Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 16:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Nu har ju denna person redan gjort paragraf 7 utredning som fastslog att det fanns psykiatriska problem. I detta ärende beslutades såvitt jag förstår en stor sinnesundersökning direkt med hänsyn taget till paragraf 7 utredningen och detta brotts allvarliga art.

Utredningen kommer säkerligen ta 6-8 veckor på HELIX i Huddinge.

Han lär inte komma ut på väldigt många år om ens komma ut över alls.

Vid en livstidsdom kan ansökan om tidsbestämt straff ansökas om när 10 år gått. Det kan ju då omvandlas till X antal år.

Med rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning så kan personen vara inlåst livet ut eftersom läkare inte självsvåldigt varken bevilja permission eller skriva ut personen.

Det är alltid domstolens beslut som gäller.

Av den anledningen hoppas jag personligen på rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Det gjordes faktiskt en RPU inför den förra domen
Citera
2026-01-01, 16:12
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Pengar botar inte sorgen och ger inte upprättelse men det snåla skadestånd som utdöms via staten är ju ett hån.

Om anhöriga måste gå till privat samtalsterapeut resten av livet så blir det dyrt. Om de vill stämma staten för att ha misslyckats med att döma den här psykopaten för kidnappningen 2019 så är det inte heller gratis. Nej, ge dem mycket mer pengar. Gäller i högsta grad även systrarna till kvinnan som mördades i Boden. Kanske insamlingarna kan fungera som en slags upprättelse just genom att belysa statens misslyckanden (bl a de låga skadestånd som utdöms).

Tror ni inte dessa insamlingar skapar ännu ett problem där mord av unga tjejer kanske blir ett sätt för galningar att tjäna lite pengar. Jag tycker bara Sverige börjar bli mer och mer som usa och det äcklar mig. Vi har skyddsnät i Sverige. Föräldrarna kommer få stöd, dom kommer inte bli av med sina jobb och fortsätta få pengar på kontot varje månad.

Hemskt det som hänt men jag tror detta nya med insamlingar kommer bli ett problem i framtiden. På ett eller annat sätt kommer någon som inte borde få pengar att få pengar. Någon mördar sin fru och barnens mamma och någon kändis tycker så synd om honom sen efter något år visar det sig att det var han som var mördaren. Eller beställt mordet.

Nej jag kommer fan inte skänka någonsin
Citera
2026-01-01, 16:13
Medlem
Nej med "misslyckades" menar jag att RMV utredde honom tidigare vid ett brott som ledde till fängelse men inte klassade honom som allvarligt psykiskt störd trots beteendet. Det är misslyckande eftersom SUP kräver psykos med bristande insikt inte full medvetenhet som här. Ny utredning efter fängelse är möjlig via paragraf 7 eller RPU men tredje gången verkar de inte lyckas tidigare fängelse visar att kriterierna saknas. Rättspsykiatrisk vård med SUP förutsätter psykos vid brott och fortsatt vårdbehov full insikt utesluter det. Inget SUP bara max 4 års fängelse med två tredjedelars avtjänad tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
”RMV misslyckades säga att han är allvarligt psykiskt störd tidigare” ”trots fängelse”

Kan du utveckla detta vad du faktiskt menar,
varför tycker du att de misslyckades trots att du säger att han vet vad han gjort? Har de misslyckats då enligt dig?

Har RMV utrett honom efter fängelsetiden eftersom du skrev ”trots fängelse”? Är det tredje gången han skickats till RMV?
Citera
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Rättspsyk kan också bli kortare tid än fängelsestraff.
Man måste i praktiken va psykotisk för att få rättspsyk och jag tror inte Robin är det.
Bunkerläkaren slapp rättspsyk fast han var uppenbarligen helt tokig.
Jag tror han blir den första som får förvaring, det skulle va en fjäder i hatten för regeringen så tror på det.

Fast där finns som sagt särskild utskrivningsprövning som stoppar läkare från att skriva ut personen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är ju de facto en sjukdomsbedömning som en rättspsykiatrisk undersökning handlar om.
En tidigare frisk individ kan ju plötsligt bli sjuk även ur rättspsykiatriska kriterier.
Därför finns det inga begränsningar i hur många rättspsykiatriska utredningar

Oki tack för klargörande. Jag vet att det inom BUP finns tidsintervaller därav frågan.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Men nu är det på det här sättet att de har hittat likdelar och delvis när han håller på och leka med dem plus men har hittat hans fingeravtryck på några av My s saker.
Så du kan tro mig när jag säger att beviskwdjan här pekar på han medvetet planerat detta och med de sakerna som polisen redan har blir han dömd.

Det är inte som en amerikansk film där alla 12 måste vara överens. Här är det domaren och två politiska nämndemän. Varpå domaren s ord väger alltid mest.
Så ja HAN blir dömd för mord och är villig satsa en slant på det om någon känner sig hågad att sätta emot.

Men du - om Robin/Vilma påstår att han av misstag råkade köra på My på natten i mörkret och fick panik. Därför tömde skuffen på gamla buntband, handske och hammare för att lyfta in kroppen.
Han lät sedan kroppen ligga kvar i bilen för att efter jobbet kunna gräva ner och gömma den i skogen - men på grund av frusen jord först behövde stycka den i delar.

