2025-12-29, 20:36
  #733
Medlem
Det låter som ett snabbt heat där antagligen både Ebba och Frida om de har bra dagsform och bra skidor vill åka fort från start. Astrid, Moa och Heidi vill nog också åka fort för att försöka ta in tid på Diggins. Ebba och Frida kan dra när det går uppför, Astrid kan dra där det är lättåkt och Heidi och Moa när det är lättåkt och utför, då tror jag att gruppen har bra förutsättningar att hålla hög fart hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tror jag räknade fel innan.
Ebba, Ilar, Frida, Heidi Weng och Astrid i samma heat! Dödens grupp liksom.
Citera
2025-12-29, 20:38
  #734
Medlem
Joelfrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Andersson så högt upp ändå? Jag hänger visst inte med.


Citat:
Ursprungligen postat av bigpink
Undrar också över den tabellen. Har sett en helt annan lista. Rydzek inte ens med. Hon kom ju 2:a igår och 15:e idag. Hennig har ju haft mycket sämre placeringar.

De är min förväntade sluttabell utifrån kvarvarande etapper.
Citera
2025-12-29, 20:39
  #735
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jag trodde du menade att nått märke var sämre idag.

Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Fischer dominerade dagens lopp. Går inte att skylla på märket

Det är inte märket i sig som beskylls, utan det tycks vara just Fischer-skidor tillsammans med Sveriges ökända slipar som inte fungerar särskilt bra. Vi hade ju denna följetongen redan förra säsongen där Rossignol och Salomon främst inte alls var lika dåliga/ojämna som Fischer var för dom svenska åkarna. Men det ryktades också om att dom flesta som åkte Ross/Salomon också använde sig av fabriksslipning och inte körde med det svenska påfundet vilket kan vara en förklaring varför just Fischer funkar så dåligt.
Citera
2025-12-29, 20:42
  #736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hur bra var Ilar och Ribom i motsvarande ålder som Lisa är nu?
Ribom var betydligt bättre, topp 30 i tremilen som förstaårssenior och en hel rad topp 15 som andraårssenior med en del topp 10 däribland 9 totalt i Ski Tour och sen en pallplats som tredjeårssenior.

Ilar var också bättre än Lisa som tredjeårssenior med en del placeringar runt topp 30 men hon har ju heller aldrig varit någon juniorstjärna utan tagit den långa vägen till toppen med steg varje säsong.
Citera
2025-12-29, 20:47
  #737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Det är inte märket i sig som beskylls, utan det tycks vara just Fischer-skidor tillsammans med Sveriges ökända slipar som inte fungerar särskilt bra. Vi hade ju denna följetongen redan förra säsongen där Rossignol och Salomon främst inte alls var lika dåliga/ojämna som Fischer var för dom svenska åkarna. Men det ryktades också om att dom flesta som åkte Ross/Salomon också använde sig av fabriksslipning och inte körde med det svenska påfundet vilket kan vara en förklaring varför just Fischer funkar så dåligt.

Jo, jag tror det främst berodde på det, att Ross- och Salomonåkarna fick tillgång till fabriksslopar.
Citera
2025-12-29, 20:51
  #738
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Nja, det hänger väl inte på kroppsstorleken om man är bra i backen på avslutningen i Val di Fiemme?

Nathalia Nepryaeva vann ju ett år, och hon hade ju en skaplig rumpa och kraftiga ben!

Om ”bengetar” skulle vara bättre, varför har då Frida Karlsson aldrig lyckas göra en bra tid uppför backen??
Ingen som säger emot dig om rumpan?

Nat:
Längd: 1,69 m
Vikt: 56 kg

Charlotte Kalla är 162 cm lång och hennes vikt har varierat, ofta angiven runt 59-60 kg under hennes aktiva karriär, vilket ger en BMI som tyder på en vältränad atlet för sin längd.
Längd: 162 cm
Vikt: Ofta rapporterad som 59 kg eller 60 kg.

Varför är bra åkare så korta? Backarna?
Diggins
Längd: 1,63 m
Vikt: 58 kg
__________________
Senast redigerad av gofigur 2025-12-29 kl. 20:59.
Citera
2025-12-29, 21:13
  #739
Medlem
-tomten-s avatar
Kan någon förklara hur morgondagens tävling går till?
Citera
2025-12-29, 21:15
  #740
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Man fick en extrem deja vu till loppet på exakt samma bana för två år sedan, då hela svenska laget blev bortvallade.

Och nu är det samma visa igen, har inte vallateamet lärt sig någonting undrar man?

Och borde inte ålarna protestera mer, vi pratar om ett OS-år, de viktigaste loppen i deras karriärer väntar och vi har vallare som är inkompetenta, trångsynta och lättkränkta. Eller så är det en norsk mullvad.

Varför lägger inte Frida några tiotusenlappar på en privat vallare som inte är komplett jubelidiot? Hon har ju råd.
Citera
2025-12-29, 21:24
  #741
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Ribom var betydligt bättre, topp 30 i tremilen som förstaårssenior och en hel rad topp 15 som andraårssenior med en del topp 10 däribland 9 totalt i Ski Tour och sen en pallplats som tredjeårssenior.

Ilar var också bättre än Lisa som tredjeårssenior med en del placeringar runt topp 30 men hon har ju heller aldrig varit någon juniorstjärna utan tagit den långa vägen till toppen med steg varje säsong.
Du har fel på Riboms ålder med 1 år. Och andraårsäsongen 2019 var inte speciellt bra heller då det var väldigt få som var med i den där tremilen. Först som tredjeårssenior hon började göra bra resultat på riktigt.
Citera
2025-12-29, 21:25
  #742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tomten-
Kan någon förklara hur morgondagens tävling går till?

Vila på hotellrummet
Citera
2025-12-29, 21:33
  #743
Medlem
-tomten-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo
Vila på hotellrummet

Tack ett (faktiskt) roligt svar 😀

Men om jag frågar hur tävlingen i övermorgon går till då?
Citera
2025-12-29, 21:35
  #744
Medlem
Att ställa sig utanför landslaget och ta med en egen vallare är inte realistiskt. Man behöver en väst för att ha tillgång till spåren, och det får man inte om man inte är med i ett landslag. Det finns säkert mindre lag där det kan funka att en stjärna lägger beslag på en väst för en "privat" vallare, men att svenska skidlandslaget skulle släppa en plats till en frifräsare är uteslutet.

Det är dessutom inte rimligt att en ensam vallare med begränsade resurser att ens hinna testa tillräckligt många kombinationer för att alltid prestera bättre än vallabussen. Dagens debacel till trots, och att fundera ut alpsnö brinner det i knutarna med, så kommer inte en ensam egen vallare prestera bättre över en säsong.

Och alla de här praktiska invändningarna bleknar nog jämfört att man isåfall startar ett kärnvapenkrig mitt i landslaget, när de enligt egen utsago aldrig haft så bra stämning innan.

Så, jag tror inte riktigt på det, men det betyder inte att det inte är kris, för det är det. Det ska inte gå att få till det såhär dåligt. Man hade dessutom tid mellan herrarna och damerna att korrigera, men om nåt hade damerna sämre skidor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in