2025-12-28, 09:37
Medlem
Kalaskula544s avatar
Sjukt, men det är detta vi har röstat för i 20års tid eller mer.

Att ta bort kontanter för vår ''egna säkerhet''.
Citera
2025-12-28, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
På Flashback dyker det med jämna mellanrum upp trådar om personer som stoppats eller kontrollerats, till exempel på Arlanda, efter att ha haft runt 40 000 kronor i kontanter på sig.

Själva gripandet eller kontrollen kan naturligtvis ha andra omständigheter bakom sig, men det intressanta är reaktionen:
mängden kontanter i sig framställs ofta som något suspekt, nästan som ett indicium på brott.

Samtidigt sitter vi varje jul och hejar på Robin Hood.
Han tar tillbaka pengar från staten och dess fogdar, gömmer dem, delar ut dem och i princip ingen sympatiserar med Prins John.

Kontanter handlar inte bara om kriminalitet.
Det handlar om integritet, frihet, och rätten att inte vara fullt ekonomiskt spårbar i varje läge.
Det handlar också om krisberedskap vad händer när el, nät eller betalsystem ligger nere?

Är det verkligen rimligt att viljan att ha kontanter idag väcker misstänksamhet
när exakt samma ideal hyllas kulturellt, moraliskt och historiskt?

Det handlar väl i grunden om hur det sticker i ögonen att kriminella kan sko sig och komma undan i absurdum. Är du det minsta gnutta höger och har lite rättspatos tycker väl du det egentligen också?

När du är framme där handlar det bara om hur mycket du på individnivå kan tänka dig ge upp för att kriminella rövhattar ska få det svårare.

Jag personligen kan tänka mig ge upp en del friheter mot att sparka undan benen ordentligt på kriminella äckel
Citera
2025-12-28, 09:39
Medlem
Citat:
Problemet är inte att kriminalitet använder kontanter, utan att kontanter i sig har börjat behandlas som misstankegrund.
Det är en rättslig och kulturell förskjutning och det är den tråden handlar om.

När du säger att det är ”rimligt att kolla” någon som har 40 000 kr, så är det just den förskjutningen: från att staten ska ha skäl att misstänka, till att individen ska behöva förklara sin oskuld.

Robin Hood-exemplet handlar inte om att ”hylla skattefusk”, utan om en kulturell intuition:
att makt som kräver total insyn och kontroll alltid väcker misstänksamhet,
medan den som försöker undandra sig sådan kontroll ofta uppfattas som legitim, åtminstone moraliskt.
Det finns mer som som genererar misstankar idag, inte bara kontanter.

- Folk som har många mindre och jämna summor ut och in på sin swish, kan bli misstänkta för brott.

- Jag måste varje år (eller kanske vartannat) förklara för en bank där jag har en inte alls stor summa (mer än 10 000 men mindre än 100 000) hur jag fått dessa pengar. Trots att de suttit på ett konto hos dem i säkert 30 år minst.

- När jag senast köpte en lägenhet kollades jag upp av banken vad gäller den del som skulle betalas utan att jag lånade några pengar.

- Folk som kör dyra bilar och har andra lyxvaror samtidigt som de inte har löneinkomster som kan förklara hur de har råd med dessa varor, blir också misstänkta.

Och jag kan fortsätta. Det handlar alltså inte om kontanter i sig varför hela tråden blir fånig. Hade frågan istället varit typ "Är det rätt att man som medborgare måste kunna visa exakt hur man kommit över vartenda korvöre som man äger?" hade det varit mindre fånigt.

Vad gäller då denna rättsliga förskjutning (alla mina exempel ovan är ju saker som behandlades helt annorlunda för låt säga 20 år sedan) som skett när det kommer till statens rotande i våra ekonomiska förehavanden så tycker jag faktiskt att det är helt OK att jag ibland tvingas förklara hur jag kommit över mina tillgångar. Sedan ser jag då och då att folk utsätts för saker som jag närmast ser som övergrepp. Som t ex i fallet med en person som lånade ut en bil till en person med skulder och där bilen beslagstogs och staten menade att ägaren inte var tillräckligt trovärdig vad gällde ägarskapet. Vad jag menar är alltså att jag tycker att det är OK att staten misstänker mig (eller iaf vill kolla mig) för oegentligheter pga vad som sitter på mitt konto eller vad jag har i fickan. Men sedan menar jag att staten måste sätta höga krav på sin bevisning ifall de ska beslagta det jag äger. Jag ska inte behöva visa kvitton på varenda sak jag äger utan det borde räcka med att jag ger en trovärdig förklaring till hur jag kan ha den ekonomi jag har och som staten inte heller enkelt kan motbevisa. Och just så är det faktiskt med det där bankkontot. Jag säger varje år samma sak (vilket är sanningen också) om hur pengarna kommit i min ägo och hamnat på det aktuella kontot. Den förklaring jag er accepteras sedan utan att jag på något sätt avkrävs några bevis som stödjer min förklaring.

