Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-24, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Problemet är att värdestegringen på bostadsmarknad inkluderar i princip alla bostäder. Att en bostad går upp med 1 mkr när alla andra bostäder (per kvadratmeter) också går upp med motsvarande innebär att man i praktiken inte gjort någon vinst. Det är lite som att inflationen slår ut värdestegringen.

Det är därför jag förespråkar att dessa miljoner borde ligga på börsen. Då kan man faktiskt använda pengarna till att betala hyra, mat och andra utgifter och därmed på riktigt "bo gratis". Så länge pengarna är låsta i sitt egna boende däremot är detta inte möjligt.
Många köper en bostad när de är 25-30 år och sedan är på bostadsmarknaden under 50 år. Väldigt få gör exit innan de är för gamla för att använda pengarna. Tittar jag på släktingar och bekanta så är det mycket få som skalar ner bostaden när barnen är utflugna. Man sitter kvar i en villa på 5 rum och 150 m2 när man fyller 80 år.

När man pratar om bostäder så är det helt naturligt att belåna sig med 85% eller mer. Få skulle våga belåna sin värdepappersdepå lika kraftigt även om man i många fall borde göra det.
Citera
2025-12-24, 10:52
Medlem
Citat:
Detsamma. Att det skulle vara billigare att äga sitt boende och att man ser amortering som ett sparande istället för utgift/kostnad är nog det yttersta bevisat på svenskens naivitet. Man har blivit totalt grundlurade av bankerna och politikerna att belåna sig upp över öronen när det egentligen är betydligt billigare att hyra sitt boende. Jag beklagar att du också gått in i fällan.

Fast det har inte med saken att göra. En amortering är inte kostnad, då ens lån minskat med motsvarande belopp.

Du pratade om vinstskatt tidigare, och den är helt oberoende av hur mycket man amorterat.

Däremot är det en månadsutgift som måste med i beräkningen om man har råd att ligga ute med, men i praktiken ingen skillnad mot att sätta in pengarna på ett sparkonto istället.
Citera
2025-12-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Betala tillbaka lånet så försvinner den största utgiftsposten som går till bankiren som enbart skapat pengar ur tomma intet.

Investera i solceller så minskar din näst största utgiftpost (som mestadels är skatt och som mestadels går till invandrare)
Citera
2025-12-24, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du glömmer bort underhåll av huset. Räkna med att badrum håller 33 år, (400 månader) och kostar 160 000 = 400 kr i månaden. Kök kostar kanske 240 000 och håller lika länge = 600 kr I månaden.. Lägg därtill tak som också kostar 240 000 och håller i 33 år = 600 kr/månaden. För 400 så kan du hålla golv, väggar och innertak fina.

Blir billigare om du gör det själv och dyrare om du nyttjar hantverkare. Men om du gör det själv så får du sätta ett pris på den där semesterveckan som du byter trätrall. Visst man kan se renovering som ett fritidsnöje men lägga ner 6 timmar på att fixa stopp i avloppet är långt ifrån ett nöje.

Du behöver dessutom lite verktyg blir lätt några hundralappar per månad. Skulle därför säga att du missar underhåll för 2500 kr I månaden i din kalkyl.
Just mitt hus är helt nyrenoverat så jag är troligen död innan det är dags för några större kostnader. Men generellt har du rätt. Men får lägga energi på att hitta rätt hus.
Citera
2025-12-24, 10:55
Medlem
Citat:
Va? Varför skulle man inte ha pengar att investera på börsen? Hyran är lägre än kostnaderna att äga sitt boende, så det finns betydligt mer över att spara på börsen. Och nej, räntan är inte inkluderad i hyran om hyreshuset mer eller mindre är avbetalt redan. Vid bostadsrättsköp betalar du bokstavligen ränta för en nyttjanderätt, inte för den fysiska lägenheten. Det är alltså en separat kostnad som inte föreligger i en hyresrätt.

Det ser givetvis olika ut hos olika hyresvärdar men generellt har en hyresvärd en ränta att betala och har denne inte det så går värden högre avkastning istället.

Jag betalar ca 600 kr/kvm och år i ”hyra” för min villa inte många hyresrätter som är billigare och då har jag stor trädgård också och ett havsnära läge.

