Citat:
Ursprungligen postat av
carltellin88
Problemet med SE som GM är att ingen av er som tror på den teorin kan förklarar HUR det gick till. Det är bara lösa teorier. Inte ens de som skrev boken Den osanolika möraren eller Krister Petersson kan bestämma sig om SE såg LOP vid 21tiden eller inte. Eller om han hämntade vapnet eller om han alltid bar det. Eller om han kom ut från skandiahuset före LOP gick förbi och mötte dem eller kom ut efter. Läs gärna de punkter jag postat 2 gånger nu som förklarar alla scenarior som osannolika. Kommer inte argumentera mer i denna tråd så länge ingen kan förklara dessa punkter.
Alternativet till
teorier är ju
vetskap och dit kan du inte rimligen begära att vi ska nå.
Ingen VET ju om han var ute vid 21, om han hade vapen på sig eller ej, exakt var han var i varje sekund, vi vet bara en del omständigheter, osäkra vittnesmål som ofta går lite i olika riktningar och
ungefär var han var.
Sen kan man ju kritisera TP/KP - hur de agerat och pekat ut SE hårt etc. men visst är allt ihop en hypotes/teori, det skulle omöjligen kunna vara nåt annat med dessa omständigheter.
Sen bedömer folk detta olika och du verkar ju redan ha din bild kvar så du kan lugnt gå vidare
Citat:
Ursprungligen postat av
carltellin88
Postar dem igen för att underlätta för er
1. Att SE kommit ut från Skandiahuset precis efter att LOP gått förbi och känt igen OP bakifrån utan att ha sett honom tidigare på kvällen är MYCKET osannolikt.
2. Att SE sett LOP tidigare på kvällen, planerat att mörda OP, och råkar komma ut från Skandiahuset precis efter LOP passerar är MYCKET osannolkt.
3. Att SE möter LOP på Sveavägen, känner igen OP (oavsett om han sett honom tidigare på kvällen eller ej) bestämmer sig att slå till på ett par sekunder, vänder om och går efter och LP märker ingenting är MYCKET osannolkt.
4. Att SE ingått i en konspiration som kordinerat mötet med LOP utanför Skandiahuset ser jag som än mer osannolikt.
5. Att SE väntat utanför Grand tills LOP kommit ut och bestämt sig vilken väg de skulle ta, skyndat tillbaka till Skandiahuset och stämplat ut och gått ut efter LOP är näst intill omöjligt utan att någon skulle märkt honom.
Här är min teori om SE är GM
https://www.flashback.org/sp93727551
andra har väl sina idéer
Men jag tycker dessa saker är intressanta/märkliga för mig personligen:
* att som vittne klä upp sig i de kläder han hade mordnatten, kalla till sig en journalist och 10 år senare vara med i en artikel i Skydd & säkerhet där på framsidan ser SE i full mundering och texten "Han mördare Olof Palme" i stora bokstäver bredvid. (ja, det står i.o.f.s med finstilt under "vittnet som beskylldes", samt att journalisten uttalade sig som han gjorde om artikeln (se mitt tidigare inlägg där han säger "jag tror inte han skulle bli besviken på mig om jag sa att det var han" etc)
Det här beteendet har jag inte sett hos något annat "vittne" - finns det verkligen exempel på vittnen som gjort så i andra mordfall?
* att när vi drar upp SE ur hatten bland tänkbara mördare så har han många möjliga "connections" till varför han kan vara i en miljö som ogilllar Palme (frun från militärfamilj, vapensamlaren, stegar ut från Thulehuset, frun nämner väl också en miljö som starkt ogillar Palme)
* att vi har YN:s och LJ:s vittnesmål (väska på 20*25cm som stämmer med vad han själv uppger) och att SE trots sina påstådda göromål vid mordplatsen inte kunnat verifieras ordentligt av någon där . Så en man som hade dylik väska försvunnen därnere och dyker upp där uppe
* det i vad han säger som många tycker inte alls stämmer, att han var framme vid mordplatsen efter 5-6 sekunder etc (sen också att han söp och hade taskig ekonomi och betett sig konstigt gör ju att man kan misstänka honom mer än om han hade ett lyckat liv)
... men i det stora hela, har inget övertygat dig om att SE är intressant så nöj dig med vad du kommit fram till och gå vidare