2026-01-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Därför att Engström fick fel tid av RB den 1 mars. Engström fick rätt tid av RB vid ett senare tillfälle. Sannolikt när Engström återvände till Skandia den 10 mars (efter semestern). Skandia använde tidredovisningssystemet Timecon från finska ASPO. I Sverige såldes Timecon av Datema.

Erik Skoglund: Och klockan var rätt hos er?

Roland Bergström: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom. [Ett vitt område är 31 tecken långt jämfört med föregående rad] och ställde om systemet.

RB jämförde inte klockorna med Fröken Ur den 1 mars. Den 2 mars fick allmänheten veta vilken minut mordet ägde rum (23.21). Då (eller de närmaste dagarna) jämförde RB klockorna med Fröken Ur. Som framgår i förhöret syftade RB på två olika klockor. En som gick rätt och en som gick fel. Det förstod inte Magasinet Filter när de skröt om sin "lösning" 2018. De kan göra ett nytt reportage och berätta vilka idioter de har varit och få Guldspaden en gång till. Inget ont som inte har något gott med sig.

"Vår tidsapparat" stod på 23.20 och gick rätt. Digitalklockan i informationsfönstret på Timecons arbetstidsterminal (i hisshallen innanför skjutdörrarna) visade 23.20. Arbetstidsterminalen ("den stora kortläsaren") där anställda stack in sitt kort när de slutade arbeta för dagen. Kortet behövde inte användas för att öppna skjutdörrarna inifrån. De öppnade sig ändå (som framgår av väktaren HO:s uppgifter). När de anställda kom till jobbet stack de in sitt kort i en passagekontroll ("den lilla kortläsaren"). Den öppnade skjutdörrarna utifrån (som framgår av väktaren AK:s uppgifter). Passagekontrollen syns på foton. Den satt på väggen mellan receptionsdisken och skjutdörrarna.

"Vår klocka" gick en minut fel. Timecons systemklocka som bestämde vilken tid som registrerades.

RB ställde om "systemet" (Timecons systemklocka). Inte "vår tidsapparat" (digitalklockan i informationsfönstret på Timecons arbetstidsterminal).

När RB uppgav i förhöret den 9 juni att "den kollade jag med fröken ur då" menade han att man alltid jämförde klockorna med Fröken Ur. Om man misstänkte att de gick fel. Det var självklart. RB menade inte att han jämförde klockorna med Fröken Ur just "då" (när han samtalade med Engström den 1 mars).

När Engström uppgav i förhöret den 10 mars att "vid senare kontroll med fröken Ur har det konstaterats att stämpeluret gick 1 minut för sakta" hade RB meddelat att rätt tid var 23.20 och inte 23.19. Självklart hade RB inte förklarat hur Timecon fungerade. Engström drog slutsatsen att det var "stämpeluret" som gick en minut efter.

RB gick till hisshallen och jämförde Fröken Ur med digitalklockan i informationsfönstret på arbetstidsterminalens ovansida (informationsfönstret beskrivs i personaltidningen Oss emellan 1983 och syns på foton). Han fann att digitalklockan gick rätt.

RB gick även till Timecons dator (en 8-bitars ASPO 85 med ASPO:s eget operativsystem TIMOS) och jämförde Fröken Ur med systemklockan. RB fann att systemklockan gick en minut efter.

RB ställde om systemklockan. Engströms registrerade tid förblev 23.19. RB kunde inte ändra alla tider som hade registrerats sedan felet uppstod och visste inte när felet uppstod. Skandias skadeinspektör Per Häggström var sannolikt ovetande om felet. Häggström trodde att Engströms registrerade tid var rätt (23.19).

Vad stod i det vita området? "Sedan såg jag att tiden var fel"? Kanske. Det vet bara Skoglund och han är död. Varför skulle Skoglund lacka över texten? Ett skäl kan vara att Skoglund var omvittnat lat och ville slippa krångel med Engströms tid. Ett annat skäl kan vara att ljudet var dåligt. Det spelar ingen roll. Engström stämplade ut 23.20.

