Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,33%
519 röster
Nej
10,67%
62 röster
2026-01-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Lite svårt för en oinvigd att förstå vad du menar men frågan måste då ställas, vem (någon) måste ju vara ansvarig för de olika delarna av t.ex. markarbeten och som du beskriver "grävas och göras om" upprepade gånger eller är det så illa att Stegra har så jäkla dålig koll på verksamheten och pengar flödar ut i en strid ström och bygget går framåt i snigelfart för det är någon annan som betalar.

Det låter nästan som att man först gräver en grop på förmiddagen för att sedan fylla igen den på eftermiddagen eller man får en låda 7" spik i knät och skall böja alla spikar krokig på fm och sen räta dem på em fast så illa kan det väl endå inte vara ;-) Herr Henriksson har ju sagt att "världen håller på att brinna upp", då kan väl inte hans skötebarn Stegra som skall rädda världen gå så sakta att världen hinner brinna upp..

Detta kan faktiskt bäst förklaras med inkompetens, dålig styrning, mängder med opportunister och kvinnor som svingat upp sig själva i chefs- och mellanchefspositioner. Samt obefintliga incitament att ordna upp det från entreprenörernas sida. Då kommer det automatiskt att gå på detta sätt. Entreprenörerna kan sitta på kompetens - men deras incitament är ju bara att tiga och istället tjäna dubbelt och trippelt på inkompetensen i beställarledet.
Citera
2026-01-13, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar alltså att underentreprenörerna har sett till att arbeta extra långsamt och onödigt omständligt för att kunna få mer betalt? Visserligen är det ju tyvärr en kultur i byggbranschen att byggen aldrig håller vare sig tidsplan eller budgetramar, men i detta fall borde väl Stegra kunna titta i almanackan och se att något är avgörande fel. Northvolt byggdes vad jag vet klart i tid. Där var det verksamheten som fallerade, inte byggandet.

Nä, jag menar att Stegra tittar åt andra hållet och entreprenörerna kanske utnyttjar det. Precis som jag skrev.

För allt jag vet så kan det mycket väl vara på Stegras initiativ som allting görs om, för att vinna tid och skjuta på produktionsstarten som dom själva vet att dom aldrig kommer att nå. Och så är det dessutom väldigt lätt att ha en syndabock och sitta som VD på Stegra och peka finger på entreprenörerna som "inte sköter sitt jobb" när man i själva verket inte hsr el,malm eller kunskap om att tillverka stål. Skulle man bli påkommen med det så vore ju det rena mardrömmen för Stegra, och då är det ju enkelt att be grävmaskinisterna klösa i samma jordhög i ett helt år för att på så vis köpa sig tid och försöka fundera ut en plan B och samtidigt kunna skylla på någon annans inkompetens hellre än sin egna. Och entreprenörerna kanske i sin tur ser detta och ser sin chans att kunna fakturera om och om och om igen och passar på och besvarar det genom stt görs precis som dom blir tillsagda utan att knorra så mycket om det.

Där är jag osäker hur allting har gått till,men det är min gissning iallafall
Senast redigerad av lebronx 2026-01-13 kl. 22:27.
Citera
2026-01-13, 22:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
När det kommer till granskning av lokalmedia så påstår jag inte att den är bra men ni får beakta att detta projekt är en helt annan kaliber.

Någon intressant information finns inte i att få i Boden om detta projekt utan det kräver insyn i finansvärlden i London och New York.
FT har möjlighet att granska detta, NSD har det inte annat än okulärt och utsagor från lokala medarbetare.

Det är ett byggprojekt än så länge inget annat och sådant har skett förr. »Kalibern« skapas inte förrän det är ett företag i produktion. Deras russinplockande ur kakan att bara skriva när de hittar något positivt är rätt irriterande. De borde inte skriva något alls om de inget vet eller förstår.

---

Sedan återkommer jag till detta och förväntar mig ett svar på nedanstående:

(FB) H2 Green Steel/Stegra

Citat:
Nej du har missuppfattat.
Står tydligt att avtalet gäller varesig grönt eller CO2-reducerat stål och att Thyssen inte kan göra några gröna anspråk med detta stål som insatsvara.

Stålskrot i ljusbågsugn ger möjligtvis lägre scope 3.

Min fråga var: Vad står tydligt var? Kan du precisera tack?
Citera
2026-01-13, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Detta kan faktiskt bäst förklaras med inkompetens, dålig styrning, mängder med opportunister och kvinnor som svingat upp sig själva i chefs- och mellanchefspositioner. Samt obefintliga incitament att ordna upp det från entreprenörernas sida. Då kommer det automatiskt att gå på detta sätt. Entreprenörerna kan sitta på kompetens - men deras incitament är ju bara att tiga och istället tjäna dubbelt och trippelt på inkompetensen i beställarledet.

