Citat:
Ursprungligen postat av
Delex
De allra flesta förstår nog säkert vad ålderdomen innebär, för det är något så gott som alla fått vittna med äldre släktingar. En hög ålder med alla krämpor, regelbundna besök hos vårdcentralen/bäddavdelningen och slutligen dygnet runt vård är inte något trevligt, oavsett om man har många barn eller om man sitter ensam på ålderdomshemmet. Dessutom är ju barn ingen garanti på att man ens får besök eller att ens barn skulle vara kompetenta att ens klara av det minsta som förväntas. Nu här jag så lyckligt lottad att väldigt få i min släkt levt längre än 75 men hade jag "brytit traditionen" så hade det rent krasst varit bättre att avsluta allt själv.
Dock kan man bli ensam och isolerad långt före 75... Vänner har en tendens att försvinna och bli sittande när de får sina egna familjer, eller så vill de bara umgås med andra barnfamiljer. Den nya väninnan som den bästa väninnan träffat på föräldrakursen, blir plötsligt mycket intressantare än man själv trots 20 års nära vänskap. De två kan ju gå på barnvagnspromenader tillsammans, och dela med sig av råd om spädbarnets skötsel... Inbjudningarna börjar utebli, de få vänner man har kvar som också är barnlösa försvinner kanska av andra anledningar, och det blir allt svårare att få nya vänner ju äldre man blir.
Barnen är de människor man vet att man alltid har... om man inte har begått väldigt grova övertramp mot dem under deras uppväxt, såklart.