig vid, men det är en fantastisk känsla! Jag har börjat springa regelbundet och är i bättre form än på 30 år.

Livet blir inte automatiskt perfekt för att man är normalviktig men jag kommer ofta på mig själv med att jag är väldigt stolt och glad över att faktiskt lyckats genomföra den här livsförändringen.
Citera
2025-07-13, 19:29
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Tack för det! Vad gäller vanor känner jag att det satt sig att äta mindre portioner, med mer protein och grönsaker och mindre kolhydrater än tidigare. Det är inte ens svårt längre.

Att väga 20 kg mindre har tagit lite tid att vänja sig vid, men det är en fantastisk känsla! Jag har börjat springa regelbundet och är i bättre form än på 30 år.

Livet blir inte automatiskt perfekt för att man är normalviktig men jag kommer ofta på mig själv med att jag är väldigt stolt och glad över att faktiskt lyckats genomföra den här livsförändringen.

Läste att det tar 1500-2000 gånger innan något blir en automatisk vana t.ex. att det är så många bra måltider man behöver äta innan det blir det nya sättet att äta. Ozempic har väl antagligen hjälpt till med den resan. Lättare att göra bra val om man är mer mätt och till slut har det gått så många måltider att det sker nästan automatiskt. Men fortfarande man själv som måste göra jobbet även om det går lättare och lättare.
Riktigt bra jobbat! 💪
Citera
2025-07-17, 18:31
Medlem
Har läst hela tråden nu och tacksam att höra allas erfarenheter. Själv började jag med Ozempic mitten av januari.

Man. 46år. 180cm.
Startvikt. 121kg. 0.25mg.
Fick effekt direkt samma dag.
Ökade till 0.5mg efter 4 veckor.
Ligger kvar på denna nivå än idag och har tappat 27kg. Ca 1kg I veckan.

Mitt liv innan ozempic var ett gäng starköl varje dag plus skräpmat på det. Dessutom väldigt stillasittande liv på jobb och privat.

Har inte aktivt gjort några förändringar och tränar inget. Efter höjningen till 0.5mg försvann allt sug efter öl och skräpmat direkt. Har sedan dess inte druckit en enda öl. Testat ett par klunkar vid ett par tillfällen sedan dess och kan ärligt säga att jag gillar inte ens smaken längre. Väldigt konstigt känsla när jag hela livet älskat öl. Det bara går inte... Skräpmat äter jag ibland för jag får för mig att det är gott. Doften och minnen av det. Men när jag väl börjar käka det så tar det stopp ganska snabbt. En pizza är nu mer tre portioner för mig.

I övrigt har biverkningarna varit lite upp och ner. Mycket tror jag beror på vad man äter och hur mycket. Ena stunden rännskita, följt av förstoppning och svullen mage.

Känner för att gå ner på 0.25mg för att få en stabilare mage.

Målvikt är ca 75kg. I denna takt borde jag nå det innan året är slut.

Kan tillägga att jag fick diagnosen diabetes typ 2 i höstas och äter även metformin.
Citera
2025-07-17, 20:54
Medlem
Extremeflys avatar
Vem har bäst pris på abonnemang just nu? Verkar inte som någon vanlig ansluten mottagning vill skriva ut, så får kika på abonnemang istället hos dom privata. BMI 33.
Citera
2025-07-17, 23:18
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Vem har bäst pris på abonnemang just nu? Verkar inte som någon vanlig ansluten mottagning vill skriva ut, så får kika på abonnemang istället hos dom privata. BMI 33.
Har tyvärr ingen koll på abonnemangspriser, men visst skriver väl vårdcentraler ut både semaglutid (Wegovy, samma ämne som Ozempic) och tirzepatid (Mounjaro) utan behov av abonnemang?

När det var Ozempicbrist förstod jag poängen med de privata vårdgivarna, men vad fyller de för syften nu? Är det att Ozempic är mycket billigare än Wegovy/Mounjaro?
Citera
2025-07-18, 06:13
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Har tyvärr ingen koll på abonnemangspriser, men visst skriver väl vårdcentraler ut både semaglutid (Wegovy, samma ämne som Ozempic) och tirzepatid (Mounjaro) utan behov av abonnemang?