Självklart kunde och borde Magasinet Filter ha utrett detta 2018.

Du måste isåfall lägga fram bevis för att RB sa 23:20 första gången och sen ändrade till 23:19 andra gången..

Detta säger inte iallafall RB i förhör !
Citera
2026-01-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Problemet med SE som GM är att ingen av er som tror på den teorin kan förklarar HUR det gick till. Det är bara lösa teorier. Inte ens de som skrev boken Den osanolika möraren eller Krister Petersson kan bestämma sig om SE såg LOP vid 21tiden eller inte. Eller om han hämntade vapnet eller om han alltid bar det. Eller om han kom ut från skandiahuset före LOP gick förbi och mötte dem eller kom ut efter. Läs gärna de punkter jag postat 2 gånger nu som förklarar alla scenarior som osannolika. Kommer inte argumentera mer i denna tråd så länge ingen kan förklara dessa punkter.

Postar dem igen för att underlätta för er
1. Att SE kommit ut från Skandiahuset precis efter att LOP gått förbi och känt igen OP bakifrån utan att ha sett honom tidigare på kvällen är MYCKET osannolikt.
2. Att SE sett LOP tidigare på kvällen, planerat att mörda OP, och råkar komma ut från Skandiahuset precis efter LOP passerar är MYCKET osannolkt.
3. Att SE möter LOP på Sveavägen, känner igen OP (oavsett om han sett honom tidigare på kvällen eller ej) bestämmer sig att slå till på ett par sekunder, vänder om och går efter och LP märker ingenting är MYCKET osannolkt.
4. Att SE ingått i en konspiration som kordinerat mötet med LOP utanför Skandiahuset ser jag som än mer osannolikt.
5. Att SE väntat utanför Grand tills LOP kommit ut och bestämt sig vilken väg de skulle ta, skyndat tillbaka till Skandiahuset och stämplat ut och gått ut efter LOP är näst intill omöjligt utan att någon skulle märkt honom.

Jag ska ge dig tre...

1 Han har sett LOP vid Grand och planerat mordet lite likt CA och när han stöter in i LOP så är han eg lite sen , alltså Engström är på väg till Grand 15min sen . Kanske tog fel hur lång filmen var osv

2 Han har sett LOP vid Grand och planerar mordet , han står dessutom vid Grand 23:10 men han ångrar sig ! Kanske Mårten med sällskap gör att han inte klarar av det ?
Han går tillbaka till Skandia och stämplar ut och ser LOP igen men nu utan Mårten och tar chansen

3 Spontanmordet , han bär vapen som skydd mot träsket kring Sveavägen
Han kommer ut och möter LOP ..
Citera
2026-01-18, 15:36
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du måste isåfall lägga fram bevis för att RB sa 23:20 första gången och sen ändrade till 23:19 andra gången..

Jo, det säger RB i förhöret den 9 juni. Han säger att "våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20". Det förstår man inte om man inte förstår att RB talar om två klockor. Digitalklockan i informationsfönstret på Timecons arbetstidsterminal i hisshallen och Timecons systemklocka. Sedan förklarar RB att Engström fick fel tid den 1 mars och varför. Timecons systemklocka gick en minut fel. RB ställde om "systemet", inte digitalklockan i informationsfönstret på arbetstidsterminalen.

Kan du inte läsa kan jag inte hjälpa dig.
Citera
2026-01-18, 15:39
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Jag ska ge dig tre...

1 Han har sett LOP vid Grand och planerat mordet lite likt CA och när han stöter in i LOP så är han eg lite sen , alltså Engström är på väg till Grand 15min sen . Kanske tog fel hur lång filmen var osv

2 Han har sett LOP vid Grand och planerar mordet , han står dessutom vid Grand 23:10 men han ångrar sig ! Kanske Mårten med sällskap gör att han inte klarar av det ?
Han går tillbaka till Skandia och stämplar ut och ser LOP igen men nu utan Mårten och tar chansen

3 Spontanmordet , han bär vapen som skydd mot träsket kring Sveavägen
Han kommer ut och möter LOP ..

1. Ja, men som jag skriver, om han möter LOP på vägen, känner igen OP, vänder om, följer efter, borde inte LP då lagt märke till det?

