Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Tja i regel står alltid värmepumpen i dessa rum. Även om den inte behöver bytas ut måste den flyttas vilket är ett jävla jobb. Sen ska den åtet och kalibreras, mekanisk ventilation kontrolleras etc
Sen ska golvet såklart brytas upp, flytspacklas, golvvärme, trevlig klinker som åtminstone är uppvikt, eventuell ändring av planlösning betyder nya rör, ny inredning, TM, TT, gipsväggar, målning.
Du hamnar där när du ska göra ett ordentligt jobb (vilket jag vet är främmande i den här tråden där man förmodligen lägger billigt klinker direkt på den 40 år gamla gamla plastmattan och köper lite gamla ikea-skåp på blocket samt ärver sin bortgångne mormors gamla TM)
Tja, en kollega renoverade upp kök och badrum i ett radhus för kanske 8 år sedan. Och berättade att det hade kostat 1 MSEK. Jag blev förvånad och kunde inte begripa hur det kunde bli så mycket. Men hon hade gått igenom fakturorna och räknat ihop allt. Det var tydligen rejält nedgånget innan.
(Hon hörde nog till sådana som kan göra jobb själv, men den här gången la dom ut allt. Och jag tror inte att hon hör till godtrogna som hantverkarna lätt kan blåsa).
Så det är inte gratis att anlita hantverkare. Och en del av timpenningen lär bestå av att duktigare hantverkare får komma och rätta till det som klåparna ställt till med. Och många hantverkare hörde inte till de fungerande i skolan om man säger så.
Så i priset man betalar så ska först några klantar komma och göra ett kasst jobb. Sedan skall några duktiga komma och rätta till det som blev fel utan extra kostnad. Och då blir timpriset högt.
Och det går inte avskeda klantarna. Det hindrar såväl facket som arbetsmarknadslagarna.
I ett fungerande samhälle hade klåparna blivit avskedade från de seriösa bolagen. Och fått jobba för halva lönen hos Hederliga Roffes Bygg AB. Tills dom insett att dom måste skärpa till sig och göra ett bra jobb och då få högre lön på ett seriöst bolag.