2025-12-28, 11:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Enligt deras hemsida kan du skicka upp till 150 000 från Sverige. Andra länder har ännu högre gränser.
Då är det alltså höjt. Men nu gällde frågan kontanta medel, och där är jag inte säker på att det går att betala 150 000 kontant på ett WU-kontor.

Föra över pengar från bank till WU eller betala med kort kräver att banken godkänner det. Flera banker har stoppat överföringar till WU över ett visst belopp, och då spelar det ingen roll om WU:s gräns är 150000.
Citera
2025-12-28, 12:01
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
För att han är en frisk person med normal integritet.

De flesta europeer har högre iq än svensken och använder kontanter till de flesta köp 2025.

Frågan är snarare varför svenskar och norskar är så lågbegåvade och använder privattryckta digitala fejkpengar från privata banker där banken tar kortköpsavgift på varje köp du gör och dessutom slipper ha anställd personal och kontor som du får betala genom fler arbeslösa=mer bidrag=mindre konsumtion=ännu fler arbetslösa=mer skatt och mer kriminalitet.

+ att du får betala högre årsavgifter + nya hittepåavgifter till banken för kontanter var den enda bnaturliga konkurrenten för lägre bankavgifter och för normal service som försvunnit helt.
Trots att du gör bankens jobb hemma och de stängt alla kontor.

+ att kontanter skapade extremt mycket andra jobb i samhället som försvann i onödan(kort och swish skapar nästan 0 jobb per miljon invånare i jämförelse) + de anställdas konsumtion och jobb som försvann i onödan som du nu får betala genom er skatt medans bankmaffian tar hem hela vinsten ut ur ekonomin till några få konton och till utlandet.

Varför skulle han bli av med icabonusen om han kör med kontanter?

Du får den oavsett om du kör med kontanter eller med kort.
Inte för att det är nåt att bry sig om att du får tillbaks 50kr efter att du handlat för 5000kr.
De har bara höjt priserna med den summan eller mer för att täcka den lilla bonusen.

Hur fan ska du få en ica bonus när du endast betalar med kontanter?
Betalar du med kontanter kommmer dom inte kunna hålla koll på hur mycket du handlar för denna månad.

Ok, så du använder kontanter för det skapar jobb?
Idiot är vad du är.
Som att säga jag går och kastar bajs på fönster för att då skapar det städjobb.

Vad gör du med alla småpengar då?
Har du en hundralapp och köper mat för 87kr får du en tia och 3 kr tillbaka.
Till slut står du där med 30 tior och 90 enkronor.
Citera
2025-12-28, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Integritet är värt mer än 25 spänn bonuskupong att handla skit för på Ica.

Vadå för jävla integritet?
Vad är det du vill dölja att du köper, en jävla megadildo eller vad?

Hatar också staten men finns verkligen noll jag bryr mig om att dom vet att jag köper.
Har handlat sexleksaker online och köpt luftgevär och inget av det är olagligt.
Ska du köpa droger däremot så förstår jag varför du vill ha kontanter.
Citera
2025-12-28, 12:06
Medlem
Deagle66s avatar
Har du kontanter så kan inte staten hålla koll på dig och vart du är som när du använder ditt visakort...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Så det är helt normalt att ha en viss summa på sig, men om det går över den, då är det onormalt?
Spannet av vad som är normalt är generellt, vad det än gäller, mycket större än vad man tror.
Man brukar omge sig/utforska/röra sig i ungefär 10% av vad den stora massan rör sig inom för spektrum.
Men det vet man inte, för ens egna förhållanden sätter gränserna.

Jag försöker personligen gå över till kontanter så mycket jag kan, för att dom skall finnas kvar.

Har du 100k i kontanter och har en vanlig knegarlön så ja, det är jävligt misstänksamt.
Ännu mer misstänksamt blir det om du inte kan visa var dom kommer ifrån.
Hur bevisar du och förklarar du var 100k i kontanter kommer ifrån?

Om vi säger att du inte tagit ut dom från banken utan du har fått dom på annat sätt.
Citera
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vadå för jävla integritet?
Vad är det du vill dölja att du köper, en jävla megadildo eller vad?
Låt mig gissa... Du är typen som säger "rent mjöl i påsen"?

