Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 16:18
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Fast där finns som sagt särskild utskrivningsprövning som stoppar läkare från att skriva ut personen.
Det finns exempel på folk som blivit inlåsta på rättspsyk väldigt lång tid för småbrott och sen finns det minst en trippelmördare som blev utskriven efter tre år.
Domstolen går nästan alltid på läkarens linjes så i praktiken är det läkaren som har sista ordet.
Det bästa tror jag vore förvaring för de där läkarna är knepiga.
Citera
2026-01-01, 16:20
Medlem
En vanlig ugn klarar förstås inte det. Det krävs nästan tusen grader och rätt syretillförsel för att en kropp ska bli aska. Men poängen var nog mer att minska mängden bevis, inte att driva krematorium hemma.

DNA förstörs redan runt 200 grader, fett och muskler bränns bort och det som blir kvar är mest kol. Man behöver alltså inte få fram ren aska för att göra en kropp svår att undersöka. Det räcker att bränna bort så mycket att rättsläkarna inte kan se hur personen dog.

Så nej, ingen tror han kunde nå krematorievärme, men skillnaden mellan obränd och delvis bränd är ändå stor.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Du kommer inte upp i de grader som krävs för att kremera en kropp i köksugnen. Det ska till mellan 700 - 1000 grader för att kroppen ska bli aska.
Citera
2026-01-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Min bild är att lagstiftaren glömt eller försummat drogutlösta psykoser och latenta personlighetsstörningar när lagen skrevs. I vissa stunder undrar jag hur tusan detta kunde ske.
Ett argument jag hört att personlighetsstörningar är tämligen behandlingsresistenta.

De är behandlingsresistenta, men vid tex EIPS/borderline personlughetsstörning så vårdas de inom psykiatrin, inte minst för att inte skada sig själva. Samma sak borde gälla att skada andra? Flippar en psykopat ut, så bör hen låsas in.
Citera
2026-01-01, 16:23
Medlem
Ja, jag hade efterlyst ett resonemang kring läkarens ord i den förra domen. Domaren hänvisar bara till RPU, that's it. Ingen egen tankegång alls tydligen. Det är trots allt domstolen som dömer, inte läkaren...Men det kanske är vanligt att man skriver så kortfattat angående RPU.

Påminner om LVU-mål som jag har viss juridisk erfarenhet av...där dömer förvaltningsrätten nästan alltid i linje med socialnämndens utredning.
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det finns exempel på folk som blivit inlåsta på rättspsyk väldigt lång tid för småbrott och sen finns det minst en trippelmördare som blev utskriven efter tre år.
Domstolen går nästan alltid på läkarens linjes så i praktiken är det läkaren som har sista ordet.
Senast redigerad av anxypants 2026-01-01 kl. 16:25.
Citera
2026-01-01, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Visst polisen har kroppsdelar och styckningen är uppenbar med färska fragment som de kan pussla med men dödsorsak från sådana bitar är långt ifrån någon slam dunk eller obestridlig sanning obduktion på separata delar ger bara vaga hypoteser om kanske strypning trubbigt våld eller halsavskärning inte det vattentäta kausala kedjebevis eller uppsåtsspår som krävs för en morddom på 18 år. Experterna vid RMV eller polislabbet kan vrida och vända på organ och vävnad för att gissa skador på hjärta lungor eller ben men utan hel kropp vittnesmål eller direkta spår kollapsar hela mordhypotesen till ren spekulation precis som i liknande fall där det landat på gravfridsbrott istället. RMV har redan misslyckats med att ge honom SUP tidigare så det blir standardstraff grovt gravfridsbrott med max 4 år fängelse två tredjedelar avverkade i enlighet med rutinerna från och med idag.

Han glider ut ung fräsch och farlig igen punkt slut lagen är obönhörlig mot önsketänkande.

Det där stämmer inte. Dödsorsak brukar och bör även i detta fall kunna fastställas då delarna (med förutsättning att alla delar är återfunna) hittades inom 48 timmar.

Vi vet ingenting om uppsåt eller om det ens var ett mord. Det enda jag säger är att bevisläget bör se bra ut med tanke på det snabba gripandet.
Citera
2026-01-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Tycker lite synd om honom. Finns en son också, morbror till Vilma som också borde lämnas utanför denna misär.

Detta är ju också i mitt tycke ett starkt skäl för att farliga människor - oavsett om de "bara" är psykotiska eller om de är onda som det här aset är: Man förhindrar lidande hos potentiella offer och deras anhöriga (det är det viktigaste), men man förhindrar också lidande hos förövarnas anhöriga som ju inte heller mår bra av sånt .
De här brotten är förutsebara (inte exakt vad som ska ske, men ATT), och det enda rimliga är att man gör allt för att förebygga dem.
Citera
2026-01-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Nu tror jag inte att droger spelat någon avgörande roll i just det här fallet, men problematiken finns ändå där.
Lagstiftningen har svårt att hantera situationer där farlighet kvarstår utan att kriterierna för pågående APS är uppfyllda, oavsett om orsaken är droger, personlighetsstörning eller annat.

Personlighetsstörningar är ofta svårbehandlade, vilket gjort lagstiftaren försiktig med tvångsvård vilket för mig är väldigt märkligt, då det är där behovet finns.

Huvudet på spiken.

Borde sänka kraven för rättspsykiatrisk vård så att personlighetsstörningarna också räknas. Och typ screena alla som döms till fängelse.
Citera
2026-01-01, 16:27
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
https://scontent.farn2-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/549529671_122199065504054616_9065630896741133704_n .jpg?stp=cp6_dst-jpg_tt6&_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=_WTaCOLPTKwQ7kNvwGZq8iS&_ nc_oc=Adm-UNo2V2FtyLsbAEUoKGylNaiwmwJu6-9XDz_UAHoKjzLZIyxCwN1t8ECC4MM8JYI&_nc_zt=23&_nc_ht =scontent.farn2-2.fna&_nc_gid=D7dJVBb_-B82s3jtJ6_FzA&oh=00_Afp477pQOGJSOxeE0DndSe-jYOqPyaToUFIzvxyU62NAbw&oe=695C4999

Usch fy fan säger jag.. helvete vilken ful horunge
Citera
2026-01-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora

Det är det enda rimliga. Tyvärr är nog detta uteslutet pga att han begick mordet innan sån lagstiftning kommit på plats.
Citera
2026-01-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det där stämmer inte. Dödsorsak brukar och bör även i detta fall kunna fastställas då delarna (med förutsättning att alla delar är återfunna) hittades inom 48 timmar.

Vi vet ingenting om uppsåt eller om det ens var ett mord. Det enda jag säger är att bevisläget bör se bra ut med tanke på det snabba gripandet.
Åklagaren menar på att bevisläget för mord är gott.
Citera
2026-01-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Fast han hade väl en hel dag på sig, alltså 26/12. Borde han inte hunnit stycka och gräva ner kroppen?

Han kan ha runkat så mycket mellan spadtagen så det blev försenat
Citera
2026-01-01, 16:30
Medlem
Kebabkas avatar
Han ser ut som Crypt Kreeper:
https://non-aliencreatures.fandom.com/wiki/The_Crypt_Keeper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto