2026-01-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är ju där MP falerar. De vill ha bort saker. Men de räknar aldrig med nackdelen i form av kostnader eller t.ex kolutsläpp som kommer istället.

Utmärkt att Hellden visar sitt sanna jag som är en en miljö-kommunist. Jag har alltid tyckt han ser lite galen ut och självklart klarar han inte att inför ett val väga för- och nackdelar för att få lite makt. Demokrati och samarbete är inte en miljökommunists största fokus.

I grunden är Hellden inte miljöälskare. Han är teknikhatare.

Det saknas verklighetsförankring och en logisk plan uppenbarligen.
Citera
2026-01-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Vi sparar det tills vi bygger nya kärnkraftverk som kan använda det som bränsle.
Var, i Stockholm?
Citera
2026-01-23, 14:02
Medlem
Sixten00s avatar
Bra att någon sätter ned foten mot kärnkraftsidiotin. Det lär inte dröja särskilt länge innan många fler inser att det är en tväråtervändsgränd. Synd bara att de inte har en lika insiktsfull uppfattning om invandringen.
Citera
2026-01-23, 14:26
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Var, i Stockholm?
"Stockholm" har redan Forsmark 1-3 som är Sveriges bästa kärnkraftverk genom tiderna. Det är södra Sverige som behöver mer kärnkraft.
Citera
2026-01-23, 14:27
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Bra att någon sätter ned foten mot kärnkraftsidiotin. Det lär inte dröja särskilt länge innan många fler inser att det är en tväråtervändsgränd. Synd bara att de inte har en lika insiktsfull uppfattning om invandringen.
Berätta vad som ska ersätta Sveriges kärnkraft. 6 relativt små byggnader som ger lika mycket el som alla Sveriges vattenkraftverk.

Dvs berätta vad du drömde i natt.

Annars kul med folk som du och Hellden som tror att klyschor skapar el.
Citera
2026-01-23, 14:29
Medlem
Facades avatar
Citat:
Jag röstade första gången på 1980-talet. Jag var indoktrinerad att tro att MP åtminstone var ett gott parti, även om jag aldrig röstat på dem utan på M. Första gången jag förstod att de är speciella var när Jimmie Åkesson, var det 2014, sa att "MP är våra huvudfiender". Vad menar han, det snälla partiet? Därefter har mina ögon öppnats mer och mer och de är Sveriges mest destruktiva parti genom tiderna. För tiggare, för oändlig invandring, mot kärnkraft bilar flyg, mot längre straff, mot ett försvar. Exakt fel åsikt i varje fråga. En samling lantisar som är idealister och som på riktigt har näbbstövlar och kont på ryggen. De ska vara glada att Sverige drivs på annat sätt. Annars hade det inte funnits pengar till deras lekstuga med Sverige.

Det är passande med Hellden, som är en extra destruktiv partiledare. Kanske imploderar MP under honom, hans utseende och sätt i TV gör honom lätt att hata för alla. Då kan man lättare se vilken urusel politik de för.

Dom lever nog just på godhetsknarkandet, främst hos ungdomar.
Det är ”fint” att rösta för MP, det är gott precis som du säger.
Men med mognadsgrad så inser man tillslut vad som krävs (nåväl, i stora drag) för att ett land ska gå ihop och hur saker och ting är ihop bundet med exempelvis oljepris/bensinpris. Jag kan säga att jag hade varit vuxen i många år innan jag började tänka i dom banorna.

Tyvärr inser många aldrig detta.
Densamma som V som hatar rika men vägrar se att de rika är dom som ser till att familjer har bostad och mat på bordet genom att sysselsätta folk. Men man ser enbart djävulen i dom (förmögenheten) och inte vad dom gör för landet.

Jag har flera gånger sagt samma sak om hur förbannad jag blir på att H2GS och Northvolt ska ha pengar och än mer pengar för att ”göra något för Sverige” medans bruken i Sverige som bokstavligen byggt upp Sverige under HUNDRATALS ÅR går på knäna år efter år.
Northvolt fanns bara i hundratals dagar och H2GS som inte ens finns längre fanns knappt ens i hundra dagar.
När är det dags att se om sin egen gräsmatta istället för grannens trädgård?
Citera
2026-01-23, 14:29
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Första gången jag förstod att de är speciella var när Jimmie Åkesson, var det 2014, sa att "MP är våra huvudfiender". Vad menar han, det snälla partiet? Därefter har mina ögon öppnats mer och mer och de är Sveriges mest destruktiva parti genom tiderna. För tiggare, för oändlig invandring, mot kärnkraft bilar flyg, mot längre straff, mot ett försvar. Exakt fel åsikt i varje fråga. En samling lantisar som är idealister och som på riktigt har näbbstövlar och kont på ryggen. De ska vara glada att Sverige drivs på annat sätt. Annars hade det inte funnits pengar till deras lekstuga med Sverige.