2. Menar du att han väntar tills LOP och Mårten går skilda vägar så han vet vilket väg LOP tar?
Blir jävligt tight då och någon borde sett honom.
Eller menar du att han går innan LOP och Mårten skiljs åt? Och att det bara är en slump att LOP tar vägen förbi hans jobb?

3. OK, så hur kommer det sig att inte LP har lagt märke till honom då om han möter dem? Eller menar du att han kommer efter dem? Hur kan han då känna igen OP bakfirån?

När jag påpekar osannolikheten i slumpen så behandlar jag INTE SE annorlunda än någon annan misstänkt. Jag tror själv att mördare sett LOP på eller på väg till Grand, fixat vapen, väntat utanför när filmen slutade och följde efter. Jag kan också köpa att någon som råkade gå beväpnad, fått se LOP på eller på vägen från Grand, bestämt sig och skjutit. Men inget av dessa scenarior funkar för SE eftersom han bevisligen varit på Skandia 2 min före mordet. Läs mina 5 punkter igen om ni vill veta varför.
Citera
2026-01-18, 15:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jo, det säger RB i förhöret den 9 juni. Han säger att "våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20". Det förstår man inte om man inte förstår att RB talar om två klockor. Digitalklockan i informationsfönstret på Timecons arbetstidsterminal i hisshallen och Timecons systemklocka. Sedan förklarar RB att Engström fick fel tid den 1 mars och varför. Timecons systemklocka gick en minut fel. RB ställde om "systemet", inte digitalklockan i informationsfönstret på arbetstidsterminalen.

Dina tolkningar är en krångel-kollaps som för mungipan uppåt.

RB sa 23:19 till SE eftersom det var den korrekta tiden för utstämpling jämfört med Fröken Ur.

Varför skulle han meddela en felaktig tid till SE?

RB anger senare samma tid till PH i en sammanställning.

RB står för den första privatspanarinsatsen, vilken visar att SE hade tid att vara GM.

RB hade genast misstankar mot SE, men trodde att polisen hade koll.
Citera
2026-01-18, 15:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
1. Ja, men som jag skriver, om han möter LOP på vägen, känner igen OP, vänder om, följer efter, borde inte LP då lagt märke till det?

2. Menar du att han väntar tills LOP och Mårten går skilda vägar så han vet vilket väg LOP tar?
Eller menar du att han går innan LOP och Mårten skiljs åt? Och att det bara är en slump att LOP tar vägen förbi hans jobb?

3. OK, så hur kommer det sig att inte LP har lagt märke till honom då om han möter dem? Eller menar du att han kommer efter dem? Hur kan han då känna igen OP bakfirån?

När jag påpekar osannolikheten i slumpen så behandlar jag INTE SE annorlunda än någon annan misstänkt. Jag tror själv att mördare sett LOP på eller på väg till Grand, fixat vapen, väntat utanför när filmen slutade och följde efter. Jag kan också köpa att någon som råkade gå beväpnad, fått se LOP på eller på vägen från Grand, bestämt sig och skjutit. Men inget av dessa scenarior funkar för SE eftersom han bevisligen varit på Skandia 2 min före mordet. Läs mina 5 punkter igen om ni vill veta varför.

SE kan ha så mycket som 2,5 minut på sig. Han hinner gå norrut en bit och vända om.

LP var intresserad av att titta i skyltfönster. Hon märkte att OP dröjde. Han la märke till något?

För egen del undrar jag om detta inte kan ha skett vid Haga skor, i stället för vid Sari.

OP la märke till att någon som de mött hade vänt om och gått efter dem?

