2026-01-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja, MP kommer inte att sitta i en regering som säger ja till kärnkraft.
Det sade han i kvällens 30 min, på SVT.

Det rödgröna regeringsalternativet verkar vara en utopi redan innan valrörelsen dragit igång.
Och flera saker inom kriminalpolitiken sa han också nej till, bl a upphävande av medborgarskap.

Gav MP bort valsegern till Tidöpartierna nu?

Högst oklart. Beror på hur tidögänget hanterar detta.

Men vi kan kallt (mycket kallt) konstatera att om rödgrönaröran tar makten i höst så kommer det bli jobbigt för alla utom bidragstagare.
Problemet är att det tar en mandatperiod eller två innan vi ser effekterna. Tidögänget får klä skott för politiken som fördes 2014/2015 med nedlagda reaktorer, nybyggnadsprojekt och satsningar på vindkraft som gör både elen och elnätet dyrare för konsumenterna.

Kan någon förklara hur salladskommunisterna tänker; att nedlagd eller slopad kärnkraft är bra för miljön och klimatet?

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Byggande av ny kärnkraft skulle vara det största slöseriet med skattepengar på decennier. Alltså ett helt groteskt vaskande av hundratals miljarder, som kunde göra mer nytta om de användes smartare. Den enda anledningen till att vara positiv till att bygga kärnkraft är för att hålla sig väl med en pöbel som har hjärntvättats av kärnkraftlobby och högertroll på sociala medier. Av politiska, strategiska skäl är det rimligt att vara för ny kärnkraft. Av ekonomiska, tekniska, säkerhetspolitiska, energistrategiska skäl är det helt idiotiskt.
*Snipp!*

Att skriva jag inte begriper något om kraftproduktion med fler ord än nödvändigt.

S satsning på havsbaserad vindkraft kostar 400 miljarder utan att det hjälper alls mot vår inhemska effektkris och kapacitetskris...
Senast redigerad av ZAIZAI 2026-01-23 kl. 15:08.
Citera
2026-01-23, 15:05
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag röstade första gången på 1980-talet. Jag var indoktrinerad att tro att MP åtminstone var ett gott parti, även om jag aldrig röstat på dem utan på M. Första gången jag förstod att de är speciella var när Jimmie Åkesson, var det 2014, sa att "MP är våra huvudfiender". Vad menar han, det snälla partiet? Därefter har mina ögon öppnats mer och mer och de är Sveriges mest destruktiva parti genom tiderna. För tiggare, för oändlig invandring, mot kärnkraft bilar flyg, mot längre straff, mot ett försvar. Exakt fel åsikt i varje fråga. En samling lantisar som är idealister och som på riktigt har näbbstövlar och kont på ryggen. De ska vara glada att Sverige drivs på annat sätt. Annars hade det inte funnits pengar till deras lekstuga med Sverige.

Det är passande med Hellden, som är en extra destruktiv partiledare. Kanske imploderar MP under honom, hans utseende och sätt i TV gör honom lätt att hata för alla. Då kan man lättare se vilken urusel politik de för.

Miljömuppar från landsorten är rätt sällsynta. Det är i regel medelklassungar från stan, lite för borgerliga för att känna sig hemmastadda bland skitiga kommunister (det var därför Mp grundades av Garthon & Co en gång i tiden). Därav den svagt förankrade verklighetsuppfattningen.
Citera
2026-01-23, 15:08
Avslutad
Miljöpartiet kommer gå samma öde till mötes som Liberalerna. Och det är inget jag ligger sömnlös över iaf.
Citera
2026-01-23, 15:15
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ja, MP kommer inte att sitta i en regering som säger ja till kärnkraft.
Det sade han i kvällens 30 min, på SVT.

Det rödgröna regeringsalternativet verkar vara en utopi redan innan valrörelsen dragit igång.
Och flera saker inom kriminalpolitiken sa han också nej till, bl a upphävande av medborgarskap.

Gav MP bort valsegern till Tidöpartierna nu?

Varför är miljöpartister i Sverige så emot kärnkraft? Är extremt efterblivet.
Citera
2026-01-23, 15:19
Medlem
Citat:
Denna uppfattning är ett hån mot de som jobbar inom barnomsorg och äldreomsorg. Det är ett hån mot undersköterskor och sjuksköterskor, lärare e t c som sliter ut sig i underbemannade verksamheter.

Var det inte uppenbart att det inte var fotfolket som avsågs? Jag talar givetvis om uppsvullen byråkrati.
Citera
2026-01-23, 15:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
SD borde sponsa en helsida i Villaägarna.

