2026-01-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsfru
Ovanligt att bilder från en FU som inte pågått längre än två veckor läcks, eller? Tror inte att jag tidigare stött på bilder från aktuellt gripande innan tidningarna fått tag i FUP.
I detta fall verkar det läcka extra mycket - både med tanke på bilderna och väldigt specifika detaljer om brottet.

Reagerade också på det. Men inlägg strax ovanför här, #17394, där står det i en bilaga att det för journalister är TILLÅTET att använda kamera och inspelning vid fortsatta förhandlingen…
Det var verkligen överraskande
Citera
2026-01-10, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Och på samma gång har storebror drogproblem. Familjen borde inte ha gått under radarn för socialtjänsten iaf. Eller vården. Och då borde MGM även ha uppmärksammats och om han gjort det är jag såklart intresserad av vad de såg eller gjorde för bedömning kring hemsituation, familjen och om hans mående eller beteenden då.

Ja alltså jag vet inte mycket om brorsan eller ålder osv när det skett, men det är väl mer regel än undantag att åtminstone en av ungarna testar knark och föräldrar som dricker utan att soc tar tag i det..
vet inte hur mycket han knarkat osv heller så jag kan ha fel. Men det är inte omöjligt att sånt här inte kommer fram. Dessutom var ju Robin ändå skötsam och har jobbat osv och var väl ändå duktig i skolan, det var väl inte förrän kidnappningen det verkligen kom fram hur sjuk han är förutom att han kollat porr i skolan osv, men det ryktet kanske inte ens spred sig till lärarna.
Pappan verkade ju vara rätt manipulativ och inte omöjligt att föräldrar kan spela teater framför soc och lärare…

Tycker däremot synd om brorsan nu. Hoppas han klippt banden med familjen sen långt tillbaka och att han söker hjälp om han känner att det behövs. Han mår nog inte bra alls just nu och har säkert skuldkänslor osv.
Citera
2026-01-10, 19:36
Medlem
Citat:
Håller med. Fullt normalt och naturligt att intr vilja att namn och bilder på deras dotter sprids. Det måste vara fruktansvärt. Särskilt när folk tycks skapa uppmärksamhet kring sig själva genom tragedin. Läste exempelvis om en mamma som valt att döpa sin nyfödda dotter till den mördade kvinnans namn som ett sätt att hedra M*. Det är ju hur osmakligt som helst. Och för barnet med.
Ja, och det är tillräckligt med att mista ett barn, men allt annat som GM förmodligen sysslat med, det kan jag inte föreställa mig hur man ska kunna ta sig igenom som förälder. Undrar hur de ska kunna få någon hjälp att ta sig igenom denna verkliga mardröm.

Och det som den narcissistiska h*ran gjorde är riktigt vidrigt gjort. Och sen gnälla över att det blev ett hatdrev mot henne.
Citera
2026-01-10, 19:40
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseldoris111
Ja alltså jag vet inte mycket om brorsan eller ålder osv när det skett, men det är väl mer regel än undantag att åtminstone en av ungarna testar knark och föräldrar som dricker utan att soc tar tag i det..
vet inte hur mycket han knarkat osv heller så jag kan ha fel. Men det är inte omöjligt att sånt här inte kommer fram. Dessutom var ju Robin ändå skötsam och har jobbat osv och var väl ändå duktig i skolan, det var väl inte förrän kidnappningen det verkligen kom fram hur sjuk han är förutom att han kollat porr i skolan osv, men det ryktet kanske inte ens spred sig till lärarna.
Pappan verkade ju vara rätt manipulativ och inte omöjligt att föräldrar kan spela teater framför soc och lärare…

Tycker däremot synd om brorsan nu. Hoppas han klippt banden med familjen sen långt tillbaka och att han söker hjälp om han känner att det behövs. Han mår nog inte bra alls just nu och har säkert skuldkänslor osv.

