2026-01-05, 14:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OY
är det en våldsam person till vardags eller klarar han av att kontrollera sin aggressivitet, berätta?

Våldsam?!
Tråden handlar om ett styckmord.

Utredningen kommer berätta.
Citera
2026-01-05, 15:03
Medlem
Jag undrar lite över hur FU leddes när det gällde bilkraschen. Känns lite fegt att gå på vållande när man vet att Robin är störd och återfallit i brott. Det var ingen dement farbror som råkade köra mot färdriktningen?

Mordförsök med åtminstone likgiltighetsuppsåt borde väl inte ha varit omöjligt att styrka? Jag har inte läst FUP dock.
Citera
2026-01-05, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Jag undrar lite över hur FU leddes när det gällde bilkraschen. Känns lite fegt att gå på vållande när man vet att Robin är störd och återfallit i brott. Det var ingen dement farbror som råkade köra mot färdriktningen?

Mordförsök med åtminstone likgiltighetsuppsåt borde väl inte ha varit omöjligt att styrka? Jag har inte läst FUP dock.

Vet inte om någon någonsin har blivit dömd för mordförsök med bil?
Citera
2026-01-05, 15:14
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Han måste nog ha kunnat köra 100 mil. Vet inte men han kanske hade en 40-liters tank?
Han måste ha åkt runt som bara den.
Det framstår som att han funnit i fristad och levt mycket av sitt liv i bilarna. I förhören om kidnappningförsöket återger han hur den pillertrillande och alkholiserade mamman ligger halft medvetlös i hemmet och hur han tar tillflykt till bilen vilken han planlöst kör omkring med. I bilen var han fri att låta fantasin flöda i ett förvirrat gränslöst letande efter andra offer än mamman.

Han kopplar även hemmets misär till att mamman inte får hjälp som föder ett hat mot samhället som han menar han vill hämnas i förhören om den 10-åriga flickan (?) Vilket får en att undra hur hemmet var under hans tidiga år då han inte hade bilen att fly till/med. I bilen och vid datorn fann han en frison där han kunde utveckla sina perversa lustar. Redan som 14-15-åring fick han hjälp av en kompis att ladda ner Thor och visades Darknet. Min nyfikenhet ligger betydligt längre ner i åren än så, då det inte går att bortse från att dom våldsamma, nekrofila, pedofila, sexbrottsfantasierna har sin upprinnelse.
Senast redigerad av Taggad 2026-01-05 kl. 15:42.
Citera
2026-01-05, 15:22
Medlem
Har det kommit fram exakt varför han 40+ killen var misstänkt för människorovet? Alltså han som var MGM2 i början.
Mvh
Citera
2026-01-05, 15:29
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Antingen är han oskuld eller så låtsas han vara det för att inte framträda som en sexuell person och därigenom försöka leda bort misstankar på att han skulle ha våldtagit eller vilja våldta.
Robin Säbb-Hjerth uppfyller verkligen profilen man har för seriemördare och han har antingen dödat tidigare eller sa hade han dödat igen om han inte hade gripits nästan direkt efter mordet pa tjejen i Rönninge.
Det vad vi vet om honom tyder pa att hans sexualitet och fantasier är liiite annorlunda än den vanliga samlagsfantasin. Och oskuld kan betyda nagot helt annat för honom.
Han verkar bli upphetsad av flickkroppar i 10 arsaldern och av döda kvinnokroppar. Vilket inte betyder att han vill penetrera dem utan kanske att han vill stycka dem, förstöra dem och det är där hans sexuella njutning finns.
Citera
2026-01-05, 15:31
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Robin Säbb-Hjerth uppfyller verkligen profilen man har för seriemördare och han har antingen dödat tidigare eller sa hade han dödat igen om han inte hade gripits nästan direkt efter mordet pa tjejen i Rönninge.
Det vad vi vet om honom tyder pa att hans sexualitet och fantasier är liiite annorlunda än den vanliga samlagsfantasin. Och oskuld kan betyda nagot helt annat för honom.
Han verkar bli upphetsad av flickkroppar i 10 arsaldern och av döda kvinnokroppar. Vilket inte betyder att han vill penetrera dem utan kanske att han vill stycka dem, förstöra dem och det är där hans sexuella njutning finns.

Han kan mycket väl vara oskuld. Jag tror inte han våldtagit någon heller. Däremot fantiserat om det.
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-01-05 kl. 15:37.
Citera
2026-01-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Finns även mildare schizofreni.

Bara en tanke!

Mild grad av schizofreni (eller en mildare subtyp) innebär ofta färre eller svagare positiva symtom (hallucinationer, vanföreställningar) men fortfarande betydande negativa symtom (apati, social tillbakadragenhet, motivationbrist) och kognitiva svårigheter, vilket kan påverka arbete, studier och relationer, men med större chans till normal funktion mellan skov.

Han ska även varit borta från jobbet /sjukskriven till och från.

