2026-01-18, 10:20
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag noterar att du lägger stor vikt vid vittnet som säger ett par minuter men du kommenterar inte det som pekar ut CP.

Det brukar man göra.

Lägga större vikt vid förstahandsvittnen (som väktarna HO och AK).
Citera
2026-01-18, 10:28
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybatusu
Och Engström själv säger att han inte pratade ett par minuter utan gick rakt ut, men det vill du inte prata om.

Men när han springer efter poliserna gäller hans sanning. Kan du inte redogöra för dina cherrypicks?

Engström tillfrågades inte om han gick rakt ut.

Engström uppgav den 25 april att det borde ta 20 - 30 sekunder att gå från "stämpeluret" till Götabanken om man gick rakt ut.

RB uppgav den 9 juni att han trodde sig minnas att Engström hade sagt den 1 mars att han gick rakt ut. RB hade fel eller svårt att minnas vad han hörde tre månader tidigare. I förhöret den 9 juni finns andra exempel på det. Tidredovisningssystemet var hans arbetsuppgift. Inte vad anställda och väktare pratade om tre månader tidigare.

Väktarna HO och AK uppgav att Engström inte gick rakt ut. De var förstahandsvittnen.
Citera
2026-01-18, 10:34
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Men enligt den logik du brukar använda (när du inte får ihop saker på annat sätt) så kanske den som namnsatte gatorna hade druckit sprit och råkat blanda ihop namnen på gatorna - "Sveavägen" och "Tunnelgatan" ?

Enligt den logik du brukar använda vittnade Engström i två rättegångar att mordoffrets änka upplyste honom på mordplatsen om hans eget signalement.
Citera
2026-01-18, 10:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det finns (1) de som inte ens tycker att SE borde vara misstänkt eller om så bara någon ynka procent eller promille, jag kan räkna upp namn här, men Roerlig, Lookalike, Enough, Bemp etc. "Förnekarna".

Sen finns det (2) de som anser att SE är misstänkt, men kanske tycker att det är omöjligt att sätta en procent pga. bristande information. (vissa kanske även tänker att han beter sig synnerligen misstänkt men skulle kunna vara inblandad på nåt annat sätt , som elefant eller whatever)

Sen finns det (3) de som anser att SE är den troliga GM, såsom Draifos, Mr Barnaby m.fl. där siffran ligger på 60% eller mer som vissa kallar "SEkten".

När det gäller kritiken så finns den ju där för länge sedan, t.ex. de 15 punkterna i DN, hur han skulle hunnit med det (väldigt beroende på alla spretiga tider), vapnet, motivet etc. och allt annat som grupp 1 lägger fram som ständigt enbart är kritiska och ofta inte ger efter en tum.

Eftersom flera av "förnekarna" agerar som "åklagare", med de saker alla redan känner till och kommer med all tänkbar kritik - men knappt erkänner en enda orsak till misstanke - så blir det väl naturligt så att övriga grupper blir lite av "försvarsadvokater" som också försöker hitta vad som är intressant i SE-spåret och effekten blir det du tycker dig se.

Du finner ju sällan "förnekare" tala om vad som gör SE misstänkt heller , eller tycker du verkligen att man ofta ser det i deras inlägg?

Du kan inte tänka dig att det beror på att de redan vet det, men eftersom de redan vet det och inte tycker det är tillräckligt starkt så tar de inte upp det i sina inlägg?

Samma sak med övriga grupper, varför ska de iterera om vad som talar mot SE när alla redan vet det ? De försöker ju lägga fram saker som talar för att han ändå är misstänkt eller vad som kan tala för att han är GM vilket för mig är fulllständigt naturligt givet omständigheterna.

Du kan fråga detta om och om igen, men svaret tror jag du har här ovan.
Blir du inte nöjd förrän Draifos, jag, Problem2020 och andra börjar skriva om svårigheterna med att t.ex. hinna från stämpelklockan till att skjuta så kommer du få vänta länge, orsaken är för mig alldeles självklar - vi har en grupp som i princip BARA skriver om såna saker och raljerar över dem ...

Instämmer och jag ser också dessa förnekare som raljerar över uppgifter som är besvärande för SE.
Men har inga problem i andra spår(egna favorit-spåret) att göra tvärtom. Man är här och klankar ned på SE-spåret i någon märklig tro att det egna spåret blir starkare.
Så många är "kålsuparna", på båda sidor.
Citera
2026-01-18, 10:58
Medlem
Citat:
Det finns (1) de som inte ens tycker att SE borde vara misstänkt eller om så bara någon ynka procent eller promille, jag kan räkna upp namn här, men Roerlig, Lookalike, Enough, Bemp etc. "Förnekarna".

Sen finns det (2) de som anser att SE är misstänkt, men kanske tycker att det är omöjligt att sätta en procent pga. bristande information. (vissa kanske även tänker att han beter sig synnerligen misstänkt men skulle kunna vara inblandad på nåt annat sätt , som elefant eller whatever)

Sen finns det (3) de som anser att SE är den troliga GM, såsom Draifos, Mr Barnaby m.fl. där siffran ligger på 60% eller mer som vissa kallar "SEkten".

