2026-01-04, 13:16
  #2521
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Final climb hade varit bra mycket roligare som jaktstart.
Det finns mycket som hade varit roligare när det gäller längdskidor. Tex att det inte ständigt blir en jävla massa antiklimax när man ska kolla. Alla dessa märkliga formbesked av åkarna, att det typ alltid är någon som fuckar upp något eller är skadad på något sätt, att det nästan alltid blir snack om skidorna, alla dessa infektioner och sjukdomar, eller att man avstår för att man ska vara hemma och träna inför mästerskap, OS är ju kul men om man ser till ett helt år så är det kort tid där man kör några lopp i längdskidor sedan är det över. Hur lång tid tar en sprint? Typ två timmar? Man vill ju se tex Jonna köra lite mer än så...Det är för få utövare som ligger i topp för att längdskidor ska vara riktigt kul att följa för oss som inte är nördigt inbitna, för när det är så få utövare på topp så blir det väldigt upplagt för antiklimax.
Citera
2026-01-04, 13:34
  #2522
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt


RAL på Ilar, patetiskt dömt när Pellegrino kommer undan med att köra som om han satt på en vespa under rusningstrafik i Vietnam.


Sen undrar jag, liksom Ludvig Svan om Ilar kommer få en förklaring till varför hon blev RALad i gårdagens sprint.
Tveksamt om nån vill berätta det för henne.

2 fel gör inte ett rätt. RAL på Ilar var korrekt dömt trots att hon är svenska.
Citera
2026-01-04, 13:41
  #2523
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Han och Johaug har sjukt lika kroppar/benställning när de åker
Den här?
https://static.flashback.org/img/avatar/224/919311.jpg
Citera
2026-01-04, 14:00
  #2524
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Det finns mycket som hade varit roligare när det gäller längdskidor. Tex att det inte ständigt blir en jävla massa antiklimax när man ska kolla. Alla dessa märkliga formbesked av åkarna, att det typ alltid är någon som fuckar upp något eller är skadad på något sätt, att det nästan alltid blir snack om skidorna, alla dessa infektioner och sjukdomar, eller att man avstår för att man ska vara hemma och träna inför mästerskap, OS är ju kul men om man ser till ett helt år så är det kort tid där man kör några lopp i längdskidor sedan är det över. Hur lång tid tar en sprint? Typ två timmar? Man vill ju se tex Jonna köra lite mer än så...Det är för få utövare som ligger i topp för att längdskidor ska vara riktigt kul att följa för oss som inte är nördigt inbitna, för när det är så få utövare på topp så blir det väldigt upplagt för antiklimax.

Det går inte att rakt av jämföra landsvägscykling med längdskidor, en barmarkssport och en snösport, men det finns ändock åtskilligt som är besläktat. I grunden två uthållighetsidrotter som kräver mycket och målinriktad träning inte minst vad gäller att pressa smärttrösklar och maximera syreupptagningsförmåga. Och i båda sporterna har spurtförmåga en betydande plats.

Landsvägscykling har en väldigt mycket längre säsong, från februari till oktober. Vissa fenomen, som Mathieu van der Poel, kör under vintermånaderna dessutom med stor framgång cykelcross. Cyklisternas återhämtningsförmåga, slitstyrka och motståndskraft är otrolig. Väldigt många tävlingsdagar (där visserligen långt ifrån varje etapp, om vi pratar etapplopp, kräver en maxinsats) i en sport som också verkligen är farlig. Varje år kan man befara att någon dör under tävling, många krascher äger rum, och skador i form av brutna ben i kroppen kommer att drabba i princip alla under en karriär. Skillnaden mellan landsvägscykling och längdskidåkning är också den oerhörda mångfalden av lopp, många klassiska tävlingar, endagslopp, veckolånga lopp, tre Grand Tours som tar tre veckor i anspråk. Och väldigt många olika sorters etapper.
Oändligt många fler cyklister kan vinna tävlingar, jämfört med skidåkare.
__________________
Senast redigerad av Ezzelino 2026-01-04 kl. 14:07.
Citera
2026-01-04, 14:03
  #2525
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
[...]
RAL på Ilar, patetiskt dömt när Pellegrino kommer undan med att köra som om han satt på en vespa under rusningstrafik i Vietnam.

[...]
Sen undrar jag, liksom Ludvig Svan om Ilar kommer få en förklaring till varför hon blev RALad i gårdagens sprint.
Tveksamt om nån vill berätta det för henne.
Det var obstruktion och rätt dömt. Det visades en repris under mellansändningen på Viaplay. Ilar verkar inte ha märkt det själv i stridens hetta.