Ja t.ex. paranoia kan en person ha utan att diagnosticeras som schizofren.
Dock är det stor skillnad på schizoida drag och den verkliga sjukdomen.
Fler symptom brukar i n t e vara tidiga tecken på debuterande schizofreni, utan brukar hålla sig där, som spridda yttringar.
Om olika schizoida tecken visar sig vara schizofreni så går det vanligen kortare tid än den tid kännedom finns om gm:s beteende, tills sjukdomen bryter ut i helhet.
Schizoida drag kan vem som helst ha hela livet, som en läggning.
Ðet säger inte så mycket om gm har delvis schizoid läggning, jag tror i n t e att det kan förklara hans beteenden och brott.
Senast redigerad av Marielo 2026-01-05 kl. 15:49.
Citera
2026-01-05, 15:45
Medlem
Har familjen fått se kroppen av My för identifiering i de skicket verkligen? :/

När är begravningen?
Citera
2026-01-05, 15:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Våldsam?!
Tråden handlar om ett styckmord.

Utredningen kommer berätta.

Du påstår att mgm har totalt okontrollerad aggressivitet och jag frågar.

Citat:
är det en våldsam person till vardags eller klarar han av att kontrollera sin aggressivitet, berätta?

Du svarar inte på frågan.

Kan mgm inte vara aggressiv till vardags i sociala sammanhang eller yttrar sig denna totalt okontrollerbara aggressivitet endast vid speciella tillfällen, vad känner du till om den saken?

Vad kan du berätta om hur mgm agerat mot brottsoffret, har han genomfört dådet okontrollerat aggressivt eller har han haft kontroll?

Definiera okontrollerat aggressiv.
Citera
2026-01-05, 15:54
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Tack, stämde in lite mer på tidslinjen jag tänkte mig.

Du kan ändra/lägga till i första punkten att det är klargjort i FUP med förhör av bilsäljare att det är polisbilen som han byter mot mörkblåa Saaben som används vid kidnappningsförsöket.

Tack för datumet när bytet gjordes. Det hittade jag inte så långt jag kommit i FUP hittills.
Det hände alltså 7/6 2019.
18 dagar innan kidnappningsförsöket.

Jag är övertygad om att det går att hitta bevis till andra händelser i de andra bilarna.

Någon som har ork och sinne kanske kan luska lite i försvinnanden i närtid till att bilar sålts.
Bra idé att kolla om det skett försvinnanden eller andra liknande brott strax innan han försökte sälja bilarna!

Han har haft många bilar och efter första kidnappningsförsöket köpte han solfilm och stripes för att maskera bilen. Bilen har varit ett brottsverktyg i alla tre brotten vi känner till.
Citera
2026-01-05, 16:01
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowTransVilma

Snyggt sammanfattat.

Tänkte klargöra lite kring Bil historiken:

2019:
Enligt FUP (förhör med cirkle k ägare samt kollega): Ägde en vit volvo v70 (gammal polisbil)
Förhör med Robin/Vilma: Bytt (troligtvisd denna) bil till mörkblå SAAB.
Okänt regnummer

2019:
Robin/Vilma äger Blå saab som han bytt till sig (ägarbyte 2019-06-07). Denna saab som han utför kidnappningsförsöket på ekerö.
2020 görs ägarbyte till farmorn.
Skortat oktober 2021
Regg-nummer: XCY787

2021
25/8 Köper Robin/Vilma en vit saab. Regnummer FGD010

2022
I maj orsakar han en trafikolycka med vita SAABen.
https://imgur.com/a/iAXo1qV

Juni 2022 äger Robin/Vilma en röd SAAB 9-5. Okänt reg-nummer.
Bild streetview utanför farmorn juni 2022:
https://imgur.com/a/FpAPQsK

2023
2 september läggs den röda saaben upp för försäljning.
https://www.facebook.com/marketplace/item/246272457844496/

Bilderna är för övrigt tagna vid samma adress som Robin/Vilma misstänkt ha bott under styckmordet.

27 augusti köper Robin/Vilma en grå saab. Regnummer: GOA375.
Bild tagen av kollega december/januari 2024:
https://imgur.com/a/XPoX3oo

2024
Gråa SAABen till försäljning 4 juni 2024.
https://www.facebook.com/marketplace/item/448763997757063/

Intressant är att ägarbytet verkar ske till en person med skyddade personuppgifter.

Augusti 2024 äger Robin en svart volvo V70. reg-rummer okänt.
Bild från streetview utanför tärnstigen 2 (troligt boende vid mord tillfället):
https://imgur.com/a/A3OzjWf

2025
Robin äger fortfarande volvo V70n
Bild upplagd av Robin i paintball grupp (borttaget nu, men vill minnas att den postades 2025)
https://imgur.com/a/mhtONa9

Troligt är att han fortfarande äger bilen.
Har det skett några försvinnanden eller försöksbrott runt maj 2022, augusti 2023 eller maj 2024?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in