Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Visst, experter kan ofta pussla ihop dödsorsak från färska styckade delar som här, med intakta organ för att kolla skador på hjärta, lungor eller ben. Knivhugg, strypning eller slag går att gissa med tillräcklig vävnad. Men ärligt, det bästa draget för honom hade varit att köra allt i hemmugn först, reducera till aska innan han släpade ut resterna för gravgrävning i skogen. Då? Inga delar alls för analys, obduktion omöjlig på 100%, mordbevisen kollapsar helt till noll. Nu har polisen tillräckligt för gravfridsbrott och DNA. Max 4 år fängelse, men långt ifrån bombproof uppsåt eller kausalitet för morddom.

Polisen har ju pratat om kroppsdelar, alltså var kroppen styckad och inte förintad.

Sen vet vi inte om han med uppsåt dödat henne. Men om han har det genom t.ex kvävning, trubbigt våld mot huvudet eller avskuren hals, så kommer detta visa sig vid en obduktion och då döms han med stor sannolik för mord.
Citera
2026-01-01, 14:50
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Visst, experter kan ofta pussla ihop dödsorsak från färska styckade delar som här, med intakta organ för att kolla skador på hjärta, lungor eller ben. Knivhugg, strypning eller slag går att gissa med tillräcklig vävnad. Men ärligt, det bästa draget för honom hade varit att köra allt i hemmugn först, reducera till aska innan han släpade ut resterna för gravgrävning i skogen. Då? Inga delar alls för analys, obduktion omöjlig på 100%, mordbevisen kollapsar helt till noll. Nu har polisen tillräckligt för gravfridsbrott och DNA. Max 4 år fängelse, men långt ifrån bombproof uppsåt eller kausalitet för morddom.

Du kommer inte upp i de grader som krävs för att kremera en kropp i köksugnen. Det ska till mellan 700 - 1000 grader för att kroppen ska bli aska.
Citera
Medlem
GretaForPresidents avatar
Det snackas mycket här om Vilma/Robins ursprung - fakta:

Familjenamnet Säbb (mammans) är flera hundra i Sverige som heter, majoriteten från Dalarna.
Säbb kommer från Vilma/Robins morfar, Anders Säbb, född i Rättvik 1965.
Vilma/Robins mamma är född i Sundbyberg 1965.

Vilma/Robins pappa heter ju Hjerth i efternamn - han är född i Hässelby 1965.
Vilma/Robins farfar och farmor är födda i Stockholm (Engelbrekts respektive St. Görans församling).

Således, inga ”utlänningar” i släkten i närtid...
Citera
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:

Men nu är det på det här sättet att de har hittat likdelar och delvis när han håller på och leka med dem plus men har hittat hans fingeravtryck på några av My s saker.
Så du kan tro mig när jag säger att beviskwdjan här pekar på han medvetet planerat detta och med de sakerna som polisen redan har blir han dömd.

Det är inte som en amerikansk film där alla 12 måste vara överens. Här är det domaren och två politiska nämndemän. Varpå domaren s ord väger alltid mest.
Så ja HAN blir dömd för mord och är villig satsa en slant på det om någon känner sig hågad att sätta emot.
Citera
2026-01-01, 14:51
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tveksamt om han kan dömas efter en lag som inte har trätt i kraft då brottet begicks. Men vi får hoppas att det finns ngt kryphål då det här är ett praktexempel på en människa som skall hållas inlåst.
Jag tror lagen gäller alla domar från och med idag.
Det där med att lagen måste gälla innan brottet begås tror jag bara gäller när det är nya handlingar som kriminaliseras.
Det var brottsligt att mörda när han begick mordet så det spelar nog ingen roll att lagen är ny, det är bara en straffskärpning.
Citera
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag tycker fortfarande att det är märkligt att det gick så oerhört fort för polisen att få fatt rätt (för det får man väl ändå anta att det är) gärningsman. Ja jag vet att de hade DNA men det känns som att det skulle vara något annat också. Han var såklart känd sedan tidigare men gick de kanske bara och väntade på att han skulle göra något försök igen? Jag får verkligen känslan av att det finns något mer i detta som gör att de så snabbt kom fram till detta. Uttalade sig inte någon anhörig också med att ”detta kommer lösas snabbt, polisen har bra spår” eller liknande direkt efter, innan polisen gått ut med misstänkt?

