2026-01-15, 13:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Då tackar jag! Uppväxt, arbetande och fritidande vid skrivbord ja

Skulle hon vara helt oskyldig så hade det varit varken pressetiskt eller lagligt av vad jag förstår. Det finns visst utrymme för att göra legitima misstag, men både pressetiken och lagen kräver att "anklagelsen" utöver allmänintresset faktiskt är sann. Skulle hon vara oskyldig är det inte mer än rätt om Aftonbladet blir skyldiga henne ersättning, i alla fall om man inte varit kritiska nog vad gäller att bedöma hennes risk för oskuld.

Det verkar åtminstone som om AB påstått att Katja kört med mer än ett promille i blodet och påstår att detta är grov rattfylla.

Där känner jag att AB borde pudla lite.
Citera
2026-01-15, 13:02
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det finns spekulationer i tråden om positiva snabbtest också. Tester tagna på Katja. De förklaras inte enkelt med "halt väglag".

- Katja tycker sig stå över lagen och startar en "rouge" privatdetektivbyrå där hon erbjuder förbjudna slagningar i polisens register.
- Katja tycker hon står över lagen när hon kör om en bil som håller hastighetsgränsen och själv kör för fort.
- Katja tycks tro att hon står över lagen då hon brukar kokain och kör bil i ruset.

På något sätt känns det bakvänt då Katja är ravepolis, SDs talesman i polisfrågor och sitter i justitieutskottet.

"Bara spekulerar"
Lennart Matikainen sa väl i sin podd att hon var känd inom kåren som en inkompetent och oduglig polis.
Citera
2026-01-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Så det är ointressant att kolla på hennes inneboende risk som PEP för att hon har ledigt? Bara så jag fattat rätt.
Iaf om arbetet påverkas vilket jag bemötte. I detta fall är det inte ens en minister utan en sketen riksdagsledamot.
Citera
2026-01-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det verkar åtminstone som om AB påstått att Katja kört med mer än ett promille i blodet och påstår att detta är grov rattfylla.

Där känner jag att AB borde pudla lite.

Om det visar sig inte vara fallet bör man pudla, ja. Och man borde dessutom vara skadeståndsskyldiga om det visar sig vara osant. Om straffvärdet reflekterar det har jag inte en aning om, men det är nog i de flesta människors ögon värre att köra med en så hög berusning än att ha kokain för eget bruk på sig. Det finns nog gott om inbitna kokainister som aldrig hade satt sig i bilen berusade.
Citera
2026-01-15, 13:07
Medlem
Uteblev från utskottsmötet idag. Hon sägs invänta provsvaren. Varför skulle hon göra det om hon var helt säker på vad som fanns i påsen?

Skulle det vara bikarbonat så skulle hon givetvis deltagit i dagens utskottsmöte.
Citera
2026-01-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Lennart Matikainen sa väl i sin podd att hon var känd inom kåren som en inkompetent och oduglig polis.

Allt tyder på en narcissist som kommit upp sig främst genom personalpolitik och äresökande än någon som faktiskt är kompetent. Hon verkar ju inte ha någon större respekt för lagen själv.
Citera
2026-01-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Nej jag är nog en av alla de s.k dumms som inte förstår dig .men som ganmal utrycknings väktare och hundförare hade vi inte heller mindre personal på helger och julen utan alla platser skulle tillsättas som villken måndag som helst.

Sedan tycker jag nog att det skall finnas labb personal inom det kriminal tekniska området även under jul.
Därför jag innan föreslagit privatisera polisen och deras under områden.

Du kan få ha glömt bort det där som hände på påskhelgen för ett antal år sedan när hela svenska flygförsvaret hade gått på semester så när ryssarna kom med två stycken bombplan så var det Danmark som fick skicka upp sina stridsflygplan för att köra bort dem.

Lite pinsamt med dock ack så svenskt.
Och nu ser vi det händer igen även om det inte är någonting med risk för fara för liv och lem så tycker nog ändå att det ska finnas personal för att kunna analysera lite blod och urin, det tar inte så himla lång tid. Säkert inte jätte ansträngande heller va?

Jag tycker att det känns som att det är högtid för Sverige att börja vakna men det är ju kanske lite OT för den här tråden fast ändå inte.
När Katja springer lös så vet man inte vad för pulver hon har kvar där hemma då de tydligen inte ens fortfarande gjort husis hos henne.

Vilket igen visat på polisens bristande engagemang när det gäller rutin för narkotika ärenden hos poliser.
Tror till och med de gjorde husis när den gode Fredrik Reinfeldts son åkte på innehav.

Men de är ju som vi vet skillnad på SD och andra partier
Nu får du ge dig. Jag bemöter att en analytiker ska behöva analysera ett prov för att ge en riksdagsledamot en förtur i en kö och du blandar in livsavgörande händelser som handlar om liv och död.
Det är lika dumt som att åka till akuten under 12-slaget på nyårsafton för att man fått naveltrång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Uteblev från utskottsmötet idag. Hon sägs invänta provsvaren. Varför skulle hon göra det om hon var helt säker på vad som fanns i påsen?

