Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-24, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstadskatt
Vart får du ett hus för den summan? Vatten , el och uppvärmning mm kostar minst det dubbla.
Ja vet du
Han har nog ingen aning om vad det kostar att bo i hus
Citera
2025-12-24, 04:53
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.

Där jag bor kostar ett hus på 150 kvm runt 15 miljoner.
Citera
2025-12-24, 05:05
Medlem
Ingen amortering?
Citera
2025-12-24, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Vad kostar en bostadsrätt på 150kvm där?
Citera
2025-12-24, 05:30
Medlem
Jag bor i hus strax söder om gbg norra halland. Huset 85 kvm, garage 50 kvm. Tomt 1500kvm. Har du inte höga lån så är det billigt, har 700000kr i lån å visst är det billigt. bor i ett villaområde med ca 200 hus. kan inte förstå de som löper en lägenhet för tex 5 Mille.
Citera
2025-12-24, 05:30
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Inte så billigt med 6000 i förlorad avkastning på 1 500 000 och underhåll på ca 3000/månad.
Än dyrare med 9000 rätt ner i fickan på fastighetsbolaget när man bor i ett eftersatt hus.
Citera
2025-12-24, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Var är det? Det är ju mer än dubbla priset här i gbg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Helt riktigt. Förutom det hus vi bor i så äger vi ytterligare ett hus som vi har som kapitalplacering. Det behöver en viss renovering, men det kommer jag huvudsakligen att göra själv. Under de två år som vi ägt det så har marknadsvärdet enligt Booli stigit med 1,6M men kostnaden att äga huset ligger bara på ca 35k/år. (Vi har inga bostadslån.) Det behöver såklart tittas till någon gång i veckan, men vi bor bara 15 minuter därifrån och det blir bara en liten omväg när vi ändå skall åka och handla. Hade vi bott i placeringshuset så hade årskostnaden varit högre för VA, uppvärmning, bredband och sophämtning. Då hade det nog handlat om ca 50k/år i driftkostnad. En av sönerna börjar fundera på att flytta hemifrån, det skulle ju kunna fungera som första egna boendet? Sedan äger jag tillsammans med min syster även min mammas hus. Mamma är rädd att Såssarna kommer tillbaka till regeringsmakten och återinför arvsskatten. Därför skrev hon över huset på mig och syrran.
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Inte så billigt med 6000 i förlorad avkastning på 1 500 000 och underhåll på ca 3000/månad.
Underhåll på 3k/månad?! Jag räknar med att renoveringen kommer att kosta 20-25k. Sedan kan vi sälja för 14-15M.
Senast redigerad av Osynlige.Mannen 2025-12-24 kl. 05:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Ingen amortering?
Vad ska man amortera för, om man inte måste?
Citera
2025-12-24, 05:38
Medlem
Har haft två hus.
Allting kan inte mätas i kronor.
Jag bor nu i en lägenhet och det passar mig perfekt även om det är dyrt AF.
Citera
2025-12-24, 05:40
Medlem
Jo TS siffror är såklart rena glädjekalkyler bara för att flexa.

Billigare blir det knappast med tanke på underhåll, behov av bil och alternativkostnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Jag hyr ett hus
5500 kr i månaden
El sommar runt 1000 kr
El vinter mellan 3 och 4000 kr
Bergvärme
Men jag funderar på var du får summan till vatten och sopor?
Jag har i vatten och sopor ca 1500 kr i månaden och vi är endast två personer i hushållet
Så du verkar gjort någon glädjekalkyl

Mitt svar på varför alla inte bor i hus är för att en del gillar inte trädgårdsarbete en del vill inte ha det extra arbete det faktiskt blir med hus
Själv sitter jag här med stopp i kökets rör för dom är för gamla som satt sig överallt så det kommer upp skitvatten i duschen då jag spolar på toa och vatten från rören från handfatet och ingen att ringa för tillfället och givetvis julafton

Nej det är inte för att rören är gamla, det blir sådär när någon spolar ner fett i vasken. Men nog finns det jourbilar som spolar avlopp sju dagar i veckan?

Mitt problem slutade återkomma efter att fd sambon flyttade ut, f ö.
Citera
2025-12-24, 05:49
Medlem
Vad kostar parkeringen i lägenhet? Det som alltid är gratis i hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in