Ja, brorsan mår nog pyton. Och har nog gjort länge.
Citera
2026-01-10, 19:42
Medlem
Fleavmoes avatar
Puffar min fråga igen i hopp om svar eller spekulationer:

- Enligt rykten i tråden och det omnämns även i Grevens sammanfattning, hade MGM lönebidrag. Varför? För att vara kodad på Arbetsförmedlingen för LBI krävs diagnos om funktionsnedsättning.
Citera
2026-01-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rangnickball
Inte för fem öre - även felfri genetik kan fuckas upp av föräldrar som inte kan bete sig

Nej, att ”föräldrarna inte kan bete sig” beror på att svag genetik även där.
Citera
2026-01-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vilket håll körde du åt?

Mot Stockholm från Alby
Citera
2026-01-10, 19:46
Medlem
Renotjoskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Källa på det?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25747416/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2082860/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21909808/

https://en.wikipedia.org/wiki/Understanding_and_Addressing_Adult_Sexual_Attracti on_to_Children
Citera
2026-01-10, 19:48
Medlem
Citat:
Och på samma gång har storebror drogproblem. Familjen borde inte ha gått under radarn för socialtjänsten iaf. Eller vården. Och då borde MGM även ha uppmärksammats och om han gjort det är jag såklart intresserad av vad de såg eller gjorde för bedömning kring hemsituation, familjen och om hans mående eller beteenden då.

Tanken som slog mig nu är att det kanske var så mycket mer problem med brodern än det var med Robin när de växte upp? Uppgifter nånstans i trådarna att brodern däckade på bussar och tittade i fönster, använde amfetamin bla? Det skiljer bara två år på dom, brukar inte bröder i regel vara ganska tighta med varann?
Citera
2026-01-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarah-Violah
Mot Stockholm från Alby

Såg också dom bilarna körde lika tid som som dig mötte dom vid skärholmen . En var svart merca liknande kombi körde bra fort
Citera
2026-01-10, 19:52
Medlem
Renotjoskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Källa på det?

Från läkartidningen:

Citat:
2. Varför blir man pedofil?

»Det är inte helt klarlagt, men mycket talar för att den sexuella avvikelsen anläggs väldigt tidigt i individens utveckling, kanske redan före födseln. Detta är också vad patienterna själva berättar: det här är något de upptäcker hos sig själva, snarare än något de har valt. Upptäckten görs ungefär i den ålder när andra upptäcker sina sexuella preferenser. Men övergreppshandlingen är förstås mer av ett val.«

3. Hur är en typisk pedofil?

»De är oftast män, och
det är vanligt med neuro­atypiska drag, liknande autism eller ADHD. Många har utvecklat depression efter att de upptäckt sin pedofili. De är också i hög­re grad än andra ensamma och utan arbete. Något som är mindre känt är att ungefär 25 procent av dem som har pedofili också har en mycket större problematik med hypersexualitet och andra parafilier. Det kan handla om ett sexuellt intresse för sadism, att gnida sig mot andra eller tjuvtitta på andra.«

https://lakartidningen.se/nyheter/han-forsoker-bringa-ljus-i-morkret/

Edit: Bilma har dock inte NPF enligt den rättspsykiatriska utredningen 2019
Citera
2026-01-10, 19:53
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Tanken som slog mig nu är att det kanske var så mycket mer problem med brodern än det var med Robin när de växte upp? Uppgifter nånstans i trådarna att brodern däckade på bussar och tittade i fönster, använde amfetamin bla? Det skiljer bara två år på dom, brukar inte bröder i regel vara ganska tighta med varann?

Ja så kan det ha varit och så tror jag det var. Alltså utåt sett. R med sin problematik gick, till viss del, under radarn mer än vad en bror med drogproblem gör. Broderns problembeteenden var lättare att ta på, sätta fingret på och att se.

Jag vet inte om bröder som är nära i ålder brukar vara tighta. Mitt standardsvar blir väl "det beror på" haha. Men jag är nyfiken i hur du tänker vidare med den frågan? De verkade inte stå varandra så nära av förhöret med brodern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in