Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Varför dölja brottet om man vill åka fast, hur kommer du fram till att det kan vara så, finns det kända exempel på enz sån störd motsägelse?
En person kan omedvetet vilja bli stoppad och samtidigt aktivt försöka dölja sitt brott.
Att vilja dölja är inte konstigt. Det kan exempelvis handla om skydd för att just få straff, skydd mot skam eller skydd mot kontrollförlust, skydd mot identitetsförlust etc.
Samtidigt kan en annan del av personen just omedvetet eller medvetet vilja bli stoppad pga av exempelvis att hen inte längre orkar bära impulser eller det som håller på att hända eller har hänt, saknar spärrar, upplever att det är på väg att eskalera osv.
Personen kan alltså begå upprepade brott och försöka dölja dem på olika sätt men samtidigt medvetet eller omedvetet lämna ledtrådar, återkomma till samma plats som brottet begåtts på, göra inkonsekventa handlingar, ta ökade risker eller kontakta myndigheter på indirekta sätt.
Det är med andra ord inte en motsägelse att båda behoven kan finnas samtidigt utan visar snarare hur olika psykologiska mekanismer kan dra åt olika håll på samma gång.
Det handlar heller inte om ett rationellt val, utan är ett uttryck för psykologisk ambivalens under extrem inre belastning och kan ses hos personer med komplex trauma eller svårare personlighetssyndrom.
Jag var tvungen att googla om kända fall då jag inte är insatt i just det, men däremot möter jag i mitt arbete personer som vill begå brott eller har gjort det.
Namn som dök upp via Google var Jeffrey Dahmer och Edmund Kemper. De stämmer givetvis inte exakt in på GM och vi vet inte hur GM hade fortsatt agerat eller om han själv skulle angett sig om inte polisen stoppat honom. Jag tror ju inte på det sista men jag liksom ingen av oss här inne, vet ju vad som försiggår i hans huvud.