Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Ja, verkligen. Jösses.

Jag undrar vad det är för människor som umgås och anställer sådana här dårar. Folk är så indoktrinerade att de helt och hållet saknar självbevarelsedrift. Då syftar jag inte på brottsoffret, utan generellt sett.

Om jag ser en sån här person så håller jag avstånd. Det är uppenbarligen inte rätt i huvudet på'n.

För många år sedan arbetade jag med en man som var allmänt konstig. En dag dök han upp på jobbet med läppstift, klänning och vi fick instruktioner av chefen att denne nu kallas för "Annika".

Det här var på 90-talet, så det inte lika galet som det är idag. Än dock, många på arbetsplatsen omfamnade hans nya identitet med öppna armar. Kvinnorna älskade honom och han gick från en kuf på gemenskapens utkant, till en central del av det hela. Det gullade otroligt mycket med fanskapet, även av manliga kollegor. Det var lite som hur man hanterar ett barn med speciella behov.

Något år senare åkte han fast för att blottat sig för kvinnor på stan, och det kom sedermera fram att han också tafsat på flertalet kvinnor som arbetade i vårt kontorshus.

Galenskap..

Jag tror att du har en poäng där.

Som att de vill vara sexuellt aktiva 24/7, att klädseln och tillbehören är en sexuell handling som pågår hela tiden. Spenderar helt galet mycket tid på att vara i sin sexualitet. Inte friskt.
Citera
2026-01-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Den där styckningen...

Hur i h-e fick han plats med den i stugan på 25 kvm.
Det är knappt plats där.

Där är bara en dusch.

https://www.booking.com/hotel/se/viksbergstugan.sv.html?chal_t=1767266582880&force_ referer=https%3A%2F%2Fwww.flashback.org%2F&activeT ab=main

Kan styckningen ägt rum någon annanstans?
Citera
2026-01-01, 16:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Syftet är att deras ord skall också vägas in i domen. Men det är alltid domaren som har slutliga order.
Sedan om du inte tror mig så för gärna en googling eller fråga en vän.

Nämndeman är till för "folkets åsikt också skall finnas för att spegla samhällets syn".

Nämndeman har ingen juridisk skolning.
Lägg ner den där skrönan. Den stämmer inte.

I brottmål i tingsrätt har alla ledamöter en röst vardera.
Det finns ingen ordning där domaren kan ”köra över” nämndemännen för att hen är jurist.
Vid lika röstetal i skuldfrågan går utfallet till den tilltalades fördel, det är en uttrycklig lagregel, inte någon praxis eller godtycke.

Om tre nämndemän är överens i skuldfrågan blir det utfallet, oavsett vad den lagfarne domaren tycker.
Domarens roll är att leda processen och formulera domen, inte att väga tyngre i omröstningen.
Citera
Medlem
Ja. Med anledning av att jag själv förlorat en vän till ett sannolikt mord där bevisläget är mycket dåligt och förundersökningen nedlagd så har jag haft en del kontakt med polisen. Det är verkligen hit and miss på 114 14. Vissa poliser är oerhört engagerade och vissa är så där nonchalanta som han berättade om i tidningen.
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Polisen vill /borde vilja kartlägga den misstänktes rörelsemönster. Alla tips om var han varit och gjort är därför av värde. Man vill få en klarare bild av MGM - ev medhjälpare, gömda föremål någonstans, tecken på psykisk sjukdom.
Citera
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Nu hoppas jag verkligen insamlingen stoppas genast. Är ju uppenbart att familjen inte vill ha den, annars hade de ju nämnt den. Risken är stor att tjejen som startade insamlingarna snart är mångmiljonär på detta. Som någon skrev, att det nu också ska kännas som att man vunnit högsta vinsten blir fel.

Pengar botar inte sorgen och ger inte upprättelse men det snåla skadestånd som utdöms via staten är ju ett hån.

Om anhöriga måste gå till privat samtalsterapeut resten av livet så blir det dyrt. Om de vill stämma staten för att ha misslyckats med att döma den här psykopaten för kidnappningen 2019 så är det inte heller gratis. Nej, ge dem mycket mer pengar. Gäller i högsta grad även systrarna till kvinnan som mördades i Boden. Kanske insamlingarna kan fungera som en slags upprättelse just genom att belysa statens misslyckanden (bl a de låga skadestånd som utdöms).
Citera
2026-01-01, 16:06
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag har ägnat en ganska lång tid åt att försöka förstå mig på en detalj som jag hakar upp mig på men verkligen inte får ihop. Hjälp mig gärna.

I en tidigare artikel påstås att ett vittne sett GM leverera varor till ett Cafe ca 31 timmar (strax före 09 på morgonen) efter försvinnandet. Vittnet påstår att "chauffören" var irriterad, stressad och stökig vid leveransen.
Samma vittne påstår att denne ringt polisen för att "tipsa om händelsen" men fått ett ganska otrevligt bemötande.

