Citat:
Ursprungligen postat av
AniaraMara
Jag har så svårt för hennes egoboost hela tiden. Självklart måste man ta hand om sig själv men inte till priset av att skada andra människor.
Det finns liksom ingen annan än hon i Ellie-värld.
Jag förstår inte hur hon ska kunna bli terapeut när hon inte kan se två sidor av saken. Tänker en person som mår dåligt och får höra att lösningen är att hen blir en stor egoist… 🤷♀️
Ja. Hela tiden ”jag jag jag” och alla andra är energitjuvar och man måste säga nej nej nej.
Håller med om att man måste lära sig säga nej och inte få dåligt samvete av det (har själv detta problem då jag växte upp med en riktig skuldbeläggare så mina egna behov hamnar ofta sist). Men Ellie kör med det här hela tiden, onyanserat. Allt och alla ses som något som stjäl tid eller energi, och man själv är det bästa, typ. Men vi existerar inte som isolerade enheter utan de flesta behöver andra människor, särskilt familj och vänner.
Jag tycker också att det är obehagligt att hon ska guida människor som har problem och sjukdom, när hon aldrig visar att hon kan vara nyanserad.
En person med vissa problem kanske inte behöver höra att alla andra är problemet, det kanske faktiskt finns ett beteendeproblem hos den personen man behöver lösa.
En person som utsatts för olika saker kanske inte behöver höra att ensam är stark utan hur man kan skapa nya, trygga, relationer, och inte stänga ute alla pga rädsla att alla är likadana, och ”de är energitjuvar. Mår du dåligt så är de dåliga för dig” (nej du kanske mår dåligt pga saker inom DIG som inte har något alls med dessa personer att göra).
Jag kan inte se henne kunna göra sådana bedömningar och ge nyanserade råd. Hon utbildar sig men känns inte som att vi ser något av det på sociala medier. Det hon predikar har ingen hög nivå direkt.