2025-12-31, 21:32
  #1333
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Minns detsamma, Sauerbrey är kvalad så det är nog något av alternativen. Minns även att Hennig inte var OS kvalad innan touren nu när jag rannsakar mitt minne. I ärlighetens namn hade jag förträngt (läs glömt) hennes tionde plats.
-----

Med lite eftertanke på dagens upplägg. Att köra detta jippot på touren köper jag. så därför får det 2/5 snöflingor. Annars är det upplagt som en tävling mellan olika heat som blir bestämt på slumpmässiga grunder. Där den vinner är den som lyckas snacka ihop ett bra kompisgäng för lagtempo. Det blir lite för mycket femkamp på jobbet för min smak. Stärka gruppen samt flosklerna staplas på hög i sann 90-talsanda.

Det är väl en egenskap som en bra skidåkare skall ha (i modern skidåkning).
Citera
2025-12-31, 22:10
  #1334
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Minns detsamma, Sauerbrey är kvalad så det är nog något av alternativen. Minns även att Hennig inte var OS kvalad innan touren nu när jag rannsakar mitt minne. I ärlighetens namn hade jag förträngt (läs glömt) hennes tionde plats.
-----

Med lite eftertanke på dagens upplägg. Att köra detta jippot på touren köper jag. så därför får det 2/5 snöflingor. Annars är det upplagt som en tävling mellan olika heat som blir bestämt på slumpmässiga grunder. Där den vinner är den som lyckas snacka ihop ett bra kompisgäng för lagtempo. Det blir lite för mycket femkamp på jobbet för min smak. Stärka gruppen samt flosklerna staplas på hög i sann 90-talsanda.

Här ges etappen sju av tio istappar. Det var en mjölksyrapärs där vissa åkare brutalt fick uppleva sina begränsningar. Fartfyllt och intressant att fundera på hur de olika heaten skulle köras. Tycker också man kan hålla dessa masstartsheat till Touren, åtminstone tills vidare. Heaten bör nog bestå av omkring 20 åkare, och Tourledaren kan gå i det sista heatet, tvåan i det näst sista heatet osv. Sedan bör banan vara en fin avvägning mellan sprint-och distansegenskaper, vilket man lyckades rätt bra med i dag. Det var inte heller en massa incidenter, det fanns utrymme och möjlighet att ta sig förbi.

Johan Olsson hade inför dagens sändningar, om jag inte minns fel, tre punkter för att göra Touren mer lockande och bättre:

- få orter (tycker det räcker med två stycken)
- något lopp på fyra-fem mil i flack terräng med bonussekundsspurter
- jaktstart i avslutande klättringen

Tyckte det lät rätt vettigt.
Åtta etapper i Touren känns lämpligt, minst två sprintar varav en långt in i Touren. Kanske en skiathlon?
Citera
2025-12-31, 22:21
  #1335
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det är väl en egenskap som en bra skidåkare skall ha (i modern skidåkning).

I andra sammanhang, absolut. I detta fall sammantaget med alla lotteriaspekter så premieras x antal åkare vs x antal andra som inte var vän med fru Fortuna. Jag kan väl köpa detta som en enskild etapp på tds, fast blir det något mer kontinuerligt med var och varann vecka med samma upplägg säger jag vänligen men bestämt, nej tack.

Tycker du upplägget var fair play? Gillar du upplägget?

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Här ges etappen sju av tio istappar. Det var en mjölksyrapärs där vissa åkare brutalt fick uppleva sina begränsningar. Fartfyllt och intressant att fundera på hur de olika heaten skulle köras. Tycker också man kan hålla dessa masstartsheat till Touren, åtminstone tills vidare. Heaten bör nog bestå av omkring 20 åkare, och Tourledaren kan gå i det sista heatet, tvåan i det näst sista heatet osv. Sedan bör banan vara en fin avvägning mellan sprint-och distansegenskaper, vilket man lyckades rätt bra med i dag. Det var inte heller en massa incidenter, det fanns utrymme och möjlighet att ta sig förbi.

Johan Olsson hade inför dagens sändningar, om jag inte minns fel, tre punkter för att göra Touren mer lockande och bättre:

- få orter (tycker det räcker med två stycken)
- något lopp på fyra-fem mil i flack terräng med bonussekundsspurter
- jaktstart i avslutande klättringen

Tyckte det lät rätt vettigt.
Åtta etapper i Touren känns lämpligt, minst två sprintar varav en långt in i Touren. Kanske en skiathlon?

Största problemet med jaktstart på final climb är att det blir så utdraget fält. Tycker masstarten gör sig bättre faktiskt.

Hypotetiskt förstås, men undrar hur dagens resultat hade sett ut med vanlig ind intervallstart?
Citera
2025-12-31, 22:44
  #1336
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
I andra sammanhang, absolut. I detta fall sammantaget med alla lotteriaspekter så premieras x antal åkare vs x antal andra som inte var vän med fru Fortuna. Jag kan väl köpa detta som en enskild etapp på tds, fast blir det något mer kontinuerligt med var och varann vecka med samma upplägg säger jag vänligen men bestämt, nej tack.

Tycker du upplägget var fair play? Gillar du upplägget?

Största problemet med jaktstart på final climb är att det blir så utdraget fält. Tycker masstarten gör sig bättre faktiskt.

Hypotetiskt förstås, men undrar hur dagens resultat hade sett ut med vanlig ind intervallstart?

