Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har svårt att få ihop den tanken. När har du tänkt att betala av lånet?

Det är en sak att ta ett bostadslån, med ett blancolån har du normalt en fastlagd avbetalningsplan för, och måste börja amortera av direkt. Dessutom tror jag inte på någon toppenränta.
Jag tänkte inte betala av. Den dag jag dör eller flyttar så betalar jag eller dödsboet av lånet. De pengarna använder jag för att leva gott och sluta jobba 15 år tidigare.
Citera
2025-12-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Haha, jaså inte? Menar du att ett hus alltid ökar i värde utan att man renoverar det? Det låter ganska otroligt. Även när huset är fallfärdigt ökar det i värde enligt ChrisLynch.

Lär dig skillnaden mellan fastighet och byggnad.

Nej, jag skrev ovan att en byggnad såklart behöver underhållas. Men du kan själv välja när och hur mycket och du kan göra saker själv.

Hört talats om Akelius lyxrenoveringar av hyresrätter?

Men rent statistiskt sett över längre tid så är det inte många platser där det inte har lönat sig att äga sitt boende (inkluderat även bostadsrätter såklart).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Jag hyr ett hus
5500 kr i månaden
El sommar runt 1000 kr
El vinter mellan 3 och 4000 kr
Bergvärme
Men jag funderar på var du får summan till vatten och sopor?
Jag har i vatten och sopor ca 1500 kr i månaden och vi är endast två personer i hushållet
Så du verkar gjort någon glädjekalkyl

Mitt svar på varför alla inte bor i hus är för att en del gillar inte trädgårdsarbete en del vill inte ha det extra arbete det faktiskt blir med hus
Själv sitter jag här med stopp i kökets rör för dom är för gamla som satt sig överallt så det kommer upp skitvatten i duschen då jag spolar på toa och vatten från rören från handfatet och ingen att ringa för tillfället och givetvis julafton
Jag höftade lite. Kollade fakturor nu och 500 i månaden för vatten och 500 för 3 månaders sophämtning. Det är sjukt billigt. 2 i hushållet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstadskatt
Vart får du ett hus för den summan? Vatten , el och uppvärmning mm kostar minst det dubbla.

Nee.

El (inklusive uppvärmning) kan vissa månader vara det dubbla men större delen av året är det mycket lägre. Snittet blir då 2000 kr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Nä, okunskapen visar sig inte minst i sådana här trådar. Att beräkna sin boendekostnad i villa är betydligt mer komplext än att lägga ihop sina räkningar. Köpte man typ 1992 när marknaden kraschade och säljer idag har man sannolikt bott gratis och fått ett överskott. Köpte man 2022 och säljer idag har man nog fått en månadskostnad i rundar slängar 30 000kr. Då hade givetvis hyresrätten varit mer betydligt mer gynnsam.

Självklart. Men bostad är ju en investering man sannolikt bör räkna på i ett 30-års perspektiv.
Citera
2025-12-24, 10:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Varför tror du att jag är belånad upp över öronen?

Det är aldrig och kommer aldrig vara billigare att hyra då det helt enkelt finns för många andra aktörer som behöver tjäna pengar på dig. Något som inte existerar i ett ägt hus.

Däremot är det ju riskminimerande.
Banken tjänar pengar i form av ränta.
Citera
2025-12-24, 10:12
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstadskatt
Vart får du ett hus för den summan? Vatten , el och uppvärmning mm kostar minst det dubbla.
VAR!
Citera
2025-12-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Ja vet du
Han har nog ingen aning om vad det kostar att bo i hus
Jodå, i mitt förra hus hade jag solceller och då kostade el, värme och varmvatten 14.000 om året om jag räknar med återbäringen från 60-öringen. Så drygt 1000 i månaden för 200 kvm hus.
Citera
2025-12-24, 10:14
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Det mest rättvisa kanske vore att göra en jämförelse med att bo i bostadsrätt istället för hyresrätt?
Citera
2025-12-24, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Ingen amortering?
Nej, renoverade och gjorde ny värdering och då kom jag under gränsen för amortering.
Citera
2025-12-24, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag bor i hus strax söder om gbg norra halland. Huset 85 kvm, garage 50 kvm. Tomt 1500kvm. Har du inte höga lån så är det billigt, har 700000kr i lån å visst är det billigt. bor i ett villaområde med ca 200 hus. kan inte förstå de som löper en lägenhet för tex 5 Mille.
Även med 2 miljoner i lån är det billigt om man slipper amortera.
Citera
2025-12-24, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Banken tjänar pengar i form av ränta.

Om man lånar ja.

Men du kan inte jämföra det med hur mycket förvaltningsbolaget, städbolaget, revisorn, snöröjarna, trädgårdsskötselbolaget skall tjäna.

Jag var ordf i en BRF i 10 år så jag känner till detta i detalj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in