Så här brukar det ju aldrig vara… ett så snabbt förlopp fram till att misstänkt gärningsman häktas. Speciellt inte om gärningsman och offer inte kände varandra sedan innan.

Citat:
Ja, straffskalan för grovt gravfridsbrott är max 4 år. Det passar här. Kroppsdelar funna i skogen. Han gripen på bar gärning. Ingen hel kropp för obduktion. Inga spår till dödandet. Uppsåt till mord saknas.

Domstolar ger 6 månader till 4 år för gravfridsbrott (BrB 16 kap. 7 §). Tekniska bevis för likhantering finns. Men mord behöver kausalitet från handling till död. Ingen psykos för SUP. RMV misslyckats tidigare.

Han sitter två tredjedelar. Ca 2,5 år. Ut ung igen.
Ha ha ! Vilket jävla dravel! Jag sätter min högra pungkula på att fanskapet får livstidsstraff, rättspsykiatrisk vård eller förvaring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tveksamt om han kan dömas efter en lag som inte har trätt i kraft då brottet begicks. Men vi får hoppas att det finns ngt kryphål då det här är ett praktexempel på en människa som skall hållas inlåst.
Ett kryphål hade vart perfekt men sannolikheten är nog inte hög.
Citera
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Det har jag med påpekat flera ggr i tråden att han bara lagt till ett namn, Vilma.

Han har nog själv valt när han la till namnet att Vilma ska vara tilltalsnamnet iom att han själv kallar sig det.

Att byta tilltalsnamn från ett till ett annat av sina inlagda namn görs enkelt med ett klick inne på skatteverkets hemsida.

Skulle inte bli förvånad om han byter igen innan rättegången startar.
Som GM i mordet på mamman i Akalla gjorde.
Då stod det i domen det nya namnet fast han hette sitt vanliga namn när han häktades.

Att han inte tagit bort killnamnen tycker jag tyder på att han inte är trans "på riktigt", annars skulle han inte vilja förknippa sig med de namnen.
Att han inte ansökt om att få ändra juridiskt kön lutar åt den riktningen med.
Men det verkar ju så krångligt att byta/lägga till namn med allt runt omkring - skaffa nytt körkort, kontokort, pass osv. Men man kanske inte bryr sig om såna små petitesser om man kidnappar småtjejer och mördar kvinnor...
Citera
2026-01-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
HBTQ-communityt?

Tror du verkligen på det själv?
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Drabbade familjen i Salem: "Sprid inte bilder"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1437192
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag tror lagen gäller alla domar från och med idag.
Det där med att lagen måste gälla innan brottet begås tror jag bara gäller när det är nya handlingar som kriminaliseras.
Det var brottsligt att mörda när han begick mordet så det spelar nog ingen roll att lagen är ny, det är bara en straffskärpning.
Aha, isåfall tippar jag på förvaring, allt annat vore skandal!
Citera
2026-01-01, 14:53
Medlem
Mormor då? Finskt påbrå har nämnts. Inte för att det spelar någon roll.
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Det snackas mycket här om Vilma/Robins ursprung - fakta:

Familjenamnet Säbb (mammans) är flera hundra i Sverige som heter, majoriteten från Dalarna.
Säbb kommer från Vilma/Robins morfar, Anders Säbb, född i Rättvik 1965.
Vilma/Robins mamma är född i Sundbyberg 1965.

Vilma/Robins pappa heter ju Hjerth i efternamn - han är född i Hässelby 1965.
Vilma/Robins farfar och farmor är födda i Stockholm (Engelbrekts respektive St. Görans församling).

Således, inga ”utlänningar” i släkten i närtid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in