Precis det jag ville ha sagt. Entreprenörerna sitter inte nödvändigtvis och såsar på arbetet, men de säger kanske inte heller ifrån när de ser/hör ledningens (i vissa fall) stendumma direktiv utan sitter hellre lugnt i båten och gör som de blir tillsagda och ser kosingen rulla in.
Citera
2026-01-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Nä, jag menar att Stegra tittar åt andra hållet och entreprenörerna kanske utnyttjar det. Precis som jag skrev.

För allt jag vet så kan det mycket väl vara på Stegras initiativ som allting görs om, för att vinna tid och skjuta på produktionsstarten som dom själva vet att dom aldrig kommer att nå. Och så är det dessutom väldigt lätt att ha en syndabock och sitta som VD på Stegra och peka finger på entreprenörerna som "inte skoter sitt jobb" när man i själva verket inte hsr el,malm eller kunskap om att tillverka stål. Skulle man bli påkommen med det så vore ju det rena mardrömmen för Stegra, och då är det ju enkelt att be grävmaskinisterna klösa i samma jordhög i ett helt år för att på så vis köpa sig tid och försöka fundera ut en plan B och samtidigt kunna skylla på någon annans inkompetens hellre än sin egna. Och entreprenörerna kanske i sin tur ser detta och ser sin chans att kunna fakturera om och om och om igen och passar på och besvarar det genom stt görs precis som dom blir tillsagda utan att knorra så mycket om det.

Det mest sannolika är att Stegra saknar verklig beställarkompetens men lajvar för att de tror att entreprenören inte begriper det. När beställaren har svårt att fatta beslut så blir ritningar försenade. Ritningar hänger också ihop med varandra. Vad ska entreprenörens förmän göra då? Man vill ju hålla igång personalstyrkan och man har ju ändå rätt till betalning utifrån hur kontrakten är skrivna. Den 26-åriga nyexade kvinnan som är ansvarig sjukskriver sig pga stress. Opportunisten med backslick hon har under sig hoppar upp ett hål men hans verkliga kompetens är ju att ljuga för pensionärer i sitt jobb som telefonförsäljare och nu har han ljugit sig in i en bransch han inte kan något om. Ytterligare förseningar. Då är det väl inte så konstigt om förmannen hos entreprenören sliter sitt hår och tar det där med att bygga om vägen för 25:e gången...

En positiv sak är ju ändå att en hel del av pengarna i detta fall går till löner till verkliga arbetare.

Ägarna kanske sprätter en del på hembränt, löjrom och skotrar så även det kan ju gynna den lokala ekonomin.
Senast redigerad av Berg-Erik 2026-01-13 kl. 22:41.
Citera
2026-01-13, 22:39
Medlem
Citat:
När det kommer till granskning av lokalmedia så påstår jag inte att den är bra men ni får beakta att detta projekt är en helt annan kaliber.

Någon intressant information finns inte i att få i Boden om detta projekt utan det kräver insyn i finansvärlden i London och New York.
FT har möjlighet att granska detta, NSD har det inte annat än okulärt och utsagor från lokala medarbetare.

Det är korrekt - men att åtminstone sköta fotarbetet för bygget kunde de ju åtminstone ägna sig åt. I övrigt behöver de ju bara referera Sandströms analyser.

När det gäller HerrGickHan så undvik bara diskussioner med denna användare. Han har aldrig haft fel om något någonsin i något enda av sina 50 000 inlägg.
Citera
2026-01-13, 22:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Ja det gör de alldeles säkert.

Citat:
För allt jag vet så kan det mycket väl vara på Stegras initiativ som allting görs om, för att vinna tid och skjuta på produktionsstarten som dom själva vet att dom aldrig kommer att nå. Och så är det dessutom väldigt lätt att ha en syndabock och sitta som VD på Stegra och peka finger på entreprenörerna som "inte sköter sitt jobb" när man i själva verket inte hsr el,malm eller kunskap om att tillverka stål. Skulle man bli påkommen med det så vore ju det rena mardrömmen för Stegra, och då är det ju enkelt att be grävmaskinisterna klösa i samma jordhög i ett helt år för att på så vis köpa sig tid och försöka fundera ut en plan B och samtidigt kunna skylla på någon annans inkompetens hellre än sin egna. Och entreprenörerna kanske i sin tur ser detta och ser sin chans att kunna fakturera om och om och om igen och passar på och besvarar det genom stt görs precis som dom blir tillsagda utan att knorra så mycket om det.