Integritet handlar inte om att dölja saker. Det handlar om att alla inte måste veta. Det är två olika saker, ditt mongo.
Citera
2025-12-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Låt mig gissa... Du är typen som säger "rent mjöl i påsen"?

Integritet handlar inte om att dölja saker. Det handlar om att alla inte måste veta. Det är två olika saker, ditt mongo.

Så vad är du rädd för att staten får reda på att du köper då?
Eller du är bara å paranoid att du hällre tar ut en hundralapp och köper 5 liter mjölk än att beala 5 liter mjölk med ditt bankkort?

Gör du samma sak när du tankar, att du hällre slösar tid på att gå in och betala i kassan?

Ja jag är den typen som tänker att har man inget att dölja så bryr man sig heller inte om vad staten vet om en.
Ja, jag kan förstå risken med att staten vet precis allt som tex kina och deras övervakning men så är det ju inte i sverige, eller hur?
Den dagen det bli så, då kommer även jag gå över till kontanter.
Citera
2025-12-28, 12:13
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamby
Ute i Europa handlar 90% med kontanter. Svenskar som du är psyksjuka

Dina inlägg blir bara dummare och dummare. Just nu används cash vid hälften av alla dagliga inköp i Europa, och det går stadigt ner för varje år. https://www.ecb.europa.eu/press/pr/date/2024/html/ecb.pr241219~172b929461.en.html?utm_source=chatgpt .com
Citera
2025-12-28, 12:17
Medlem
Fram till för 50 år sedan var bankkonton betydligt högre än inflationen. Vanligt vettigt folk hade pengar på banken, udda/skumma typer kontanter "i madrassen". Väldigt många hade t ex konto i postbanken, så man kunde göra uttag/insättning via posten. Sen finns det en massa myter om hur fritt o vilt det var förr. Men väldigt få var hästhandlare och svartåkare, för vanligt folk var ordning och moral viktigt (född på 50-talet)
Citera
2025-12-28, 12:18
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Så vad är du rädd för att staten får reda på att du köper då?
Eller du är bara å paranoid att du hällre tar ut en hundralapp och köper 5 liter mjölk än att beala 5 liter mjölk med ditt bankkort?

Gör du samma sak när du tankar, att du hällre slösar tid på att gå in och betala i kassan?

Ja jag är den typen som tänker att har man inget att dölja så bryr man sig heller inte om vad staten vet om en.
Ja, jag kan förstå risken med att staten vet precis allt som tex kina och deras övervakning men så är det ju inte i sverige, eller hur?
Den dagen det bli så, då kommer även jag gå över till kontanter.
Återigen, det handlar inte om det. Det handlar om att du tjänar dina pengar och du spenderar dem hur du vill. Det ska inte finnas ett spår där staten ska kunna se att du spenderat den summan på si och den summan på så. Det är inte frihet.

Enbart en idiot anser att om man har rent mjöl i påsen. Vilket mjöl som är rent beror på vem som bestämmer. Det som är okej idag kan vara terrorism imorgon och allt handlar om vilka lagar som är på plats där och då. Att ångra sig då är försent. Försök att lyfta blicken, för helvete. Jag inser att de flesta i samhället har en IQ på 80 men försök att tänka i flera led.

Hellre stavas för övrigt med E, inte med Ä.
Senast redigerad av Stiert-Munning 2025-12-28 kl. 12:20.
Citera
2025-12-28, 12:23
Medlem
Mer lustigt varför vissa håller på med svenska pengar o tar med sig utomlands, när det är så mycket enklare med 500 euro lappar där inte ens 100000kr tar speciellt stor plats, ca 20 styck sedlar.
Citera
2025-12-28, 12:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Har du 100k i kontanter och har en vanlig knegarlön så ja, det är jävligt misstänksamt.
Ännu mer misstänksamt blir det om du inte kan visa var dom kommer ifrån.
Hur bevisar du och förklarar du var 100k i kontanter kommer ifrån?

Om vi säger att du inte tagit ut dom från banken utan du har fått dom på annat sätt.

Ja det beror väl på.

Nu skapar du ju lite värre förutsättningar när du säger att du inte får ta ut dom från banken, det tolkar jag som att du inte får ta/spara dom från din lön heller, ty är det vita pengar är det inga problem.(?)

Har du sålt något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in