Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-24, 11:39
Medlem
TS glömmer ju helt underhållskostnaderna som är den stora posten, åtminstone för ett lite äldre hus.

En jag känner ska byta fönster i hela huset. Det kommer gå på 100 000 kr. Pengar man knappast räknar hem vid en försäljning.

Det är INTE billigare att bo i hus
Citera
2025-12-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
De var billigt. Du bor inte i Stockholm va?
Förmodligen inte för majoriteten av Sveriges befolkningen gör inte det.
Citera
2025-12-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Man måste om man lånar.
Nej
Citera
2025-12-24, 11:42
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag amortetar inte eftersom inflationen får äta upp värdet på pengarna och förhoppningsvis ökar huset i värde på 20 år och betalar hela eller delar av lånet.

Nja, det där med att inflationen äter upp lånet gäller bara om din inkomst samtidigt ökar i samma eller högre takt som inflationen. Är du pensionär får du inga löneökningar längre och inflationen kommer snarare äta upp din pension istället för lånet.

Sedan att anta att huspriser fortsätter att stadigt öka som de gjort sedan 90-talet är en riskabel chansning. Det har varit en exceptionell tid och vi kommer sannolikt återgå till mer normala mönster framöver, med måttlig ökning i bra tider och stillastående eller minskning i dåliga tider.

Nej nu ska jag gå på kalas och hinner inte argumentera längre. God Jul!
Citera
2025-12-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
TS glömmer ju helt underhållskostnaderna som är den stora posten, åtminstone för ett lite äldre hus.

En jag känner ska byta fönster i hela huset. Det kommer gå på 100 000 kr. Pengar man knappast räknar hem vid en försäljning.

Det lär betala sig om du inte bor på fel plats.
Citera
2025-12-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Alltså pengarna som inte ligger i bostaden. Pengarna i bostaden är låsta och kan således inte användas.
Ja, men jag hade möjlighet att betala kontant. Så nu har jag 2 miljoner att spendera.
Citera
2025-12-24, 11:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ja, men jag hade möjlighet att betala kontant. Så nu har jag 2 miljoner att spendera.
Grymt! Pengar ska inte låsas in i bostaden, utan ligga någon annanstans så att de kan användas.
Citera
2025-12-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
De var billigt. Du bor inte i Stockholm va?
Inte längre.
Citera
2025-12-24, 11:47
Medlem
Citat:
Jag använder pengarna så jag slipper jobba. Gått i "pension" och är drygt 50.
Du betalar alltså 36000kr/år för miljonlån och har pengarna på banken till obefintlig och beskattad ränta?

Hur länge räknar du med att dessa pengar ska räcka, efter 36000 betalt och dina övriga konstnader?

Risk för skuldfällan om fastighetspriserna går ned och räntan upp?

Eller har du kanske några saftiga bidrag som skuldsatt villaägare?
Citera
2025-12-24, 11:53
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen

eller förnya avloppet 100 -200 000 ca. Det åkte jag på .. Visst, det finns både för och nackdelar.
Citera
2025-12-24, 11:58
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Underhåll 3000kr/mån???? Har jag har bott i hus i en jävla massa år. Tillsammans med min sambo hade vi ett hus under 15år på 195kvm, vi la 1000kr/månaden och dom gick aldrig åt trots ny luftvärmepump, splitter ny stor uteplats mm.
Nu bor jag i ett litet hus själv och lägger 500kr/månad. Ser ut att bli pengar över här med.
350kr per kvm och år verkar rekommenderas, du kanske har haft tur eller fixat en massa själv?
Citera
2025-12-24, 12:09
Medlem
Bra mycket trevligare att fira jul och nyår i villa än lägenhet…

Det är också värt något även om det är svårt att sätta ett ekonomiskt värde på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in