Vad var det egentligen vittnet försäkte "tipsa" om? Vid den här tidpunkten hade svaren från DNA analysen inte kommit och något signalement på GM var inte känt (eftersom ingen ännu visste vem det var). Så om jag har fattat tidslinjen rätt så ringer vittnet polisen för att "tipsa" om en sur chaufför i stan p.g.a. att någon blivit bortrövad i Salem? Varför då?
Hjälp mig förstå detta är ni snälla.
Han ringde i måndags för att tipsa att gm hade varit där och verkat irriterad pga att han tänkte att det kunde vara intressant för att skapa bild av gm..
Som info till tidslinje som han själv uttryckte det..
Citera
2026-01-01, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Ja, jag håller med dig.
Det är en märklig konstruktion och den leder till ett väldigt obekvämt glapp i systemet.

Precis som du beskriver hamnar man i ett läge där APS vid gärningen utlöser fängelseförbud i princip, men när störningen bedöms ha upphört vid undersökningen finns inget vårdbehov enligt lagen.

Då står man där utan ett naturligt alternativ varken rättspsykiatrisk vård eller ett tydligt skyddsinstrument passar egentligen.
Flink fallet är ett typexempel på hur svårt det blir juridiskt när lagen är byggd runt aktuellt tillstånd, medan allmänheten intuitivt tänker i termer av gärningens karaktär och farlighet.

Systemet är byggt på sin logik, men det skapar situationer som känns både konstlade och svåra att försvara ur skyddsperspektiv.

Det är inte konstigt att sådana domar upplevs som att de är helt fel, även om de är korrekta enligt lagen.

Min bild är att lagstiftaren glömt eller försummat drogutlösta psykoser och latenta personlighetsstörningar när lagen skrevs. I vissa stunder undrar jag hur tusan detta kunde ske.
Ett argument jag hört att personlighetsstörningar är tämligen behandlingsresistenta.
Citera
2026-01-01, 16:08
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Den där styckningen...

Hur i h-e fick han plats med den i stugan på 25 kvm.
Det är knappt plats där.

Där är bara en dusch.

https://www.booking.com/hotel/se/viksbergstugan.sv.html?chal_t=1767266582880&force_ referer=https%3A%2F%2Fwww.flashback.org%2F&activeT ab=main
Det är fel stuga. Finns ett boningshus & 2 stugor (25 resp. 15 kvadrat) på tomten. Polis var vid den lilla.

Det var denna (gammal annons):
https://m.kvalster.se/Sodertalje/Uthyres/Lagenheter/Tarnstigen_2_2013533
Citera
2026-01-01, 16:09
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furora
För såna här odjur fungerar inte rättspsykiatrisk vård. Plötsligt kommer nån psykiater att få för sig att odjuret slutat vara odjur och kan släppas ut. HUR kan vi inte ha fixat detta problem tidigare?

Med rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning då kan en psykiater inte skriva ut personen.

Det är därför det heter rättspsykiatrisk vård särskild utskrivningsprövning.

Det är en DOMSTOL som beslutar om permissioner och om vården skall upphöra.

Vid livstidsstraff så kan det efter 10 år omvandlas till tidsbestämt straff. Då kan frisläppande ske efter 2/3.

Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning kan innebära att personen aldrig ser utsidan av rättspsykiatrisk institution innan den bärs ut med fötterna först till krematoriet.
Citera
2026-01-01, 16:10
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Nu har ju denna person redan gjort paragraf 7 utredning som fastslog att det fanns psykiatriska problem. I detta ärende beslutades såvitt jag förstår en stor sinnesundersökning direkt med hänsyn taget till paragraf 7 utredningen och detta brotts allvarliga art.

Utredningen kommer säkerligen ta 6-8 veckor på HELIX i Huddinge.

Han lär inte komma ut på väldigt många år om ens komma ut över alls.

Vid en livstidsdom kan ansökan om tidsbestämt straff ansökas om när 10 år gått. Det kan ju då omvandlas till X antal år.

Med rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning så kan personen vara inlåst livet ut eftersom läkare inte självsvåldigt varken bevilja permission eller skriva ut personen.

Det är alltid domstolens beslut som gäller.

Av den anledningen hoppas jag personligen på rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Rättspsyk kan också bli kortare tid än fängelsestraff.
Man måste i praktiken va psykotisk för att få rättspsyk och jag tror inte Robin är det.
Bunkerläkaren slapp rättspsyk fast han var uppenbarligen helt tokig.
Jag tror han blir den första som får förvaring, det skulle va en fjäder i hatten för regeringen så tror på det.
Citera
2026-01-01, 16:11
Medlem
elidahmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Syftet är att deras ord skall också vägas in i domen. Men det är alltid domaren som har slutliga order.
Sedan om du inte tror mig så för gärna en googling eller fråga en vän.

Nämndeman är till för "folkets åsikt också skall finnas för att spegla samhällets syn".

Nämndeman har ingen juridisk skolning.

Så som du beskriver det har nämndemännens plats i rättsväsendet förlorat sitt syfte. Om nämndemännen inte har slutgiltigt ord över ensam rådman finns ingen som helst anledning att deras (folkets) talan ens ska föras.
Citera
2026-01-01, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Kan styckningen ägt rum någon annanstans?

Teoretiskt kan den det, men oftast utförts styckningar på en plats där gm kan stycka kroppen ostört och utan risk för upptäkt badrum är en sådan plats. Det görs liksom inte på en kvart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in