Om rätten köper det blir det ingen morddom.
Det blir en dom för vållande/dråp och grovt gravfridsbrott. 4-6 års fängelse.

Det går inte att uttala sig tvärsäkert om en morddom - utan att dödsorsaken är känd.
Senast redigerad av coli 2026-01-01 kl. 16:19.
Citera
2026-01-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Inte säkert alls med rättspsyk. Det ironiska är att ribban har höjts eftersom folk blev förbannade över att mördare sprang genom svängdörrar på rättspsyk förr. MGM här är helt klart störd men inte tillräckligt för att vårdas efter kidnappningsförsök och barnporrbrott. Tveksamt om han objektivt är sjukare nu. Men vi får väl se. Men kanske hade vi sluppit detta om han hade varit på rättspsyk redan från början.

Jag har tidigare talat om andra fall med en släkting som är psykiater. Allvarlig psykisk störning - det som krävs för rättspsykiatrisk vård - är i princip psykossjukdom. Utvecklingsstörning kan också räknas som allvarlig psykisk störning, beroende på hur allvarlig den kognitiva nedsättning är. (Så hade tex amöban (jag ber alla riktiga amöbor om ursäkt för kränkningen som denna liknelse kan kännas som) i Morö backe KANSKE kunnat anses vara allvarligt psykiskt störd om han dömts på vanligt sätt, men mot detta talar att han lär ha uttryckt förvåning över att flickan levde - dvs han förstod vad hans handlingar kunde leda till.) Men att en människa är, i brist på bättre uttryck, ond (som Rönningemördaren) ger normalt inte rättspsykiatrisk vård.
Citera
2026-01-01, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Den där styckningen...

Hur i h-e fick han plats med den i stugan på 25 kvm.
Det är knappt plats där.

Där är bara en dusch.

https://www.booking.com/hotel/se/viksbergstugan.sv.html?chal_t=1767266582880&force_ referer=https%3A%2F%2Fwww.flashback.org%2F&activeT ab=main
Tydligen hyrde han en ännu mindre stuga. Men… Inte för att vara morbid. Men detta var ett planerat brott. Antagligen var styckningen central för honom. Det kan ha varit förberett med pressening, byggplast osv. Möbler kan ha ställts åt sidan i förväg.
Citera
2026-01-01, 16:17
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det är fel stuga. Finns ett boningshus & 2 stugor (25 resp. 15 kvadrat) på tomten. Polis var vid den lilla.

Det var denna (gammal annons):
https://m.kvalster.se/Sodertalje/Uthyres/Lagenheter/Tarnstigen_2_2013533

Okay, ser det nu. Den andra är ju ännu mindre.

På min annons står det den är uppdaterad med nya priser 2026.
Citera
Medlem
Sam.adamss avatar
Kan själv tycka att denna typ av gravfridsbrott ALLTID ska innebära livstidsstraff, oavsett om man kan bevisa att man bragt personen om livet eller inte. Det är en sådan oerhörd gränslöshet i sådana handlingar att det ska vara likvärdigt med mord. Vidrigt är vad det är.

Edit (tillägg): alternativt rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Bör egentligen handla om förvaring varesig det blir fängelse eller vård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Min bild är att lagstiftaren glömt eller försummat drogutlösta psykoser och latenta personlighetsstörningar när lagen skrevs. I vissa stunder undrar jag hur tusan detta kunde ske.
Ett argument jag hört att personlighetsstörningar är tämligen behandlingsresistenta.
Nu tror jag inte att droger spelat någon avgörande roll i just det här fallet, men problematiken finns ändå där.
Lagstiftningen har svårt att hantera situationer där farlighet kvarstår utan att kriterierna för pågående APS är uppfyllda, oavsett om orsaken är droger, personlighetsstörning eller annat.

Personlighetsstörningar är ofta svårbehandlade, vilket gjort lagstiftaren försiktig med tvångsvård vilket för mig är väldigt märkligt, då det är där behovet finns.
Citera
Medlem
Visst polisen har kroppsdelar och styckningen är uppenbar med färska fragment som de kan pussla med men dödsorsak från sådana bitar är långt ifrån någon slam dunk eller obestridlig sanning obduktion på separata delar ger bara vaga hypoteser om kanske strypning trubbigt våld eller halsavskärning inte det vattentäta kausala kedjebevis eller uppsåtsspår som krävs för en morddom på 18 år. Experterna vid RMV eller polislabbet kan vrida och vända på organ och vävnad för att gissa skador på hjärta lungor eller ben men utan hel kropp vittnesmål eller direkta spår kollapsar hela mordhypotesen till ren spekulation precis som i liknande fall där det landat på gravfridsbrott istället. RMV har redan misslyckats med att ge honom SUP tidigare så det blir standardstraff grovt gravfridsbrott med max 4 år fängelse två tredjedelar avverkade i enlighet med rutinerna från och med idag.

Han glider ut ung fräsch och farlig igen punkt slut lagen är obönhörlig mot önsketänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Polisen har ju pratat om kroppsdelar, alltså var kroppen styckad och inte förintad.

Sen vet vi inte om han med uppsåt dödat henne. Men om han har det genom t.ex kvävning, trubbigt våld mot huvudet eller avskuren hals, så kommer detta visa sig vid en obduktion och då döms han med stor sannolik för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in