Det är passande med Hellden, som är en extra destruktiv partiledare. Kanske imploderar MP under honom, hans utseende och sätt i TV gör honom lätt att hata för alla. Då kan man lättare se vilken urusel politik de för.

Endast 55 av 290 kommuner röstade in MP i riksdagen. Miljöpartiet är ett utpräglat stadsparti för stadsbor, vilket märks tydligt på att endast 55 av landets kommuner röstade in partiet i riksdagen och lade mer än 4% av rösterna på partiet.

Hade övriga 235 kommuners väljare fått bestämma hade MP inte kommit in i riksdagen. Väljarna är utpräglat väljare från de större städerna, vilket MP mycket väl vet om, så de kan fortsätta skita i resten av landets befolkning och föra en populistisk miljöpolitik fjäskande för stadsbor. https://cornucopia.cornubot.se/2019/10/endast-55-av-290-kommuner-rostade-in-mp.html#more
Citera
2026-01-23, 14:32
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Endast 55 av 290 kommuner röstade in MP i riksdagen. Miljöpartiet är ett utpräglat stadsparti för stadsbor, vilket märks tydligt på att endast 55 av landets kommuner röstade in partiet i riksdagen och lade mer än 4% av rösterna på partiet.

Hade övriga 235 kommuners väljare fått bestämma hade MP inte kommit in i riksdagen. Väljarna är utpräglat väljare från de större städerna, vilket MP mycket väl vet om, så de kan fortsätta skita i resten av landets befolkning och föra en populistisk miljöpolitik fjäskande för stadsbor. https://cornucopia.cornubot.se/2019/10/endast-55-av-290-kommuner-rostade-in-mp.html#more
Det är naturligtvis något enklare att rösta emot bilismen om man har tunnelbanan utanför dörren och inte är gammal och inte har barn. Jag tror det är så enkelt att de flesta Miljöpartister faktiskt inte har råd med bil och därför tycker de ingen ska ha bil. Eller åtminstone kan de inte tänka sig att man faktiskt behöver bil på landet.
Citera
2026-01-23, 14:34
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Det är naturligtvis något enklare att rösta emot bilismen om man har tunnelbanan utanför dörren och inte är gammal och inte har barn. Jag tror det är så enkelt att de flesta Miljöpartister faktiskt inte har råd med bil och därför tycker de ingen ska ha bil. Eller åtminstone kan de inte tänka sig att man faktiskt behöver bil på landet.

Här krävs mer forskning.
Citera
2026-01-23, 14:35
Medlem
Mullrets avatar
SD borde sponsa en helsida i Villaägarna.

Så, det blir klart för de med hus varför elen är så satans dyr.
Citera
2026-01-23, 14:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Rubriken förtydligad.

Strix/Mod
Citera
2026-01-23, 15:04
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja, MP kommer inte att sitta i en regering som säger ja till kärnkraft.
Det sade han i kvällens 30 min, på SVT.

Det rödgröna regeringsalternativet verkar vara en utopi redan innan valrörelsen dragit igång.
Och flera saker inom kriminalpolitiken sa han också nej till, bl a upphävande av medborgarskap.

Gav MP bort valsegern till Tidöpartierna nu?

Byggande av ny kärnkraft skulle vara det största slöseriet med skattepengar på decennier. Alltså ett helt groteskt vaskande av hundratals miljarder, som kunde göra mer nytta om de användes smartare. Den enda anledningen till att vara positiv till att bygga kärnkraft är för att hålla sig väl med en pöbel som har hjärntvättats av kärnkraftlobby och högertroll på sociala medier. Av politiska, strategiska skäl är det rimligt att vara för ny kärnkraft. Av ekonomiska, tekniska, säkerhetspolitiska, energistrategiska skäl är det helt idiotiskt.

Så Helldens själva position är rationell och helt rimlig. Det är rimligt att säga nej till att ta hundratals miljarder av skattebetalarnas pengar och bara bränna upp dem. Med den politiska makten följer ansvar att inte skada landet, och nya kärnkraftsprojekt är så ekonomisk oansvariga att de faktiskt gör det.

Men det är kanske inte så klokt att uttrycka positionen med en sådan rigiditet, utan att tydligt förklara varför, med tanke på hur lobbyn har kontaminerat opinionen med desinformation. Nu erbjuder programformatet, och dess modell med korta frågor och korta svar kanske inte det, och det är mycket som måste packas upp och bemötas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in