Men när de åter stannade upp så passerade mannen dem ...
Citera
2026-01-18, 16:22
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Varför skulle han meddela en felaktig tid till SE?

Varför säger du fel tid till din mamma när hon frågar?

För att din klocka går fel.

Innebär det att du genast upptäcker att din klocka går fel?

Sannolikt inte.
Citera
2026-01-18, 16:40
Medlem
Citat:

Vart kan man läsa att RB inte kollade fröken ur första gången han lämnade 23:19 till Engström?

För du menar väl att han kollar med fröken ur vid ett senare tillfälle än 1 mars ?
Citera
2026-01-18, 16:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Citat:
Varför säger du fel tid till din mamma när hon frågar?

För att din klocka går fel.

Innebär det att du genast upptäcker att din klocka går fel?

Sannolikt inte.

RB nämner samma klockslag flera gånger:

"[...] och så tittade jag på tiden här och konstatera att det var 23:19 då"

"Och när han då gått ut kl. 23:19 [...]"

RB är av uppfattningen att SE stämplade ut då, och han kontrollerade detta redan dagen efter MOP.

Hur mer tillförlitligt kan det bli?
Citera
2026-01-18, 16:44
Medlem
Citat:

På alternativ 2..

Han ger alltså upp försöket när han inser att Mårten är med ...

När han sen stämplar ut och kommer ut från Skandia så ser han LOP igen

Du tar upp varför LP inte märker någon eller om hon möter någon !

Tja hon beskriver väl inte NF eller AB eller GM oavsett vem innan skotten heller , så vad menar du är skillnaden?

Alltså hon märker ju isåfall inte CA heller om du menar att han går 10m bakom i 300m..!
Citera
2026-01-18, 16:45
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag är av uppfattning nr. 2, 100 % men oklart om han kom ut från Skandia, Sveavägen 44 före eller efter mordet.

Kan ha förstått vem/vilka som låg bakom mordet och agerar för att "förstöra" utredningen eventuellt p.g.a. hot.
Jag har testa många olika funderingar runt det.

Det som för mig blir lite paradoxalt med de tankarna är att det som från början får oss att misstänka SE - den lilla väskan på den flyende mannen som YN ser - då eventuellt försvinner som indicium.

Man kan förstås tänka sig saker som att det blivit fel med de relativa tiderna och SE springer senare eller att han inte är GM men springer med väskan , eller att SE lämnat över väskan eller olika andra scenarier. Men det blir mer komplext och kanske/troligen för omständligt.

En ytterligare sak är att jag tycker är intressant är att det är mycket saker kring mordet som "skulle kunna ha någon koppling": halvskumma poliser, Stay Behind & Thulehuset, VG, Enerström, Holmér/Ebbe etc.

Jag tror i alla fall det måste vara svårt att få alla att hålla tyst ju större konspiration, så om det var någon konspiration så var de närmaste utförarna troligen få och det var kanske lite ett tillfälle som var tillräckligt bra och uppstod i flykten eller liknande
Citera
2026-01-18, 17:04
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Vart kan man läsa att RB inte kollade fröken ur första gången han lämnade 23:19 till Engström?

Det kan inte RB ha gjort.

RB säger att 23.20 var rätt. Tiden som "vår tidsapparat" visade (digitalklockan i informationsfönstret på ovansidan av Timecons arbetstidsterminal i hisshallen).

Det innebär att tiden som Engström fick den 1 mars var fel (23.19).

När RB senare upptäckte att 23.19 var fel ställde han om "systemet" (Timecons systemklocka som bestämde vilken tid som registrerades).

Citat:
För du menar väl att han kollar med fröken ur vid ett senare tillfälle än 1 mars ?

Det framgår av förhöret den 9 juni att RB jämför klockorna vid ett senare tillfälle. Om man förstår att RB syftar på två klockor. En som gick rätt (23.20) och en som gick fel (23.19). Det förstår man bättre om man förstår hur Skandias tidredovisningssystem fungerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in