2026-01-15, 13:14
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Allt tyder på en narcissist som kommit upp sig främst genom personalpolitik och äresökande än någon som faktiskt är kompetent. Hon verkar ju inte ha någon större respekt för lagen själv.
Påminner lite om en annan "polis". Linda Staaf
Citera
2026-01-15, 13:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om det visar sig inte vara fallet bör man pudla, ja. Och man borde dessutom vara skadeståndsskyldiga om det visar sig vara osant. Om straffvärdet reflekterar det har jag inte en aning om, men det är nog i de flesta människors ögon värre att köra med en så hög berusning än att ha kokain för eget bruk på sig. Det finns nog gott om inbitna kokainister som aldrig hade satt sig i bilen berusade.

OC på Aftonbladet påstod att Katja kört med över en promille alkohol i blodet. Den uppgiften har "försvunnit" då alla inblandade från Katja, polisen och till åklagaren menar att hon inte hade alkohol i blodet.

Eller har jag missuppfattat det?
Citera
2026-01-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Håller med. Det är mycket om och men och riktigt snurriga uttalanden från alla håll. Både åklagaren och Katjas uttalanden klargör ju ingenting.
Alla verkar vänta på ett labbresultat som ingen vet när det kan komma.
Börjar bli en cirkus.

Ja exakt. Det känns som att det blir rörigare och rörigare för varje spaltmeter som skrivits om detta. Varken Nyberg, hennes ombud, åklagare eller press ser särskilt bra ut i den här historian. Ingen tycker väl om januari månad men nog måste man prestera bättre än såhär.
Citera
2026-01-15, 13:19
Medlem
Citat:
Påminner lite om en annan "polis". Linda Staaf

Ja men precis. Det är beklämmande att inte Polisen verkar göra bättre val vid befordringar än valfri finansavdelning på ett industriföretag.
Citera
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kanske därför Katja sökte sig till SD som inte gör så noggranna bakgrundskontroller på sina kandidater?
I samma podd sa Matikainen att SD hade fått en intresseanmälan av en polis med över 25 års erfarenhet men ändå tagit Katja. Troligtvis för att hon var kvinna. Liiiiiiite hyckleri från SD kan man tycka.
Citera
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Det är väl snarare helt riktigt att man lägger resurser på just frågor om liv och död, eller i alla fall utredningar av tyngre brott, än att man prioriterar en rattfylla där personen i fråga inte sitter häktad.

Jo det kan jag hålla med dig om.
Men det jag reagerar på är att allting i Sverige verkar ta som fruktansvärt långtid det tar lång tid innan det är ledighet och under ledigheten så ska allting nästan vara stängt.
Sedan har man efter ledigheten då ska det ta tid innan man kommer igång igen.

Jag förstår att man måste fokusera på de allvarliga sakerna men samtidigt måste man också kunna se att det är vanligt laddtest förlåt labb test kan inte ta tre veckor att göra när det gäller både urin och blod.

Det finns så pass många arbetslösa i Sverige så i så fall får man börja utbilda flera biomedicinska analytiker. Så slipper vi utredningar och provtagningar som drar ut på tiden. För det finns ALLTID någonting som skall gå före i kön. Alltid någonting som är viktigare och det är den biten jag reagerar på.

Vi vet egentligen inte speciellt jättemycket om den här Katja och vad hon har för hundar begravna därför tycker jag det väldigt viktigt att avsätta henne så fort som möjligt och det kan man inte göra för att man har analysen klar.

Vi måste förstå skillnaden på att det här är mer än vanlig narkotika för att fylla för det här gäller en kvinna som är sverigepolitisk och före detta polis och sitter i justitieutskottet. Hon är ingen vanlig Svensson i den bemärkelsen och det är just därför som hennes namn har offentliggjorts även i pressen.
Citera
2026-01-15, 13:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Iaf om arbetet påverkas vilket jag bemötte. I detta fall är det inte ens en minister utan en sketen riksdagsledamot.
Men alla möjliga personer får redogöra om de är PEP. Om du sitter i bolaget för ett multinationellt bolag får du fylla i papper om PEP till exempel.

Jag gissar att "en sketen riksdagsledamot" också får redogöra för detta.

Därför kan vi på goda grunder utgå ifrån att Katjas ex inte är en rysk inflytelseagent eller "dammig handelsminister" i Colombia.
Citera
2026-01-15, 13:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Fast här är ju den uppenbara skillnaden att det rör sig om politikerns son, och inte politikern själv. Allmänintresset för anhöriga är lägre än för personen själv.

Stor skillnad mellan hur media behandlade nyheten om Reinfeldts son och drevet mot Johan Forssel om hans son.

Dagens journalister har inte ambitionen att neutralt och allsidigt informera allmänheten. Dagens journalister är aktivister som propagerar för klimatkulten, för transkvinnor, för massinvandring m.m. Och naturligtvis hatet mot SD. Den frågan förenar hela gammelmedia varför en SD-politiker hängs ut med namn och bild och det skrivs artikel efter artikel - trots att hon inte ens delgivits misstanke om brott.
Citera
2026-01-15, 13:21
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
OC på Aftonbladet påstod att Katja kört med över en promille alkohol i blodet. Den uppgiften har "försvunnit" då alla inblandade från Katja, polisen och till åklagaren menar att hon inte hade alkohol i blodet.

Nej du har inte missuppfattat för jag vill minnas att jag har läst precis samma sak som dig.
Sedan ändrades det ganska omgående till att hon varit påverkad och lämnat positivt snabbtest för just kokain.
Citera
2026-01-15, 13:22
Medlem
Citat:

Ja men precis. Och det är samma historia med snabbtestet, som ju ursprungligen var på Nyberg själv men kanske i själva verket är på pulvret hon hade? Och åkte hon dit efter en olycka eller en rutinkontroll?

Det enda vi kan säga med säkerhet vid det här laget är att hon åkt dig med någon form av kokainliknande pulver.
Citera
2026-01-15, 13:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Nej du har inte missuppfattat för jag vill minnas att jag har läst precis samma sak som dig.
Sedan ändrades det ganska omgående till att hon varit påverkad och lämnat positivt snabbtest för just kokain.

Alkoholdelen av storyn liknar berättelsen om mannen som gick till skräddaren för att köpa en kostym. Kanske det bara blir en "tummetott fylld av kokain" kvar när historien om Kajsa är färdigberättad?
Citera
2026-01-15, 13:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
I samma podd sa Matikainen att SD hade fått en intresseanmälan av en polis med över 25 års erfarenhet men ändå tagit Katja. Troligtvis för att hon var kvinna. Liiiiiiite hyckleri från SD kan man tycka.

Hyckleri? Det är nog främst en anpassning till media. Medias preferenser, vänstervridning och vinklingar styr i praktiken i stor utsträckning svensk politik. Vi lever tyvärr i en mediakrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in