2026-01-25, 17:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kristna tror på sagor de inte kan bevisa.

Ateister tror på sånt som går att bevisa.

Ridå.
Kan du bevisa att det är så?
Citera
2026-01-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och? Det är inget argument för oss som inte redan är kristna. Jag kunde lika gärna säga att universum inte är skapat. (Verkligheten är att vi inte har en aning om vad som skedde före Big Bang)
Varför skulle jag bry mig av vad en ateist tycker och tror, ateister har inte förmågan att tänka djupt och avancerat, ni tar den enkla vägen.
Citera
2026-01-25, 17:28
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Bevisa att Gud inte finns?

Läs på om det flygande spagettimonstret.

Ridå.
Citera
2026-01-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spamixer
Men du kan fortfarande vara sammankopplade med det förflutna om du gör vissa uppoffringar om du söker ska du finna.

Men nu i denna tid är det många som är bortom all räddning sök gud och be sluta med all teknik din kropp och själ kommer må bättre du väljer i ditt liv vad du vill göra ingen annan kan göra det åt dig.
Står klart och tydligt om ”gudarna” vi hade i asatron i bibelen vilka de är och var de kommer ifrån
Citera
2026-01-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det är inga som helst problem att förklara, det är exakt vad evolutionsteorin gör. En organism råkar få ett lite mer avancerat nervsystem än sina föräldrar, och för därefter vidare det till sina barn. Och så fortsätter det under hundratals miljoner år, med små steg i taget. Så vet vi att människan uppstod, bevisen för detta är förkrossande starka. Det råder inte minsta tvivel inom vetenskapsvärlden om att det har gått till på det här sättet.

Om någonting alltid har funnits så innebär det per definition att det inte finns någon anledning till att det existerar eller att det ser ut som det gör. Alltså råkar det bara att existera och ha de egenskaper som det har. Detta mycket enkla logiska faktum förstår du va? Om det finns en evig Gud så råkar han bara vara som han är. Det finns ingen anledning till att han är som han är.

Vad bra att du säger "råkar få". Det som jag nyss beskrev är ju minst sagt en hel del händelser som bara "råkat ske". Vilket sammanträffande!

Det lite märkliga är att anhängare av slumpens förträfflighet inte alls är inne på samma spår om man vill förklara andra färdiga produkter. Om jag t.ex skulle säga att en färdig gräsklippare utvecklats genom miljarder år av slumpmässiga händelser som "råkat ske", med små små förbättringar, då skulle jag knappast anses frisk. Men det går tydligen alldeles utmärkt att med samma logik förklara hur en människa uppstått, trots att den är oändligt mer komplicerad än en gräsklippare.

Sen är det ju också lite underligt att det inte uppstår lite fler roliga, färdiga produkter, med tanke på slumpens förträfflighet? Det behöver ju inte vara färdiga datorer, men en enkel hundkoja borde väl kunna bli till ibland? Det händer lite för lite helt enkelt, för att slumpen skall kännas helt logisk.

Ytterligare en sak som är märklig är att när människan kom på principen med att ta sig fram med fordon, då lyckades man bygga bilar. När man förstod principen att flyga, då lyckades man bygga flygmaskiner. Men eftersom man aldrig riktigt förstått processen med liv, så har man heller aldrig kunna tillverka någon levande varelse.

Skillnaden mellan slump och något som alltid existerat är att en slumpmässig händelse har en startpunkt. Något som alltid funnits har ingen början och inget slut. Det finns därför ingen slumpmässig händelse som inträffat. Men den diskussionen lägger jag ned, eftersom det inte går för oss människor att tänka oss in i att något alltid funnits.
Citera
2026-01-25, 17:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag är helt ointresserad av att göra en sådan uträkning själv. Var bara intresserad av att se din uträkning.