Tråkigt för henne att det skulle bli så. Hoppas hon inte blev alltför deppig av det.


Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
2 fel gör inte ett rätt. RAL på Ilar var korrekt dömt trots att hon är svenska.
Rätt, ja. Såg inte så fint ut. Ilar verkar inte ha märkt det själv under loppet men nu vet hon.

Tråkigt om det döms olika bara, vilket väl kan diskuteras.

Att en del svenskar är lite misstänksamma kan väl bero på en del märkliga och till synes elaka domslut (mot svenskar bl a och m fördelaktiga mot andra) bakåt i tiden för oss tillräckligt gamla att ha varit med.
Citera
2026-01-04, 14:09
  #2526
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det var obstruktion och rätt dömt. Det visades en repris under mellansändningen på Viaplay. Ilar verkar inte ha märkt det själv i stridens hetta.

Tråkigt för henne att det skulle bli så. Hoppas hon inte blev alltför deppig av det.



Rätt, ja. Såg inte så fint ut. Ilar verkar inte ha märkt det själv under loppet men nu vet hon.

Tråkigt om det döms olika bara, vilket väl kan diskuteras.

Att en del svenskar är lite misstänksamma kan väl bero på en del märkliga och till synes elaka domslut (mot svenskar bl a och m fördelaktiga mot andra) bakåt i tiden för oss tillräckligt gamla att ha varit med.
Är det bara vad jag inbillar mig eller har det inte sagts vid något tillfälle att de tillämpar det "om det påverkar resultatet" för någon, vilket det ju kan anses ha gjort för Weber, medan Grahn ändå löste situationen.
Citera
2026-01-04, 14:28
  #2527
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Är det bara vad jag inbillar mig eller har det inte sagts vid något tillfälle att de tillämpar det "om det påverkar resultatet" för någon, vilket det ju kan anses ha gjort för Weber, medan Grahn ändå löste situationen.
Vet inte, har inte hört det vad jag kan minnas. Låter konstigt om det är så. För mycket att ta hänsyn till och kan bli väldigt fel tror jag. Räcker med det som redan är. Lika för lika rakt av så långt det går tycker jag.
Citera
2026-01-04, 14:31
  #2528
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hagström har för låg högstanivå, så är det bara.
Ok. Kanske det.
Citera
2026-01-04, 14:39
  #2529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Ikväll smäller det.
Hockey=en massa karlar som gillar att vara i närkontakt med andra karlars kroppar.
Citera
2026-01-04, 14:41
  #2530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det är du och pensionärerna som äter lunch klockan 12 på helger Gick du upp 06 eller?
Jag tyckte det var spännade att vara uppe sent på kvällen när jag gick på mellanstadiet, sedan växte jag ifrån det.
Citera
2026-01-04, 14:44
  #2531
Medlem
Van den Porl vann så sent som igår ett Cyklocrosslopp med me
R snö än i Tour de Ski! En del cyklade i kortbyxor dessutom...
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Det går inte att rakt av jämföra landsvägscykling med längdskidor, en barmarkssport och en snösport, men det finns ändock åtskilligt som är besläktat. I grunden två uthållighetsidrotter som kräver mycket och målinriktad träning inte minst vad gäller att pressa smärttrösklar och maximera syreupptagningsförmåga. Och i båda sporterna har spurtförmåga en betydande plats.

Landsvägscykling har en väldigt mycket längre säsong, från februari till oktober. Vissa fenomen, som Mathieu van der Poel, kör under vintermånaderna dessutom med stor framgång cykelcross. Cyklisternas återhämtningsförmåga, slitstyrka och motståndskraft är otrolig. Väldigt många tävlingsdagar (där visserligen långt ifrån varje etapp, om vi pratar etapplopp, kräver en maxinsats) i en sport som också verkligen är farlig. Varje år kan man befara att någon dör under tävling, många krascher äger rum, och skador i form av brutna ben i kroppen kommer att drabba i princip alla under en karriär. Skillnaden mellan landsvägscykling och längdskidåkning är också den oerhörda mångfalden av lopp, många klassiska tävlingar, endagslopp, veckolånga lopp, tre Grand Tours som tar tre veckor i anspråk. Och väldigt många olika sorters etapper.
Oändligt många fler cyklister kan vinna tävlingar, jämfört med skidåkare.
Citera
2026-01-04, 14:56
  #2532
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Hockey=en massa karlar som gillar att vara i närkontakt med andra karlars kroppar.
Längdskidor = ett gäng svettiga karlar i tajta trikåer som åker på rad och glor upp i röven på varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in