2026-01-04, 14:58
  #2533
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Det går inte att rakt av jämföra landsvägscykling med längdskidor, en barmarkssport och en snösport, men det finns ändock åtskilligt som är besläktat. I grunden två uthållighetsidrotter som kräver mycket och målinriktad träning inte minst vad gäller att pressa smärttrösklar och maximera syreupptagningsförmåga. Och i båda sporterna har spurtförmåga en betydande plats.

Landsvägscykling har en väldigt mycket längre säsong, från februari till oktober. Vissa fenomen, som Mathieu van der Poel, kör under vintermånaderna dessutom med stor framgång cykelcross. Cyklisternas återhämtningsförmåga, slitstyrka och motståndskraft är otrolig. Väldigt många tävlingsdagar (där visserligen långt ifrån varje etapp, om vi pratar etapplopp, kräver en maxinsats) i en sport som också verkligen är farlig. Varje år kan man befara att någon dör under tävling, många krascher äger rum, och skador i form av brutna ben i kroppen kommer att drabba i princip alla under en karriär. Skillnaden mellan landsvägscykling och längdskidåkning är också den oerhörda mångfalden av lopp, många klassiska tävlingar, endagslopp, veckolånga lopp, tre Grand Tours som tar tre veckor i anspråk. Och väldigt många olika sorters etapper.
Oändligt många fler cyklister kan vinna tävlingar, jämfört med skidåkare.
Tack för informativt inlägg, har inte kollat så mycket cykling men kanske ska börja kolla lite när det sätter igång igen.
Citera
2026-01-04, 14:59
  #2534
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jadegren082
Skulle kolla oddsen på damernas..
Blev liite förvånad när det stod.."vinnare utom Therse Johaug"

https://ibb.co/mVXT42J3

Aha, det gällde seger i totala världscupen

Märkligt oavsett. Johaug har ju gått i pension.
Citera
2026-01-04, 15:00
  #2535
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Van den Porl vann så sent som igår ett Cyklocrosslopp med me
R snö än i Tour de Ski! En del cyklade i kortbyxor dessutom...

Ja, cyklister är ett oömt släkte, och van der Poel är kanske hårdast av de nu tävlande.

Lite har kanske längdskidåkare att lära av landsvägscyklister, liksom fotbollsspelare kunde lära sig att inte grina och ömka sig så för jävligt för minsta lilla genom att iaktta hur stoiskt och manligt världseliten i handboll agerar på en plan.
Citera
2026-01-04, 15:06
  #2536
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Tack för informativt inlägg, har inte kollat så mycket cykling men kanske ska börja kolla lite när det sätter igång igen.

Rekommenderas starkt! Förutom ofta grymt spännande tävlingar som ibland har en mer än sekellång tradition så tävlar ju cyklister ofta i oerhört vacker natur, och i gamla europeiska kulturbygder med millennier av historiska ruiner, monument och byggnader. Finns rätt mycket överlappning mellan skid-och cyklingpublik (även här på forumet), och Roberto Vacchi kommenterar ju nästan lika gärna längdskidor som han gör cykling.
Citera
2026-01-04, 15:07
  #2537
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jadegren082
Skulle kolla oddsen på damernas..
Blev liite förvånad när det stod.."vinnare utom Therse Johaug"

https://ibb.co/mVXT42J3

Aha, det gällde seger i totala världscupen
Är Ilar så bra uppför berget?
Och Ebba så dålig?

nä, jag satsar på Ebba!
Citera
2026-01-04, 15:10
  #2538
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Är Ilar så bra uppför berget?
Och Ebba så dålig?

nä, jag satsar på Ebba!
Nej, Ilar står i dryga 40 ggr pengarna.
Citera
2026-01-04, 15:11
  #2539
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Är Ilar så bra uppför berget?
Och Ebba så dålig?

nä, jag satsar på Ebba!

En Ebba i bättre form hade nog vunnit etappen idag men jag tror på Sanness eller Weng, även om formen är tveksam där. Simpson-Larsen kan nog göra det bra också. Diggins behöver ju bara bevaka.
Citera
2026-01-04, 15:11
  #2540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Men i all verden ! Vi har vel aldri sett en sprintbane som gynner den sterkeste så bra noen gang tidligere. Den er jo ultimat!
9 av 10 fra meg. Man kan ta det i bakkene eller hvor som helst ellers, ja og lett over krønet innen siste utforsparti, og t.o.m
også i siste stakningen. Ser at det er flere som mener samme, så da må jeg spørre om vilken bane som er mer rettferdig enn denne ?
Hade det platta partiet efter zorzibacken varit typ 50 meter längre hade det varit en riktigt bra bana.
Nu är den "bara" bra.

Kan hända att den är ca 20 sek för lång.
Citera
2026-01-04, 15:11
  #2541
Medlem
ruckaalis avatar
Verkligen nytänkande och spännande att se en reporter ta sig upp för final climb...

Och där kom Ojalas påklistrade fnitter...
__________________
Senast redigerad av ruckaali 2026-01-04 kl. 15:14.
Citera
2026-01-04, 15:14
  #2542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Maja hadde lite dårligere material enn de andre svenske i dag. Lundgren og Märta best faktisk, tett fulgt av Johanna og Ilar.
Og apropos Johanna så befestet hun nog sin plass i sprinten i OL i dag. Æres den som æres bør, for hun gikk helt fair i alle heat denne gangen, og viste at hennes stamina var tilstrekkelig, selv efter touren.

(ps Var nesten så man mistenker at hun hadde fått beskjed fra ledningen om at når man går for Sverige,
så holder man ikke på med sådant otyg.)
Du har verkligen "hakat upp" dig på Johannas påkörning av Jessie?
Jo hon skulle ha haft ett gult kort där.
kom över det.
Citera
2026-01-04, 15:17
  #2543
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Är Ilar så bra uppför berget?
Och Ebba så dålig?

nä, jag satsar på Ebba!

Ebba brukar vara duktig uppför berget. Hon ger sig inte.. hade det varit så att det bsra skiljt några sekunder mellsn Ebba och Jessie så vette sjutton.
Moa är tyvärr ingen bergsget som Jessie, men vi får hoppas.

Fast egentligen är väl inte Jessie så jätteduktig heller? Hon saknar väl den råstyrkan Ebba (i bra form) har.
__________________
Senast redigerad av why123 2026-01-04 kl. 15:23. Anledning: .
Citera
2026-01-04, 15:19
  #2544
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Verkligen nytänkande och spännande att se en reporter ta sig upp för final climb...

Och där kom Ojalas påklistrade fnitter...

Det smått chockerande är väl att Ludvig Svan, Gunde Svans svärson, knappt tycks ha stått på skidor förut: enligt Strömstedt hade han skejtat en gång tidigare. Nu fick han förvisso, fast han är ung och lätt i kroppen, stappla sig uppför backen under 65 minuter in i mål, men det gick ju vägen i alla fall. En jävla pärs för motionärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in