När det var Ozempicbrist förstod jag poängen med de privata vårdgivarna, men vad fyller de för syften nu? Är det att Ozempic är mycket billigare än Wegovy/Mounjaro?

Ja precis om man exkluderar abonnemang kostnaden så skiljer det ungefär 800-1400 beroende på dos mellan wegouy och ozempic. Och mounjaro ligger ännu högre i pris. Ozempic kostar cirka 1060 i månaden men sen tillkommer abonnemang om man ska få det. Så då landar man kanske på 1800 (läkemedel+abonnemang).

Hade vanliga vården börjat skriva ut de off label hade man ändå kommit utan med 1000 kr bara
Citera
2025-07-18, 07:03
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly

DrVikt och DigiDoktorn har jag läst om att folk har. Blodtrycksdoktorn är billiga men ger bara Wegovy sist jag kollade.
Citera
2025-07-18, 07:08
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batabyman
Har läst hela tråden nu och tacksam att höra allas erfarenheter. Själv började jag med Ozempic mitten av januari.

Man. 46år. 180cm.
Startvikt. 121kg. 0.25mg.
Fick effekt direkt samma dag.
Ökade till 0.5mg efter 4 veckor.
Ligger kvar på denna nivå än idag och har tappat 27kg. Ca 1kg I veckan.

Mitt liv innan ozempic var ett gäng starköl varje dag plus skräpmat på det. Dessutom väldigt stillasittande liv på jobb och privat.

Har inte aktivt gjort några förändringar och tränar inget. Efter höjningen till 0.5mg försvann allt sug efter öl och skräpmat direkt. Har sedan dess inte druckit en enda öl. Testat ett par klunkar vid ett par tillfällen sedan dess och kan ärligt säga att jag gillar inte ens smaken längre. Väldigt konstigt känsla när jag hela livet älskat öl. Det bara går inte... Skräpmat äter jag ibland för jag får för mig att det är gott. Doften och minnen av det. Men när jag väl börjar käka det så tar det stopp ganska snabbt. En pizza är nu mer tre portioner för mig.

I övrigt har biverkningarna varit lite upp och ner. Mycket tror jag beror på vad man äter och hur mycket. Ena stunden rännskita, följt av förstoppning och svullen mage.

Känner för att gå ner på 0.25mg för att få en stabilare mage.

Målvikt är ca 75kg. I denna takt borde jag nå det innan året är slut.

Kan tillägga att jag fick diagnosen diabetes typ 2 i höstas och äter även metformin.

Bra resultat! 💪 Hade du försökt dricka mindre öl och äta mindre skräpmat förut men inte lyckats? Intressant det här med att semaglutid verkar göra något med hjärnkemin. Verkar ta bort behov av eller dämpa belöningskickar som man annars får från onyttigt mat, alkohol och även shopping har jag läst om.

Förlåt personlig fråga men det var nästan alkoholism om du drack flera starköl per dag? Och det bara försvann med Ozempic?
Citera
2025-07-18, 17:39
Medlem
Citat:
Bra resultat! 💪 Hade du försökt dricka mindre öl och äta mindre skräpmat förut men inte lyckats? Intressant det här med att semaglutid verkar göra något med hjärnkemin. Verkar ta bort behov av eller dämpa belöningskickar som man annars får från onyttigt mat, alkohol och även shopping har jag läst om.

Förlåt personlig fråga men det var nästan alkoholism om du drack flera starköl per dag? Och det bara försvann med Ozempic?

Ja innan ozempic hade jag problem med att inte dricka och hålla mig borta från godis och skräpmat.
Jag skulle absolut klassas som alkoholist med dom mängder jag drack. Blev sällan full, men drack ändå några öl varje dag.
Som sagt försvann suget och smaken för öl efter ozempic. Jag kan fortfarande dricka alkohol, men nu mer bara ett par vita glas vin eller en kall syrlig drink. Allt annat smakar inte bra och eller för sött.
Citera
2025-07-18, 18:42
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
DrVikt och DigiDoktorn har jag läst om att folk har. Blodtrycksdoktorn är billiga men ger bara Wegovy sist jag kollade.

Tack för svar. Jag har sökt på en galning idag efter bra priser. Och dr.vikt verkar bra. Ska kolla Digidoktorn me
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in