Citat:
Ursprungligen postat av
rainbowia
Minns detsamma, Sauerbrey är kvalad så det är nog något av alternativen. Minns även att Hennig inte var OS kvalad innan touren nu när jag rannsakar mitt minne. I ärlighetens namn hade jag förträngt (läs glömt) hennes tionde plats.
-----
Med lite eftertanke på dagens upplägg. Att köra detta jippot på touren köper jag. så därför får det 2/5 snöflingor. Annars är det upplagt som en tävling mellan olika heat som blir bestämt på slumpmässiga grunder. Där den vinner är den som lyckas snacka ihop ett bra kompisgäng för lagtempo. Det blir lite för mycket femkamp på jobbet för min smak. Stärka gruppen samt flosklerna staplas på hög i sann 90-talsanda.
Här ges etappen sju av tio istappar. Det var en mjölksyrapärs där vissa åkare brutalt fick uppleva sina begränsningar. Fartfyllt och intressant att fundera på hur de olika heaten skulle köras. Tycker också man kan hålla dessa masstartsheat till Touren, åtminstone tills vidare. Heaten bör nog bestå av omkring 20 åkare, och Tourledaren kan gå i det sista heatet, tvåan i det näst sista heatet osv. Sedan bör banan vara en fin avvägning mellan sprint-och distansegenskaper, vilket man lyckades rätt bra med i dag. Det var inte heller en massa incidenter, det fanns utrymme och möjlighet att ta sig förbi.
Johan Olsson hade inför dagens sändningar, om jag inte minns fel, tre punkter för att göra Touren mer lockande och bättre:
- få orter (tycker det räcker med två stycken)
- något lopp på fyra-fem mil i flack terräng med bonussekundsspurter
- jaktstart i avslutande klättringen
Tyckte det lät rätt vettigt.
Åtta etapper i Touren känns lämpligt, minst två sprintar varav en långt in i Touren. Kanske en skiathlon?