Så, det blir klart för de med hus varför elen är så satans dyr.
Ibland tänker jag tanken att andra partier borde göra annonser om vad MP förstört i Sverige. Det blir en stor annons.

Men sedan tänker jag på (s) som har som enda valfråga att hata SD och det fungerar inte. Det är bättre att man talar om vad man vill. För svenskarna älskar sakfrågor, efter krisåren 2010-2020 när sakfrågan inte fick diskuteras, bara slagord.

Det finns f.ö. ingen bättre sakfrågelista än Tidö-listan, den bästa listan sedan Alliansen 2006.
Citera
2026-01-23, 15:24
Medlem
Citat:
Läs gärna mitt inlägg nr 90 och beakta även detta:
Om S och M skulle kunna kompromissa om välfärdspolitiken under 4 år fram till 2030, så skulle bägge partierna i valet 2030 förlora väljare. Detta skulle kunna leda till att både SD och KD går kraftigt framåt. Valet 2030 skulle kunna resultera i att KD och SD tillsammans får över 50%. Huruvida en sådan regering skulle vara bra eller dålig för landet, det kan inte jag bedöma.

Låt S ta huvudansvaret för välfärdspolitiken, ekonomin och klimatet medan M får ta ansvar för utrikespolitik, försvar och migration. Det har större potential än lapptäcket av småpartier idag.
Citera
2026-01-23, 15:26
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Låt S ta huvudansvaret för välfärdspolitiken, ekonomin och klimatet medan M får ta ansvar för utrikespolitik, försvar och migration. Det har större potential än lapptäcket av småpartier idag.
Om M får ekonomin och skatterna så blir det bättre för Sverige.

S var f.ö. kända som Betongpartiet tidigare. De har aldrig brytt sig om miljön och inte nu heller.
Citera
2026-01-23, 15:27
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Byggande av ny kärnkraft skulle vara det största slöseriet med skattepengar på decennier. Alltså ett helt groteskt vaskande av hundratals miljarder, som kunde göra mer nytta om de användes smartare. Den enda anledningen till att vara positiv till att bygga kärnkraft är för att hålla sig väl med en pöbel som har hjärntvättats av kärnkraftlobby och högertroll på sociala medier. Av politiska, strategiska skäl är det rimligt att vara för ny kärnkraft. Av ekonomiska, tekniska, säkerhetspolitiska, energistrategiska skäl är det helt idiotiskt.

Så Helldens själva position är rationell och helt rimlig. Det är rimligt att säga nej till att ta hundratals miljarder av skattebetalarnas pengar och bara bränna upp dem. Med den politiska makten följer ansvar att inte skada landet, och nya kärnkraftsprojekt är så ekonomisk oansvariga att de faktiskt gör det.

Men det är kanske inte så klokt att uttrycka positionen med en sådan rigiditet, utan att tydligt förklara varför, med tanke på hur lobbyn har kontaminerat opinionen med desinformation. Nu erbjuder programformatet, och dess modell med korta frågor och korta svar kanske inte det, och det är mycket som måste packas upp och bemötas.
Hehe-hellden rationell? Ungefär som när S+MP la ner Ringhals 2020 och 2022 kom energikrisen och elpriserna 6-dubblades och ojoj-det-hade-vi-inte-räknat-med-för-vi-saknar-rationalitet.

Ändå kul att se någon stolle som du som redan glömt 2022. Bra politiker och bra partier lär annars av historien.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-23 kl. 15:30.
Citera
2026-01-23, 15:29
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Varför är miljöpartister i Sverige så emot kärnkraft? Är extremt efterblivet.
MP är inte mot kärnkraft specifikt. De är emot all teknik t.ex även bilar och flyg och vill helst att vi lever som på 1800-talet. Amish som MP hette tidigare.
Citera
2026-01-23, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om M får ekonomin och skatterna så blir det bättre för Sverige.

S var f.ö. kända som Betongpartiet tidigare. De har aldrig brytt sig om miljön och inte nu heller.

M har ju jobbat så hårt med migration och försvarspolitik att det är bättre att de får fortsätta på det spåret. Välfärdssystemet håller på att köras i botten av M så bättre att S får ta över den skutan.
Citera
2026-01-23, 15:31
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
M har ju jobbat så hårt med migration och försvarspolitik att det är bättre att de får fortsätta på det spåret. Välfärdssystemet håller på att köras i botten av M så bättre att S får ta över den skutan.
Nej vi har bättre välfärd än någonsin, fler läkare poliser fler på dagis, högre studiemedel osv. S går inte till val med frågan "bättre välfärd".

Det är inte M som sköter migrationsfrågan, det är SD som bestämmer och M som lyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in