Vad gäller Robin Hood sedan så handlar ju sägnen om Robin Hood inte om en makt som kräver insyn och kontroll utan om en girig makt som snor pengar av fattiga för att makten ska kunna leva i överflöd. Det är det som gör jämförelsen med den berättelsen så fånig när vi diskuterar hur dagens samhälle alltmer går mot ett samhälle där våra minsta rörelser övervakas och där en fjärt på fel plats kan leda till att man misstänks för ett brott. Den diskussionen är viktig och även jag som tycker att man absolut ska kolla upp varför någon går runt på Arlande med 40 000:- i en plastpåse tycker såklart att det ska finnas gränser för vad staten ska kunna kontrollera. Men blanda inte in Robin Hood i den diskussionen.
Citera
2025-12-28, 09:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Ja och tyvärr finns det alldeles för många såna för att frågan ens ska tas på allvar
Vet svenskar som vill betala mer i skatt. Psyksjuka deluxe.
Citera
2025-12-28, 09:52
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nu är du väl ute och cyklar rejält?

För det första så sympatiserar man ju inte med Robin Hood bara för att han snor stålar från staten/makten/kungen. Det handlar ju om att prinsen är en ond rackare som håvar in mer än han behöver i skatt och där pengarna går till hans egna välmående. Så att hylla det RH gör är ju inte detsamma som att hylla alla som försöker lura någon stat på skatt. Ta även mantrat "att ta från den rika och ge till de fattiga". Det är väl till viss del just det som görs med många skattekronor. Så att sno pengar från svenska staten är ju lite att sno från de fattiga.

För det andra så fattar jag inte kopplingen med kontanter och Robin Hood. Skulle du göra en modern version av Robin Hood skulle ju troligen Robin Hood sno Prins John på digitala pengar och inte kontanter.

Till sist då själva sakfrågan i din tråd, huruvida man är en brottsling för att man har en större mängd kontanter på sig. Det är man såklart inte men eftersom de flesta idag inte kånkar runt på 40 000 i sedlar så är det rimligt att kolla de som gör detta eftersom många som håller på med inte helt lagliga transaktioner, gillar kontanter.

Så jag hejjar på Robin Hood och tycker det är misstänkt att ha 40 000 i sedlar på sig. Ser ingen motsättning i det.

Sosse versionen

Robin Hood-skatten
Systemet finansieras huvudsakligen genom statliga anslag. En mindre del av pengarna tas ut som en avgift från kommuner med hög skattekraft och systemet kallas därför ibland för Robin Hood-skatten. Systemet har ersatt tidigare riktade statliga bidrag till kommunerna. Forskning från 2005 kunde inte hitta några belägg för att systemet var tillväxthämmande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utj%C3%A4mningssystemet
Citera
2025-12-28, 10:01
Medlem
Krigsgrodors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Det kan han inte. Den jäveln har dessutom rösträtt.
Det har jag inte
Citera
2025-12-28, 10:04
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Det är väl oftast i sammanhang att det är en kriminell som blivit gripen och hade massa kontanter på sig. Eller så är det en icke-kriminell som har jätte mycket oförklarliga kontanter. Jag tror aldrig att det blir en nyhet ifall en helt vanlig icke-kriminell Svensson landar på Arlanda och har deklarerat 100 000kr som ligger i resväskan. Det blir ju bara en polisiär insats om en person inte har deklarerat pengarna och inte kan förklara vart de kommer från, själva kontanterna är inte så viktigt.

Jag får en ”karantän” ett tag när jag vill ta ur på Forex, sedan går det bra igen
Citera
2025-12-28, 10:05
Medlem
Det hänger ihop med att vi numera har så stor svart ekonomi. Om inte så många lata slappa kortsynta och oärliga svenskar skattefuskade, köpte svarta tjänster och svarta varor hade vi inte behövt det ... Som man bäddar får man ligga ...
Citera
2025-12-28, 10:11
Medlem
Citat:
På Flashback dyker det med jämna mellanrum upp trådar om personer som stoppats eller kontrollerats, till exempel på Arlanda, efter att ha haft runt 40 000 kronor i kontanter på sig.

Själva gripandet eller kontrollen kan naturligtvis ha andra omständigheter bakom sig, men det intressanta är reaktionen:
mängden kontanter i sig framställs ofta som något suspekt, nästan som ett indicium på brott.

Samtidigt sitter vi varje jul och hejar på Robin Hood.
Han tar tillbaka pengar från staten och dess fogdar, gömmer dem, delar ut dem och i princip ingen sympatiserar med Prins John.

Kontanter handlar inte bara om kriminalitet.
Det handlar om integritet, frihet, och rätten att inte vara fullt ekonomiskt spårbar i varje läge.
Det handlar också om krisberedskap vad händer när el, nät eller betalsystem ligger nere?