Diggins, Ilar, Ebba Andersson, antagligen även Ribom, och förmodligen Dahlqvist och Slind, hade nog varit där i toppskiktet. På herrsidan mer norskt i topp, antar jag, Klaebo, Amundsen, the usual suspects.

Tomas Pettersson är ju en skidjournalist alla norrmän älskar, råkade se hans synpunkter om dagens övningar nu:

https://www.expressen.se/sport/kronikorer/tomas-pettersson/tillat-mig-att-skratta-at-ert-hyckleri-norge/

Citat:
Naturligtvis finns det saker att slipa på för Fis. Jag hade exempelvis gärna sett finalheat som avslutning på dagen. Men det här är ett steg på rätt väg.

I sin ursprungsform handlade ju Tour de ski om en tävling där den mest komplette åkaren skulle koras som vinnare på toppen av Alpe Cermis.

Sedan dess har mycket hänt. Etapperna har likriktats, grundtanken urholkats och allt har bara blivit tråkigare.

Därför var den här dagen en ytterst välkommen förändring. Det var rafflande. Svårtippat. Och ett helt nytt sätt att avgöra en världscuptävling.

Mera sånt, Fis. Oavsett vad de dåliga förlorarna i Norge säger.
Citera
2025-12-31, 22:54
  #1337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

Johan Olsson hade inför dagens sändningar, om jag inte minns fel, tre punkter för att göra Touren mer lockande och bättre:

- få orter (tycker det räcker med två stycken)
- något lopp på fyra-fem mil i flack terräng med bonussekundsspurter
- jaktstart i avslutande klättringen

Tyckte det lät rätt vettigt.
Åtta etapper i Touren känns lämpligt, minst två sprintar varav en långt in i Touren. Kanske en skiathlon?

Finskorna håller inte med.


Citat:
Kerttu Niskanen var näst bästa finländare med sin 16:e plats. Hon gillar inte det nya tävlingsformatet.

– Vi konstaterade med Krista att det var bättre förr. Tidigare var touren tuff och jobbig, med upp till nio tävlingar och 8–9 timmars bilfärder mellan tävlingsorterna. Jag tycker att touren har gått i en sämre riktning, men så ser väl dagens värld ut.

https://yle.fi/a/7-10089771
Citera
2025-12-31, 23:10
  #1338
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Finskorna håller inte med.

Så kan det vara. De kanske mer än något annat i livet älskar att åka bil på vintern i Alperna med omnejd, och om det bara vore de som skulle Tourtävla kunde man ju för att gå dem till mötes ena dagen tävla i Slovenien, nästa i Frankrike, dagen därpå till Oberhof, nästa dag till Val di Fiemme osv., och så mycket tidspress att de fick hoppa in svetttiga i bilen och se till att farten var rejält hög för att om möjligt få en tre-fyra timmars sömn innan nästa tävlingsdag, men den sömnen skulle de kanske tvingas söka i bilen...

Men det kanske inte är det myckna resandet de efterlyser, utan lite mer variation på etapperna, och ett par etapper fler än denna gång? Dvs. samma sak som Johan Olsson förespråkade. Två eller tre tävlingsorter och kanske åtta tävlingsdagar låter rimligt, tycker jag.
__________________
Senast redigerad av Ezzelino 2025-12-31 kl. 23:20.
Citera
2025-12-31, 23:23
  #1339
Medlem
Moobs avatar
Förstod redan innan tredje heatet att svenskorna skulle dra fram diggins till segern, istället flr att låta maja vinna. Noll taktiskt sinne och lagkänsla.
Citera
2025-12-31, 23:47
  #1340
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
I andra sammanhang, absolut. I detta fall sammantaget med alla lotteriaspekter så premieras x antal åkare vs x antal andra som inte var vän med fru Fortuna. Jag kan väl köpa detta som en enskild etapp på tds, fast blir det något mer kontinuerligt med var och varann vecka med samma upplägg säger jag vänligen men bestämt, nej tack.

Tycker du upplägget var fair play? Gillar du upplägget?

Nej, det räcker väl att köra denna tävlingsform i touren, möjligtvis någon gång till per säsong.

Jag gillar upplägget. Sedan kan man väl diskutera det där med fair play och sportslig rättvisa både i denna tävling och andra tävlingar men drar det för långt att göra det här och nu.
Citera
2025-12-31, 23:48
  #1341
Medlem
Alkibiadess avatar
För övrigt tycks de norska åkarna vara tämligen dåliga på att samarbeta med andra åkare.
Citera
2026-01-01, 00:07
  #1342
Medlem
Jofs avatar
Tävlingsformen var ett sömnpiller.
Inga åskådare heller. Blir nog ingen upprepning.
Citera
2026-01-01, 00:18
  #1343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tävlingsformen var ett sömnpiller.
Inga åskådare heller. Blir nog ingen upprepning.

Det kommer garanterat bli en upprepning. Möjligtvis med några små justeringar men detta är precis vad FIS vill ha. Oväntade nationer på prispallen, och framför allt inte svensk/norsk dominans.
Citera
2026-01-01, 00:33
  #1344
Moderator
Hjv9s avatar
1, Jessie Diggins
2, Linn Svahn +33
3, Jonna Sundling + 1.22
4, Emma Ribom + 1.27

såg det ut för två år sedan innan vädret och FIS förstörde allt under jaktstarten. Hoppas det går bättre för Emma (och de andra) nu med liknande utgångsläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in