Skulle det vara bikarbonat så skulle hon givetvis deltagit i dagens utskottsmöte.

I Nybergs försvar tror jag det knappast är riktigt läge att synas offentligt i dagsläget. Medan skolkandet såklart framför allt gör hennes eget liv bekvämare, så är det knappast behjälpligt för riksdagen eller politiken i övrigt om hon går till jobbet som om inget hade hänt.
Citera
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Absolut. Det är så att säga den övriga kontexten som gör att man kan misstänka någon form av rattfylla. Vore ju om inte annat brutal otur för Nyberg själv om hon åkt dit på grund av ett ärligt, nyktert misstag bakom ratten. Det känns å andra sidan som att hon inte ens blivit tagen till stationen om det hade varit ett sådant.
Håller med. Det är mycket om och men och riktigt snurriga uttalanden från alla håll. Både åklagaren och Katjas uttalanden klargör ju ingenting.
Alla verkar vänta på ett labbresultat som ingen vet när det kan komma.
Börjar bli en cirkus.
Citera
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Precis.
Jag har aldrig köpt det där snacket heller som folk har skrivit med kreatin och tvättmedel och där senaste med bikarbonat och Ipren
Okej visst möjligheten finns ju alltid det finns ju även en möjlighet att det finns liv på andra planeter. Vilket jag egentligen tror det större sannolikhet att det finns liv på andra planeter än att det skulle vara tvättmedel i hennes väskan i en två grams påse.

Så jag ligger inte heller speciellt sömnlös för det här stod klart för mig redan samma dag som det kom ut denna nyheten är det så att hon lämnade ett positivt urintest så är jag tämligen säker på att hon har annat godis i påsen också.

Men det är ju kul så klart att man ser sverigedemokratiska gänget kommer in och försöker göra allt för att så tvivel även om jag mest tycker det borde kännas pinsamt att försvara denna högt rankade anti drog polisen Katja. Hon har gjort bort sig. Inte bara denna gången utan flera gånger. Men nu blev det tydligt. En gång för mycket och förhoppningsvis slipper vi både se och höra denna Katja i framtiden.

Fast spännande är denna väntan på resultatet

Katja kanske blir av med polisjobbet också, men hon kan alltid starta en detektivbyrå igen. Ture Sventons lokal på Jakobsgatan lär stå tom. Hyfsat nära riksdagshuset.

Kanske slipper vi som du skriver se hennes bild i media efter att provsvaren är meddelade och Katja avsatt i justitieutskottet.

Någon påpekade att hon kanske sitter kvar i riksdagen till nästa val, då det inte är så många månader kvar. Att hennes namn skulle dyka upp på någon valsedel för SE känns inte troligt.

Katja är nog välkommen hos KD där Ladd-Ebba regerar. Jan Emanuel har säkert gemensamma intressen med Katja, så de kan säkert "slå sina påsar ihop". Folklistan behöver all uppmärksamhet de kan få inför valet.
Citera
2026-01-15, 13:12
Medlem
Citat:
Nej jag är nog en av alla de s.k dumms som inte förstår dig .men som ganmal utrycknings väktare och hundförare hade vi inte heller mindre personal på helger och julen utan alla platser skulle tillsättas som villken måndag som helst.

Sedan tycker jag nog att det skall finnas labb personal inom det kriminal tekniska området även under jul.
Därför jag innan föreslagit privatisera polisen och deras under områden.

Du kan få ha glömt bort det där som hände på påskhelgen för ett antal år sedan när hela svenska flygförsvaret hade gått på semester så när ryssarna kom med två stycken bombplan så var det Danmark som fick skicka upp sina stridsflygplan för att köra bort dem.

Lite pinsamt med dock ack så svenskt.
Och nu ser vi det händer igen även om det inte är någonting med risk för fara för liv och lem så tycker nog ändå att det ska finnas personal för att kunna analysera lite blod och urin, det tar inte så himla lång tid. Säkert inte jätte ansträngande heller va?

Jag tycker att det känns som att det är högtid för Sverige att börja vakna men det är ju kanske lite OT för den här tråden fast ändå inte.
När Katja springer lös så vet man inte vad för pulver hon har kvar där hemma då de tydligen inte ens fortfarande gjort husis hos henne.

Vilket igen visat på polisens bristande engagemang när det gäller rutin för narkotika ärenden hos poliser.
Tror till och med de gjorde husis när den gode Fredrik Reinfeldts son åkte på innehav.

Men de är ju som vi vet skillnad på SD och andra partier

Det är väl snarare helt riktigt att man lägger resurser på just frågor om liv och död, eller i alla fall utredningar av tyngre brott, än att man prioriterar en rattfylla där personen i fråga inte sitter häktad.
Citera
2026-01-15, 13:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase

Kanske därför Katja sökte sig till SD som inte gör så noggranna bakgrundskontroller på sina kandidater?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in