När det gäller kritiken så finns den ju där för länge sedan, t.ex. de 15 punkterna i DN, hur han skulle hunnit med det (väldigt beroende på alla spretiga tider), vapnet, motivet etc. och allt annat som grupp 1 lägger fram som ständigt enbart är kritiska och ofta inte ger efter en tum.

[

Jag är av uppfattning nr. 2, 100 % men oklart om han kom ut från Skandia, Sveavägen 44 före eller efter mordet.

Kan ha förstått vem/vilka som låg bakom mordet och agerar för att "förstöra" utredningen eventuellt p.g.a. hot.
Citera
2026-01-18, 11:14
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Instämmer och jag ser också dessa förnekare som raljerar över uppgifter som är besvärande för SE.
Men har inga problem i andra spår(egna favorit-spåret) att göra tvärtom. Man är här och klankar ned på SE-spåret i någon märklig tro att det egna spåret blir starkare.
Så många är "kålsuparna", på båda sidor.
Exakt.

För min del handlar det egentligen om att bilda mig min egen uppfattning om hur sannolika olika scenarier är och att hitta möjliga förklaringar. (det intresserar mig inte så mycket vad andra tror)

När det gäller SE-spåret har jag försökt hitta en förklaring som jag tycker är troligast "OM han är GM" (man måste ju tänka så innan man kan bedöma sannolikheterna) och också landat i en sådan som jag skrivit om här tidigare.

Sen ser jag ju att andra har helt andra varianter, ofta ligger de lite närmare TP:s eller KP:s
Senast redigerad av matsqq 2026-01-18 kl. 11:16.
Citera
2026-01-18, 13:03
Medlem
Han KAN vara gm. Och han borde ha utretts 1986. Så är det med den saken.
Citera
2026-01-18, 13:20
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är lätt att tänka att CA såg Palme vid Grand vid ca 21-tiden och även påstå att det är större sannolikt än SE

Men om man granskar det så är det ju raka motsatsen eg

Man vet ju inte ens om CA var utanför dörren den dagen

När det gäller SE så vet man att han befinner sig kring Sveavägen vid 21 tiden..Visst han kan befinna sig på Skandia men finns uppgifter att han också kommer utifrån vid den tiden !

Så utifrån materialet så är det ju mkt mer sannolikt att SE ser LOP vid Grand ca 21-tiden
Samt stötter in i dom utanför Skandia vid 21:21

Sen är det ju också mer sannolikt att det är SE som springer på DBG än CA också..

Vet vi ens om CA var ute på mordnatten och hur isåfall han var klädd ?

Engström vet vi iallafall att han var på Sveavägen och påstår att han sprang iklädd rock och handledsväska

Problemet med SE som GM är att ingen av er som tror på den teorin kan förklarar HUR det gick till. Det är bara lösa teorier. Inte ens de som skrev boken Den osanolika möraren eller Krister Petersson kan bestämma sig om SE såg LOP vid 21tiden eller inte. Eller om han hämntade vapnet eller om han alltid bar det. Eller om han kom ut från skandiahuset före LOP gick förbi och mötte dem eller kom ut efter. Läs gärna de punkter jag postat 2 gånger nu som förklarar alla scenarior som osannolika. Kommer inte argumentera mer i denna tråd så länge ingen kan förklara dessa punkter.

Postar dem igen för att underlätta för er
1. Att SE kommit ut från Skandiahuset precis efter att LOP gått förbi och känt igen OP bakifrån utan att ha sett honom tidigare på kvällen är MYCKET osannolikt.
2. Att SE sett LOP tidigare på kvällen, planerat att mörda OP, och råkar komma ut från Skandiahuset precis efter LOP passerar är MYCKET osannolkt.
3. Att SE möter LOP på Sveavägen, känner igen OP (oavsett om han sett honom tidigare på kvällen eller ej) bestämmer sig att slå till på ett par sekunder, vänder om och går efter och LP märker ingenting är MYCKET osannolkt.
4. Att SE ingått i en konspiration som kordinerat mötet med LOP utanför Skandiahuset ser jag som än mer osannolikt.
5. Att SE väntat utanför Grand tills LOP kommit ut och bestämt sig vilken väg de skulle ta, skyndat tillbaka till Skandiahuset och stämplat ut och gått ut efter LOP är näst intill omöjligt utan att någon skulle märkt honom.
Citera
2026-01-18, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Problemet med SE som GM är att ingen av er som tror på den teorin kan förklarar HUR det gick till. Det är bara lösa teorier. Inte ens de som skrev boken Den osanolika möraren eller Krister Petersson kan bestämma sig om SE såg LOP vid 21tiden eller inte. Eller om han hämntade vapnet eller om han alltid bar det. Eller om han kom ut från skandiahuset före LOP gick förbi och mötte dem eller kom ut efter. Läs gärna de punkter jag postat 2 gånger nu som förklarar alla scenarior som osannolika. Kommer inte argumentera mer i denna tråd så länge ingen kan förklara dessa punkter.

