2025-12-29, 19:07
Medlem
Faxes avatar
Hur har mgm boendesituation sett ut? har haft lägenhet i Kungsängen efter frisläpp runt 2021/2022 tror jag läst, sen har familjen bott på Ingarö? hyrt hus däromkring och nu har Robin/vilma hyrt hus i Södertälje?
Citera
2025-12-29, 19:07
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vem var morfar? Varför hette pappan Säbb?

Om du läser inlägget framgår det. Det är ett GÅRDSNAMN.

Många från Dalarna har fortfarande gårdsnamn med i någon del av namnet.

Tidigare var det vanligt att gårdsnamnet stod först i namnet. Hette man Robin Andersson och var bördig från Säbb hette man då Säbb Robin Andersson.

Idag finns inte gårdsnamnen med som en godkänd namnform, så nu finns de oftast med antingen som andra förnamn, eller så har man tagit det som efternamn.

GM:s morfar hade (eller har, har verkligen inte undersökt om han lever) ett synnerligen vanligt förnamn som börjar på A.

När gårdsnamnet Säbb övergick till efternamn har jag inte kollat, och avser heller inte att kolla eftersom det är helt jävla ointressant.

Räcker med att det är utrett att namnet har sitt ursprung från en gård (troligen Rättvik, men kan vara Orsa) i Dalarna och inte ett utländskt namn.

När började folk ställa frågor på internet istället för att försöka ta reda på något själv?
Citera
2025-12-29, 19:08
Medlem
Allt detta påminner om en otäck film, walk amongst the tombstones med Liam Neeson. Kanske har nämnts tidigare, helt sjuka gärningsmän ger sig på oskyldiga
Citera
Avstängd
[quote=Helixan64|93863230]
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Tror jag med tyvärr. Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Fängelse hade gett livstid utan att blinka
[/QUOTE

Hoppas inte på rättpsykiatrisk vård. Då får han utegång med personal först, sen frigång typ 1 timme, sen permissioner. Det kan ta 3 till 5 år. Sen rymmer han och begår ett nytt brott.
Jobbar på RPK...
Det där är en vanlig missuppfattning om rättspsykiatrisk vård.

Utegång, frigång och permissioner är inte rättigheter utan riskbaserade åtgärder som bara kan ges efter upprepade professionella bedömningar.

Vid särskild utskrivningsprövning krävs dessutom domstolsbeslut för varje steg.

För individer med dokumenterat hög återfallsrisk kan rättspsykiatrisk vård i praktiken innebära mycket långvarigt eller livslångt frihetsberövande, ofta längre än ett tidsbestämt fängelsestraff.

Som i detta fallet!

Problemet är alltså inte rättspsykiatrin som verktyg, utan att den sätts in för sent eller att vårdplatser och resurser saknas.

Skyddet för allmänheten avgörs av korrekt riskbedömning och rätt åtgärd, inte av schablonbilder av hur vården fungerar.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
26-åringen ville bli pilot – eller polis
Publicerad 29 dec 2025 kl 17.03
Uppdaterad kl 19.00

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/26-aringen-ville-bli-pilot-eller-polis/

”Han beskrivs ha gett ett omoget intryck genom att ofta flamsa och vara glättig.”

Dumpen och GW varnade för 26-åringen: ”Livsfarlig”
Publicerad 29 dec 2025 kl 19.00
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dumpen-och-gw-varnade--for-26-aringen-livsfarlig/

– Han är ju helt livsfarlig. Så han lyckades till slut? När han försökte kidnappa flickan hade han buntband från Biltema i bilen, säger Sara Nilsson.

Mannen åtnjuter fortfarande personsekretess.
Citera
Medlem
chomskaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Flera skriver att han kommer dömas till rättspsykiatrisk vård, vilket jag inte alls tror finns någon chans till alls.

Han ska ha haft en allvarlig psykisk störning när brottet begicks. Finns ännu inget som tyder på det. Tvärt om verkar han ha agerat rationellt. Försökt gömma kroppen. Finns inget i hans agerande som tyder på en psykos, varken nu eller anamnestiskt. Ingen har rapporterat att han heller i ungdom eller som ung vuxen lidit av vanföreställningar. Han är också 26 år gammal, klarat av att ta lastbilskörkort och sörja för egen försörjning.

Han är helt enkelt en pedofil, mördare, styckmördare och gud vet vad mer. Han kommer få ruttna i fängelse…
Om du är så väl pedofil som nekrofil som agerar på dina fantasier så är du de facto psykiskt sjuk. Att det inte klassas som det de jure är ju bara helt galet.
Citera
2025-12-29, 19:09
Medlem
siljaeuropa94s avatar
gw kommenterar att "man missade att gm hade hög återfallsrisk" då han släppes.

Låter lite väl ursäktande mot myndighetspersoner inblandade i detta beslutet. Flera borde få sparken istället.
Citera
2025-12-29, 19:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Dnat fanns ju på tillhörigheterna buntband o hammaren samt My's hörlurar

Var har du läst att mannens dna fanns på dessa tre pinaler?
Citera
2025-12-29, 19:10
Medlem
Många pratar om att han troligen befunnit sig i en psykos eller att han har schizofreni..
Det mer vanliga är ju att personen som befinner sig i en psykos är desorienterad, förvirrad osv.. Den här snubben har ju haft en tydlig plan med buntband, hammare, bil osv.. Pekar ju fan mer åt en anti-social, alltså STÖRD person..
Citera
2025-12-29, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chomskara
Rätta mig gärna om jag har fel, men krävs det typ inte aktiv psykos (iaf hallucinationer alt. vanföreställningar) för att bli dömd till rättspsykiatrisk vård? Det är ju helt galet i sådana fall. Nu vet jag att jag riskerar påhopp eftersom folk tror att rättspsykiatrisk vård är som något hotell typ, men jag anser att om en Lex My ska införas så borde den innefatta en reformation av kraven för att dömas till rättspsykiatrisk vård. En person som är pedofil och nekrofil och som även visat upp en tendens av att vilja agera på sina fantasier ÄR så väl psykiskt sjuk som en fara för andras liv, hälsa och välbefinnande. Om en person visar sig vara psykiskt sjuk och också agerar på sina störda tankar på ett sätt som är en fara för andra så ska det INTE vara en fråga om HUR sjuk...
#LexMy

Jo det brukas krävas rätt mycket. Om inte annars väl dokumenterad psykisk ohälsa under längre tid före brottet.
Citera
2025-12-29, 19:11
Medlem
Länkar till de som det frågas mest om.

Dumpen;
https://dumpen.se/2021/07/24/1234/

Hans tidigare domar; https://gofile.io/d/vkkql8
Citera
2025-12-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loco1214
Många pratar om att han troligen befunnit sig i en psykos eller att han har schizofreni..
Det mer vanliga är ju att personen som befinner sig i en psykos är desorienterad, förvirrad osv.. Den här snubben har ju haft en tydlig plan med buntband, hammare, bil osv.. Pekar ju fan mer åt en anti-social, alltså STÖRD person..

Ja, en psykos har det nog inte varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in