Citat:
Ursprungligen postat av
JohnFitzgerald99
Vad bra att du säger "råkar få". Det som jag nyss beskrev är ju minst sagt en hel del händelser som bara "råkat ske". Vilket sammanträffande!
Det lite märkliga är att anhängare av slumpens förträfflighet inte alls är inne på samma spår om man vill förklara andra färdiga produkter. Om jag t.ex skulle säga att en färdig gräsklippare utvecklats genom miljarder år av slumpmässiga händelser som "råkat ske", med små små förbättringar, då skulle jag knappast anses frisk. Men det går tydligen alldeles utmärkt att med samma logik förklara hur en människa uppstått, trots att den är oändligt mer komplicerad än en gräsklippare.
Sen är det ju också lite underligt att det inte uppstår lite fler roliga, färdiga produkter, med tanke på slumpens förträfflighet? Det behöver ju inte vara färdiga datorer, men en enkel hundkoja borde väl kunna bli till ibland? Det händer lite för lite helt enkelt, för att slumpen skall kännas helt logisk.
Ytterligare en sak som är märklig är att när människan kom på principen med att ta sig fram med fordon, då lyckades man bygga bilar. När man förstod principen att flyga, då lyckades man bygga flygmaskiner. Men eftersom man aldrig riktigt förstått processen med liv, så har man heller aldrig kunna tillverka någon levande varelse.
Skillnaden mellan slump och något som alltid existerat är att en slumpmässig händelse har en startpunkt. Något som alltid funnits har ingen början och inget slut. Det finns därför ingen slumpmässig händelse som inträffat. Men den diskussionen lägger jag ned, eftersom det inte går för oss människor att tänka oss in i att något alltid funnits.
Att slumpen inte känns logisk för dig beror enbart på att du bevisligen inte har förstått evolutionsteorin. Skillnaden är att de saker du tar upp som exempel inte förökar sig. Om gräsklippare eller hundkojor kopierade sig själva så skulle de med tiden bli nya extremt mer avancerade saker, genom en fullständigt automatisk process. Det är vad som skiljer levande organismer från ickelevande saker. Det är anledningen till att levande saker utvecklas av sig sjävla medans ickelevande saker inte gör det.
Vi förstår processen med liv och har byggt saker som följer samma princip som levande organismer. Levande varelser är saker som kan interagera med omvärlden och föröka sig själva, det är definitionen. Vi har byggt maskiner som kan göra detta. Den enda anledningen till att vi inte kallar dessa för levande är för att vi tradidionellt förknippar liv med organiskt material, men rent tekniskt är det samma sak.
Vi kan byta ut ordet "slump" mot ordet "tillfällighet" om det blir lättare at förstå. Om Gud finns så är det bara en tillfällighet att han finns, och att han har de egenskaper som han har. Det finns ingenting som säger att Gud hade behövt finnas eller behövt vara som han är. Om Gud finns så råkar han alltså bara att vara som han är.