1. Att SE kommit ut från Skandiahuset precis efter att LOP gått förbi och känt igen OP bakifrån utan att ha sett honom tidigare på kvällen är MYCKET osannolikt.
2. Att SE sett LOP tidigare på kvällen, planerat att mörda OP, och råkar komma ut från Skandiahuset precis efter LOP passerar är MYCKET osannolkt.
3. Att SE möter LOP på Sveavägen, känner igen OP (oavsett om han sett honom tidigare på kvällen eller ej) bestämmer sig att slå till på ett par sekunder, vänder om och går efter och LP märker ingenting är MYCKET osannolkt.
4. Att SE ingått i en konspiration som kordinerat mötet med LOP utanför Skandiahuset ser jag som än mer osannolikt.
5. Att SE väntat utanför Grand tills LOP kommit ut och bestämt sig vilken väg de skulle ta, skyndat tillbaka till Skandiahuset och stämplat ut och gått ut efter LOP är näst intill omöjligt utan att någon skulle märkt honom.

Vad är problemet med osannolikt annat än att det är osannolikt?

Är allt som händer i världen sannolikt? Var det sannolikt att Palme skulle bli skjuten framför Dekorima, just där, just då?

Det här handlar mer om möjligt och omöjligt nu.
Citera
2026-01-18, 13:38
Medlem
Man trodde på grund av en simpel förväxling att SE fanns kvar på mordplatsen efter mordet.
Hur sannolikt är det? Att göra ett sånt grovt misstag?
Senast redigerad av Ballalaila 2026-01-18 kl. 13:43.
Citera
2026-01-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Jo, om vittnet rusar som i Rapport den 6 april 1986 (när det var barmark och inte snömodd och Engström skulle visa hur fort han kunde springa) och inte springer som han gjorde när YN och AZ såg honom väster om manskapsbodarna ("mannen sprang inte speciellt fort" enligt YN), om poliserna på brottsplatsen inte är upptagna med andra sysslor och inget annat fångar deras och åskådarnas intresse (som den första ambulansens ankomst och upptäckten av brottsoffrets identitet).

I och för sig är dessa frågor ointressanta (eftersom Engström stämplade ut 23.20 och väktaren HO gav honom alibi). Särskilt när Engström inte kunde vänta vid Dekorimas ingång i minst 20 sekunder, som Stockholms tingsrätt fastslog i domen 1989 att gärningsmannen gjorde.

Att Engström stämplade ut 23.20 (som han själv uppgav i tre förhör 1986) kunde ha utretts 1986, liksom idag.

Jo, man «slog vel fast» en hel del i den rättegången. Vem som sköt Palme tex..
Citera
2026-01-18, 13:52
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Alternativet till teorier är ju vetskap och dit kan du inte rimligen begära att vi ska nå.
Ingen VET ju om han var ute vid 21, om han hade vapen på sig eller ej, exakt var han var i varje sekund, vi vet bara en del omständigheter, osäkra vittnesmål som ofta går lite i olika riktningar och ungefär var han var.
Sen kan man ju kritisera TP/KP - hur de agerat och pekat ut SE hårt etc. men visst är allt ihop en hypotes/teori, det skulle omöjligen kunna vara nåt annat med dessa omständigheter.
Sen bedömer folk detta olika och du verkar ju redan ha din bild kvar så du kan lugnt gå vidare

Citat:
Här är min teori om SE är GM
https://www.flashback.org/sp93727551
andra har väl sina idéer

Men jag tycker dessa saker är intressanta/märkliga för mig personligen:
* att som vittne klä upp sig i de kläder han hade mordnatten, kalla till sig en journalist och 10 år senare vara med i en artikel i Skydd & säkerhet där på framsidan ser SE i full mundering och texten "Han mördare Olof Palme" i stora bokstäver bredvid. (ja, det står i.o.f.s med finstilt under "vittnet som beskylldes", samt att journalisten uttalade sig som han gjorde om artikeln (se mitt tidigare inlägg där han säger "jag tror inte han skulle bli besviken på mig om jag sa att det var han" etc)
Det här beteendet har jag inte sett hos något annat "vittne" - finns det verkligen exempel på vittnen som gjort så i andra mordfall?
* att när vi drar upp SE ur hatten bland tänkbara mördare så har han många möjliga "connections" till varför han kan vara i en miljö som ogilllar Palme (frun från militärfamilj, vapensamlaren, stegar ut från Thulehuset, frun nämner väl också en miljö som starkt ogillar Palme)
* att vi har YN:s och LJ:s vittnesmål (väska på 20*25cm som stämmer med vad han själv uppger) och att SE trots sina påstådda göromål vid mordplatsen inte kunnat verifieras ordentligt av någon där . Så en man som hade dylik väska försvunnen därnere och dyker upp där uppe
* det i vad han säger som många tycker inte alls stämmer, att han var framme vid mordplatsen efter 5-6 sekunder etc (sen också att han söp och hade taskig ekonomi och betett sig konstigt gör ju att man kan misstänka honom mer än om han hade ett lyckat liv)

... men i det stora hela, har inget övertygat dig om att SE är intressant så nöj dig med vad du kommit fram till och gå vidare
Senast redigerad av matsqq 2026-01-18 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in