Fast det fungerar ju inte att skjuta på produktionsstart om det inte löpande kommer in mer och mer pengar. Henrik Henriksson är visserligen en idiot, men inte ens han kan få ihop något sådant.
Citera
2026-01-13, 22:56
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Det är ett byggprojekt än så länge inget annat och sådant har skett förr. »Kalibern« skapas inte förrän det är ett företag i produktion. Deras russinplockande ur kakan att bara skriva när de hittar något positivt är rätt irriterande. De borde inte skriva något alls om de inget vet eller förstår.

Nej då förstår du inte.
Detta är en finansiell konstruktion/innovation och kräver insyn i finansvärlden för att granska.
Avslöjandena har hittills kommit från FT och det kommer vara den typen av media i framtida fall också.

I NSD kommer man kunna läsa om lokala missförhållanden, fundament som gjorts om 10ggr osv.

Citat:
---

Sedan återkommer jag till detta och förväntar mig ett svar på nedanstående:

(FB) H2 Green Steel/Stegra

Min fråga var: Vad står tydligt var? Kan du precisera tack?

Missade den…
Står ju i deras pressmeddelandet på deras hemsida så förstår inte vad som är så svårt att begripa.

”Although Stegra’s Boden site uses only hydrogen and renewable electricity, the non-prime steel purchased by thyssenkrupp Materials Services in the course of this agreement will not be considered to be CO2-reduced…
.
.
.
To ensure there is no double counting of emission performance, the buyer of the physical steel will be obliged to commit to not making any green claims.”

Här väljer man orden med omsorg för oklart om tillverkningen av just detta stål inbringar den data för att sälja ”EAC” till andra kunder.
Citera
2026-01-13, 23:02
Avslutad
Citat:
Ja det gör de alldeles säkert.

Fast det fungerar ju inte att skjuta på produktionsstart om det inte löpande kommer in mer och mer pengar. Henrik Henriksson är visserligen en idiot, men inte ens han kan få ihop något sådant.

Det har väl mer eller mindre löpande kommit in pengar fram till den 13/12? Och det är väl inte omöjligt att de hoppades på att det skulle fortsätta så.
Citera
2026-01-13, 23:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej då förstår du inte.
Detta är en finansiell konstruktion/innovation och kräver insyn i finansvärlden för att granska.
Avslöjandena har hittills kommit från FT och det kommer vara den typen av media i framtida fall också.

I NSD kommer man kunna läsa om lokala missförhållanden, fundament som gjorts om 10ggr osv.

Missade den…
Står ju i deras pressmeddelandet på deras hemsida så förstår inte vad som är så svårt att begripa.

”Although Stegra’s Boden site uses only hydrogen and renewable electricity, the non-prime steel purchased by thyssenkrupp Materials Services in the course of this agreement will not be considered to be CO2-reduced…
.
.
.
To ensure there is no double counting of emission performance, the buyer of the physical steel will be obliged to commit to not making any green claims.”

Här väljer man orden med omsorg för oklart om tillverkningen av just detta stål inbringar den data för att sälja ”EAC” till andra kunder.

Det fetmarkerade betyder att köparen inte har rätt att få några gratis utsläppsrätter för detta. Dessa tilldelas Stegra och får inte räknas dubbelt. Däremot slipper köparen (ThyssenKrupp) nyttja sina egna som de skulle behövt om det tillverkat detta själv med den konventionella produktionsmetoden.
Citera
2026-01-13, 23:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det har väl mer eller mindre löpande kommit in pengar fram till den 13/12? Och det är väl inte omöjligt att de hoppades på att det skulle fortsätta så.

Är det verkligen så att det kommit in pengar löpande? Det sinande ju i kassan och det är ju det som allt handlat om sedan FI gjorde sitt reportage om hur mycket bygget kostar Stegra per månad och Stegras försök att resa mer pengar. De enda pengar som de möjligen fått är ju 390 miljoner via Industriklivet.
Citera
2026-01-13, 23:39
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Det fetmarkerade betyder att köparen inte har rätt att få några gratis utsläppsrätter för detta. Dessa tilldelas Stegra och får inte räknas dubbelt. Däremot slipper köparen (ThyssenKrupp) nyttja sina egna som de skulle behövt om det tillverkat detta själv med den konventionella produktionsmetoden.

Ärligt? Utsläppsrätter… Det är absolut inte vad det handlar om och även det kan du läsa om på stegras hemsida.

Och du tror thyssen nu lägger ner stålverk med motsvarande volym och skickar kulorna till Stegra istället?

Jag checkar ut…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in