Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-24, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Det mest rättvisa kanske vore att göra en jämförelse med att bo i bostadsrätt istället för hyresrätt?
Nja, men det är nog lika illa som att hyra.
Citera
2025-12-24, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Just mitt hus är helt nyrenoverat så jag är troligen död innan det är dags för några större kostnader. Men generellt har du rätt. Men får lägga energi på att hitta rätt hus.
Så kan det vara men man kan inte jämföra äpplen och päron. Hyresvärden måste lägga undan ett par tusen i månaden för underhåll. Om man inte gör det som villaägare så får man räkna med att det blir en klumpsumma. Visst, det är ju bara att höja lånet med ett par hundra tusen när det är dags för underhåll.

Det viktigaste är att man jämför äpplen med äpplen och päron med päron. Att strunta i underhållskostnader medför att det inte går att jämföra hyresrätt med äganderätt/bostadsrätt.
Citera
2025-12-24, 11:14
Medlem
Bortsett från att kapitalet kanske gjort mer nytta placerat.. men jag måste ju bo.... så har jag bott gratis i 40 år i hus . Värdeökningen alltid högre än bokostnaden o då allt inkluderat även drift o underhåll
Citera
2025-12-24, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neger-apan
Betala tillbaka lånet så försvinner den största utgiftsposten som går till bankiren som enbart skapat pengar ur tomma intet.

Investera i solceller så minskar din näst största utgiftpost (som mestadels är skatt och som mestadels går till invandrare)
Jag använder pengarna så jag slipper jobba. Gått i "pension" och är drygt 50.
Citera
2025-12-24, 11:18
Medlem
Den stora nackdelen med hyra är att det blir aldrig billigare. Hur gammal bostaden än är så blir det dyrare för varje år som går. Köper man ett hus så är det som dyrast i början när lånen är som störst, men det blir hela tiden billigare för varje år som går i takt med att man amorterar av lånet.

När man sedan blir pensionär blir skillnaden tydlig.

Hyresgästpensionären har en hyra som är hiskeligt stor och ökar hela tiden under alla åren som pensionär.

Husägarpensionären har rimligtvis lagom till pensionen betalt av hela huslånet. Huset kostar bara vad det kostar att drifta och förvalta huset. Det har alltså blivit rejält mycket billigare. Samtidigt är oftast huset även värt mer pengar, varvid man lämnar ett arv efter sig till barnen när man dör.
Citera
2025-12-24, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om du har 2 mkr i fritt kapital är detta bra. Men att låsa in pengar i ditt boende är en dålig idé. Man ska inte bo i sin investering.
Jag använder pengarna för att sluta jobba. Är drygt 50.
Citera
2025-12-24, 11:23
Medlem
Citat:
Även med 2 miljoner i lån är det billigt om man slipper amortera.
Ja, bara tomten ligger på 3500000 nu.
Citera
2025-12-24, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad ska man amortera för, om man inte måste?

Man måste om man lånar.
Citera
2025-12-24, 11:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag använder pengarna för att sluta jobba. Är drygt 50.
Alltså pengarna som inte ligger i bostaden. Pengarna i bostaden är låsta och kan således inte användas.
Citera
2025-12-24, 11:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Bortsett från att kapitalet kanske gjort mer nytta placerat.. men jag måste ju bo.... så har jag bott gratis i 40 år i hus . Värdeökningen alltid högre än bokostnaden o då allt inkluderat även drift o underhåll
Eftersom du bor gratis antar jag att du sagt upp dig från ditt arbete, eller åtminstone gått ned i tid, för att fokusera på din hobby eller liknande?

Eller kan det vara så att du inte alls "bott gratis" i ditt hus och varit tvungen att jobba 40h/v för att ha råd att betala ränte-, underhåll- och amorteringskostnader?
Citera
2025-12-24, 11:31
Medlem
Citat:
Nej, renoverade och gjorde ny värdering och då kom jag under gränsen för amortering.

Ok så du köpte huset kontant för två mille.
Alltså du hade ju kunnat investera pengarna istället ock fått en avkastning som du kunde ha lagt på hyra istället.
Citera
2025-12-24, 11:33
Medlem
Citat:
Jag har gått efter fakturor såklart. 100% koll.
Mitt förra hus var el och värme 14.000 på helår.
200 kvm boyta.

De var billigt. Du bor inte i Stockholm va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in