Intressant ändå. OM jag hade lagt flera timmar på att göra något sådant så är det definitivt något jag hade sparat för att kunna plocka fram närsomhelst.
Premiss 1: NDE upplevelser är bevisat sanna och starkt bevis att vi har en själ. Studier finns.
Premiss 2: Historiska bevis för Jesus övernaturlighet och bibeln
Premiss 3: Bevisade mirakel så som zeitoun, shroud of turin, för många för att skriva här
Premiss 4: Subjektiva upplevelser och vittnesmål från folk som säger de pratat med gud och jesus

Slutsats: Allt kan inte vara en slump, kristendom är sant
Citera
2026-01-25, 17:32
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spamixer
Kommer inte diskutera med grottmongon med en diskussion som aldrig kommer ta slut!

Samma här. Fy vad jobbigt alltså
Citera
2026-01-25, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag menar att kristendom är den mest detaljerade och träffsäkra beskrivningen av den högre verkligheten.

Andra religioner (som aborginesernas) kan också vara sanna, fast de är mindre detaljerade och vaga och beskriver inte saker lika bra som kristendomen. Fast det behöver inte betyda att något de säger är falskt tekniskt sett.

Mm ja jag kan väl sträcka mig till att alla dessa människor på alla dessa olika platser i olika tidsepoker skulle ha fel inte är särskilt troligt, det vore ett underkännande av mänsklighetens intelligens och förmåga till förmån för nykomlingen vetenskapen. Tvärtom så bör dom vara något på spåret. Och det är säkerligen stora pusselbitar som saknas för oss om man jämför (hypotetiskt) med vad människor för 100,000+ år sen såg, upplevde och förstod. Själsligt medvetna i en miljö dom är skapta för att leva i (motsägelsefullt men vi är också den enda livsorganismen som inte ingår i ekosystemet och det är väldigt märkligt. Och hur har detta utbrytande ifrån ekosystemet skett samt påverkat dåvarande ekosystem? Om vi ens har ingått i ekosystemet någonsin? För det är ju också bara ett antagande).
Citera
2026-01-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nej man föds som icke-troende, att vara ateist är att man tror något.
Beror på vilken typ av ateist du menar, men tittar man på ordet ordagrant så betyder det bokstavligen "icke teist". Och man föds som icke teist.
Citera
2026-01-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Läs på om det flygande spagettimonstret.

Ridå.
Så du kan alltså inte bevisa det så då har jag rätt
Citera
2026-01-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Beror på vilken typ av ateist du menar, men tittar man på ordet ordagrant så betyder det bokstavligen "icke teist". Och man föds som icke teist.
Ordet ateist kommer från grekiskans a- (som betyder ”utan” eller ”icke”) och theos (som betyder ”Gud”). Så bokstavligen betyder ateist ”utan Gud” eller ”den som inte tror på Gud”.
Citera
2026-01-25, 17:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Mm ja jag kan väl sträcka mig till att alla dessa människor på alla dessa olika platser i olika tidsepoker skulle ha fel inte är särskilt troligt, det vore ett underkännande av mänsklighetens intelligens och förmåga till förmån för nykomlingen vetenskapen. Tvärtom så bör dom vara något på spåret. Och det är säkerligen stora pusselbitar som saknas för oss om man jämför (hypotetiskt) med vad människor för 100,000+ år sen såg, upplevde och förstod. Själsligt medvetna i en miljö dom är skapta för att leva i (motsägelsefullt men vi är också den enda livsorganismen som inte ingår i ekosystemet och det är väldigt märkligt. Och hur har detta utbrytande ifrån ekosystemet skett samt påverkat dåvarande ekosystem? Om vi ens har ingått i ekosystemet någonsin? För det är ju också bara ett antagande).
Jo, det är många frågor, men att det finns saker vi inte förstår och krafter bortom oss tror jag att nästan alla håller med om och är grunden till all religion till någon grad.

Enligt mig är det ateisterna som har inställningen att vi vet allt och att bara vi forskar lite till så kommer vi snart på svaret. Det ser jag lite som arrogans, vi är för små för att förstå verkligheten oavsett hur länge vi sitter med mikroskop och instrument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in