Är det verkligen rimligt att viljan att ha kontanter idag väcker misstänksamhet
när exakt samma ideal hyllas kulturellt, moraliskt och historiskt?

Stora mängder kontanter är starkt indikativt länkat med illegal verksamhet.

Blir en förvärvsarbetande familjefar ertappad med 400.000kr cash på sig på Arlanda o kan förklara att han är på väg till Spanien för att betala handpenning på sommarhuset och namnge försäljaren är skillnad mot resten du vet vad….!

Ska vi ha justanother tråd o samma ältande återigen att myndigheterna försöker reducera kriminalitet?

Vill du göra omelett får du tamejfan knäcka ägg så hur fan ska du ha det? Olagligt kaos eller ska vi bekämpa brottslighet ditt nöt??!
Citera
2025-12-28, 10:11
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mayiy31000
Det handlar väl i grunden om hur det sticker i ögonen att kriminella kan sko sig och komma undan i absurdum. Är du det minsta gnutta höger och har lite rättspatos tycker väl du det egentligen också?

När du är framme där handlar det bara om hur mycket du på individnivå kan tänka dig ge upp för att kriminella rövhattar ska få det svårare.

Jag personligen kan tänka mig ge upp en del friheter mot att sparka undan benen ordentligt på kriminella äckel
Alla är kriminella. Mer eller mindre. Det är bara att vänja sig. Det är ett evigt krig mellan dessa två. Men vi har faktiskt en gemensam fiende till slut. Vi människor. Vem är du att säga vad som är kriminellt.

Det är svårt. Det kan vara svårt, jag vet.

När allt man tror och står på smulas ner.
Citera
2025-12-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Att som i TS ha 40 000 kr i kontanter på sig är inte normalt i något land. Och face it, det är extremt få som går runt med mycket mer än motsvarande 500-1000 kr även i övriga europeiska länder.

I Sverige är det hög sannolikhet att den som har flera tusen kr i kontanter eller mer på sig har icke laglig användning i åtanke. Helt med att du och kanske några Flashbackare till är undantag men de flesta européer är ganska nöjda med att gå över till kontantlöst samhälle också.
Vet inte va du snackar om.

De flesta europeer betalar de flesta köp med kontanter.

I tyskland litar man inte på banker och sparar hemma istället.

Finns stora bensinmackar i europa med både värdshus och butik,alkohol osv och bensin där de inte tar kort alls utan endast kontanter och frisörer,taxibilar,restauranger,barer,värdshus,but iker,marknader och annat där man inte jobbar för bankmaffian.

Andra har minsta kortköp på 110kr till 550kr för de idioter som vill betala med kort.

På många ställen ser man personer som försöker betala småsummor som 30kr med kort som väldigt fattiga eller mentalt handikappade personer som inte ens har 50spänn på fickan.

Det beror ju helt på vad folk ska göra .

ska de bara äta lunch på stan så räcker det ju med en 50 euro eller 100 euro i plånkan.

Ska de parta på fredagskvällen och fira nåt och bjuda runt kanske de har 1000++ euro i plånkan och kort för att ta ut mer.

Ska de köpa beg bil så har de 5000 euro i plånkan precis som folk i sverige hade utan problem.
Citera
2025-12-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Det hänger ihop med att vi numera har så stor svart ekonomi. Om inte så många lata slappa kortsynta och oärliga svenskar skattefuskade, köpte svarta tjänster och svarta varor hade vi inte behövt det ... Som man bäddar får man ligga ...
öh va???

Det är ju precis tvärtom.

Numera har vi ingen svart ekonomi kvar nästan.

Förut hade vi lite svart ekonomi som gjorde att vanliga svenskar och småföretagare hade råd att konsumera de pengarna på sin familj eller lyxkonsumera på restauranger,krogen,cafeer och annat och skapa fler jobb åt landet innan pengarna landade hos staten.

Numera har vi nästan ingen svart ekonomi kvar så vanligt folk har inte längre extra pengar att konsumera och skapa jobb längre så vi har högre arbetslöshet då staten snor allt direkt från folk istället för att vänta att pengarna går från hand till hand och konsumeras på tjänster och konsumtion några gånger och skapar fler jobb på vägen till staten.

Idag är det bara storföretag som skattefuskar som biltema,lidl,ica,ikea,nike,subway,mc donalds,burger king + banker och storföretag som redan har låga skatter jämfört mot småföretagare.

De stora bolagen som tar pengarna ut ur svensk ekonomi är de enda som har svart ekonomi idag med anställda skattefuskare och avancerade skatteupplägg och bollar pengarna i bolaget och har påhittade höga franchiseavgifter till skatteparadis för att ta pengarna ut ur svensk beskattning.
Senast redigerad av Blatteman 2025-12-28 kl. 11:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in