2026-01-25, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Nej tack jag vill inte läsa och förstå. Jag har det bra gott liv. Noll kriminalitet och noll barn... Noll skulder. Noll brott.

Vissa mat och dryck kan jag aldrig äta lr dricka.. punkt slut! Dåligt fabrikant.

Jag vägras bli hjärntvätt av någon och kyrka.

Synd om er som dricka kaffe och käka skärpet mat från fabrikat... Synd om er som faller på knäa och ber GUD !! GUD ÄR FANTASI !!
Kan du bevisa att Gud är en fantasi?
Citera
2026-01-25, 18:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det finns inga bevis att framföra i en "gudomlig uppenbarelse" Det finns endast personligt färgade hypoteser , tillika obevisbar därför att det är helt enkelt omöjligt att bevisa.
Kan jag bevisa att du (och alla andra religiösa nötter) har fel ? Ja det kan jag. Så länge ingen kan bevisa en celestiell existens som säger sig utgöra alltings varande och ursprung - Så gäller motsatsen , Ateister därför vinner alltid på walk-over mest beroende på att motbeviset för vår inställning helt saknas och därför kan ignoreras.
Det är ju helt fel. Bara för att du ser något kan du inte bevisa att du sett detta. Människor ser änglar och tefat så tydligt att de tycker sig ha fått (subjektiva) bevis.

För mig var det en ögonöppnare att se två tefat och inse att jag hade noll koll på vad som finns och inte finns. Och det är verkligen korkat att tro att medvetande har att göra med neurala nätverk eller liknande, när det är ett (subjektivt) bevis för att du finns och upplever. Även om du inbillar dig att du har koll på materien är det ett stort misstag att negligera det andliga.

Dessutom, Gud är inte celestiell.

Och då han blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem och sade: »Guds rike kommer icke på sådant sätt att det kan förnimmas med ögonen, ej heller skall man kunna säga: 'Se här är det', eller: 'Där är det.' Ty se, Guds rike är invärtes i eder.» — Lukas 17:20-21
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-01-25 kl. 18:05.
Citera
2026-01-25, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Inte garanterat, ibland har dom fel och ibland har dom rätt. Kristendomen handlar i grunden om 1 enda sak, att jesus återuppstog.

Du får kolla upp vilka bevis det finns för det, analysera allt och sen dra din slutsats om du tror det hände eller inte. Men det finns riktiga anledningar att tro det som inte är baserade på blind tro kan jag lova.

Folk var soldyrkare förr i tiden, det är därifrån alla religioner kommer ifrån. Att dyrka solen.
Jämför du Jesu födelse, död och återuppståndelse så går det hand i hand med solen.
Citera
2026-01-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Finns nästan inte en enda astrofysiker som säger något annat än att universum mycket väl kan vara oändligt, och alltid ha funnits, i en eller annan form, flera eller oändligt antal former.

Det där inlägget säger verkligen allt om din bildningsnivå, som av allt att döma är mycket låg.

Inte konstigt att du är så fast i din övertygelse, att du tror dig veta mer om universum än astrofysikerna.

Tror man på gud så är man naiv. På samma sätt som barn som tror på spöken. Eller bönderna som trodde på tomtar och troll förr i tiden.
Man är rätt naiv när man tror på någon pga deras titel.
Säker på att du själv vare sig har ett avancerat arbete eller avancerad utbildning eftersom du så uppenbart ser upp till titlar. Jag har en superfin titel så du kanske ser upp till mig oxå då.
Citera
2026-01-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du skulle inte vinna många debatter inom filosofi i det gamla Grekland min vän.
Du hade inte heller vunnit för de hade slagit ihjäl dig om du påstod att människan skapat sig själv (hade du haft tur så hade de kanske skrattat ihjäl sig före de slagit ihjäl dig och då klarat livhanken).
Citera
2026-01-25, 18:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är ju helt fel. Bara för att du ser något kan du inte bevisa att du sett detta. Människor ser änglar och tefat så tydligt att de tycker sig ha fått (subjektiva) bevis.

För mig var det en ögonöppnare att se två tefat och inse att jag hade noll koll på vad som finns och inte finns. Och det är verkligen korkat att tro att medvetande har att göra med neurala nätverk eller liknande, när det är ett (subjektivt) bevis för att du finns och upplever. Även om du inbillar dig att du har koll på materien är det ett stort misstag att negligera det andliga.
Såg du på riktigt två tefat?
Jag hånar inte eller säger att det är falskt, jag har varit uppdaterad om UFO-grejer och sånt och flygande saker och sånt.
Vissa säger att det är demonisk aktivitet!

Kan du beskriva mer detaljerat hur dom såg ut eller några mer detaljer om vad som helst som kan vara intressant?
Tror du att de kan vara demoniska?
Citera
2026-01-25, 18:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Folk var soldyrkare förr i tiden, det är därifrån alla religioner kommer ifrån. Att dyrka solen.
Jämför du Jesu födelse, död och återuppståndelse så går det hand i hand med solen.
Hmmmmmmmm
Citera
2026-01-25, 18:07
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Att kristendom skulle vara baserat på ingenting och att det inte finns någon anledning att tro på det känns lite som en modern myt, som dessvärre upprepas för ofta av ateister som inte riktigt förstår debatten eller vad religion som helhet är för något.

Du verkar inte heller förstå debatten .
Ateister är inte något som man hittar på ur det blå, helt plötsligt. I många fall ( I mitt fall åtminstone) kommer den ur en djup övertygelse efter att ha varit i kontakt med både läror och f.f.a. människorna som är troende.

Den ständiga tragiken i det kristna konceptet är att inte kunna övertyga icke-troende oavsett vilka konstiga argument man lyckats gräva upp för att bevisa något som inte går att bevisa. Det är en duktig illusion, och jag har ingen lust att vara en del av den gemenskapen . Det finns inget att hämta där.Religioner i lag är institutioner för att dumma ner folk rejält
Senast redigerad av Upplyften 2026-01-25 kl. 18:11.
Citera
2026-01-25, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Nja
Judendom
Monoteistisk, avvisade soldyrkan och avgudadyrkan.

Kristendom
Kom från judendom, använde vissa solsymboler kulturellt, men inte från soldyrkan

Soldyrkan
Var en separat form av naturreligion som existerade parallellt i andra kulturer
Citera
2026-01-25, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Läs på om Russel's Teapot.

Jag påstår att det mellan mars och jorden finns en tekanna i omlopp runt solen. Kan du bevisa att jag har fel?
Nu var det ju du som skulle bevisa det du påstod?
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du verkar inte heller förstå debatten .
Ateister är inte något som man hittar på ur det blå, helt plötsligt. I många fall ( I mitt fall åtminstone) kommer den ur en djup övertygelse efter att ha varit i kontakt med både läror och f.f.a. människorna som är troende.

Den ständiga tragiken i det kristna konceptet är att inte kunna övertyga icke-troende oavsett vilka konstiga argument man lyckats gräva upp för att bevisa något som inte går att bevisa. Det är en duktig illusion, och jag har ingen lust att vara en del av den gemenskapen . Det finns inget att hämta där.
Evigt liv finns att hämta, låter inte det som en god morot?
Citera
Medlem
Citat:
Alltså vad är det med dig

Riktigt bevisat att männen förstörde allt ute på jorden pga männen utövade sin makt... fucking it... GUD FINNS INTE!!

Ateism VS Katolicism
1 till ateism.
0 till katolicism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in