2026-01-25, 17:53
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Stämmer att du inte vet men jag vet.
Astrofysiker har aldrig påstått det du påstår.
Dessutom så är en astrofysiker inte speciellt smart och sitter man och forskar så snävt så är man långtifrån allmänbildad och att tro att sådana muppar förstår sig på tro och Gud så är man naiv.
Finns nästan inte en enda astrofysiker som säger något annat än att universum mycket väl kan vara oändligt, och alltid ha funnits, i en eller annan form, flera eller oändligt antal former.

Det där inlägget säger verkligen allt om din bildningsnivå.

Inte konstigt att du är så fast i din övertygelse, att du tror dig veta mer om universum än astrofysikerna.

Tror man på gud så är man naiv. På samma sätt som barn som tror på spöken. Eller bönderna som trodde på tomtar och troll förr i tiden.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-01-25 kl. 18:02.
Citera
2026-01-25, 17:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Därför att när folk hävdar något i sten så har dom garanterat fel. Oavsett om det är religion eller vetenskap eller något annat.
Inte garanterat, ibland har dom fel och ibland har dom rätt. Kristendomen handlar i grunden om 1 enda sak, att jesus återuppstog.

Du får kolla upp vilka bevis det finns för det, analysera allt och sen dra din slutsats om du tror det hände eller inte. Men det finns riktiga anledningar att tro det som inte är baserade på blind tro kan jag lova.
Citera
2026-01-25, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför skriver du ens här om du inte har något intresse av vad andra tycker? Det är snarare kristna som inte har förmåga att tänka. De håller sig till en 2000 år gammal bok medan vetenskapen går dem helt förbi.
Är ”boken” endast 2000 år gammal?

De flesta vetenskapsmän är troende, det är bra de dummaste längst ned på samhällsstegen som har för liten hjärna för att tänka så avancerat som på skapelse och fortsatt liv efter detta
Citera
2026-01-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så hur skapades Gud? (Traditionella frågan för att bemöta detta)

Sen håller inte det där med energikonservering i kosmologi eller rent allmänt i allmänna relativitetsteorin. Om vi accepterar inflationsfasen i Big Bang teorin så skapades större delen av universums massa spontant under första expansionsfasen.

Vilken av skapelseberättelserna i Bibeln tror du sen är den sanna?

Naturen och bacill skapade efter miljon år och miljon år. Allihopa människor dör om 100 år. Virus äter upp...
Sen ny planet och gör om. Bort med männen och låg hjärnkapacitet. Inget kartgränser...
Citera
2026-01-25, 17:57
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Så du kan alltså inte bevisa det så då har jag rätt

Du skulle inte vinna många debatter inom filosofi i det gamla Grekland min vän.
Citera
2026-01-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Fader förlåt honom för han vet inte vad han gör

Fader finns inte på riktigt.
Männen ser bara sin muskelmassa och slog allt....

Männen klarar aldrig styra sin ful kuk och klarar aldrig tänka före än efter.

Männen uppfann biblenbok och kyrkan för att hjärntvättade bönder och kvinnor....
Citera
2026-01-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Fair enough. Den första tolkningen "utan gud" verkar vara lite mer bokstavlig än "den som inte tror på gud". Men oavsett, en nyfödd tror inte på gud, för de har inte en susning om vad begreppet ens är.

Hursomhelst så finns det olika typer av ateism, och folk har kommit upp med olika sätt att gruppera dem. Men i det stora hela brukar man skilja mellan dem som saknar tro på gud och de som aktivt tror att gud inte finns. Positiv/stark/hård ateism är det sistnämnda.
De tror inte på något vare sig att Gud finns eller inte finns (som även det är att tro). Men vad vi däremot vet så var vi än vänder oss världen, allt från naturfolk till stadsbor till från Afrika, till indianer till varenda levande människa har de alltid haft en tro på ett högre väsens därför måste det finnas ett frö i varje spädbarn att bli troende
Citera
2026-01-25, 17:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Fader finns inte på riktigt.
Männen ser bara sin muskelmassa och slog allt....

Männen klarar aldrig styra sin ful kuk och klarar aldrig tänka före än efter.

Männen uppfann biblenbok och kyrkan för att hjärntvättade bönder och kvinnor....
Alltså vad är det med dig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Finns nästan inte en enda astrofysiker som säger något annat än att universum mycket väl kan vara oändligt, och alltid ha funnits, i en eller annan form, flera eller oändligt antal former.

Det där inlägget säger verkligen allt om din bildningsnivå, som av allt att döma är mycket låg.

Inte konstigt att du är så fast i din övertygelse, att du tror dig veta mer om universum än astrofysikerna.

Tror man på gud så är man naiv. På samma sätt som barn som tror på spöken. Eller bönderna som trodde på tomtar och troll förr i tiden.
Var det inte astrofysiker som sa att jorden var platt fastän att bibeln klart och tydligt sa jorden att var rund?
Citera
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Detta verkar vara en debatt mellan kreationism och vetenskap. Dvs lögner vs sanning.

Ingen seriös kristen tror på kreationism och den som påstår att den tror det är någon som sprider lögner.
Citera
2026-01-25, 18:00
Medlem
Citat:
Bevisa att Gud inte finns?

Citat:
Så du kan alltså inte bevisa det så då har jag rätt
Läs på om Russel's Teapot.

Jag påstår att det mellan mars och jorden finns en tekanna i omlopp runt solen. Kan du bevisa att jag har fel?
Citera
2026-01-25, 18:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Läs på om Russel's Teapot.

Jag påstår att det mellan mars och jorden finns en tekanna i omlopp runt solen. Kan du bevisa att jag har fel?
Varför påstår du det?
Det här argumentet baseras på att du tror det inte finns några bevis för gud och kristendom vilket är falskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in