Ok låt höra hur stort kapital har du nu på börsen som du inte haft som villaägare?
Citera
2025-12-24, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Konstig tråd..

Ett hus har varierande underhålls- och driftkostnader beroende på när och hur det är byggt. Den enda parametern som skiljer sig är väl hur mycket läget påverkar de löpande kostnaderna förutsatt att man köpt innan tomtpriserna sprang iväg.

Jag har vänner som bor i passivhus och i princip saknar driftkostnader och jag har en vän som hoppar mellan rivningskontrakt och FIRE sparar, där råder det knappast några tvivel om vem som bor billigast även om prestandan på bostäderna är som natt och dag.
Så är det. Min poäng är att det är billigt att bo i normal villa jmf med motsvarande ormal hyresrätt och man bor bättre.
Citera
2025-12-24, 11:01
Medlem
Citat:
Det är dyrare att äga sitt boende i jämförelse med att hyra sitt boende. Du måste naturligtvis räkna med amorteringen i kostnadskalkyl eftersom köpeskillingen naturligtvis är en kostnad och ingenting annat. Ja, huset kan göra en värdestegring, men detta spelar ju ingen roll eftersom pengarna ändå är låsta i bostaden och då inte kan ta del av dem.
Där har du fel. Jag hade betydligt mmer än de 2 miljoner jag lånade. Men nu tog jag ändå lån på 2 miljoner och har således fått loss 2 miljoner till annat skoj. Jag amortetar inte eftersom inflationen får äta upp värdet på pengarna och förhoppningsvis ökar huset i värde på 20 år och betalar hela eller delar av lånet.
Citera
2025-12-24, 11:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Fast det har inte med saken att göra. En amortering är inte kostnad, då ens lån minskat med motsvarande belopp.

Du pratade om vinstskatt tidigare, och den är helt oberoende av hur mycket man amorterat.

Däremot är det en månadsutgift som måste med i beräkningen om man har råd att ligga ute med, men i praktiken ingen skillnad mot att sätta in pengarna på ett sparkonto istället.
Kapitalvinsten beräknas genom att ta ersättningen minskat med omkostnadsbeloppet. Anskaffningsutgiften är således i högsta grad relevant vid beräkning av vinsten. Om du valt att inte betala för denna utgift blir vinsten minimal eller existerar inte alls. Det är således inte ett sparande.

Att amortera och sätta in pengarna på ett sparkonto är inte i praktiken samma sak. Skillnaden är enorm. Vid amortering betalar du för din äganderätt till bostaden och därmed låser in pengarna i den. Enda sättet att få tillgång till pengarna är nu genom avyttring, det vill säga att flytta. Att ha pengar på ett sparkonto (eller börsen) medför inte samma problem utan pengarna kan användas utan att du slipper flytta eller liknande.
Senast redigerad av Libertarismus 2025-12-24 kl. 11:07.
Citera
2025-12-24, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Är det inte ganska stor skillnad i värme, el på hus lägenhet? Vi bor i lgh strax u 100kvm. Elen snittar 4-550kr/mån. I lgh har vi aldrig u 20 grader varmt oftast minst 21.5grader. Växte upp i ett hus i Norrland och jag är färdig med innertemperatur 17 grader och kalla golv. Skulle hata behöva bry mig att engagera mig i hålla nere värmekostnaden och styra elförbrukningen under dygnet. Det är inte frihet. Här kan jag gå barfota inne och i shorts-tshirt året om.
Givetvis är det skillnad. Men vad betalar du i hyra?
Citera
2025-12-24, 11:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Där har du fel. Jag hade betydligt mmer än de 2 miljoner jag lånade. Men nu tog jag ändå lån på 2 miljoner och har således fått loss 2 miljoner till annat skoj. Jag amortetar inte eftersom inflationen får äta upp värdet på pengarna och förhoppningsvis ökar huset i värde på 20 år och betalar hela eller delar av lånet.
Om du har 2 mkr i fritt kapital är detta bra. Men att låsa in pengar i ditt boende är en dålig idé. Man ska inte bo i sin investering.
Citera
2025-12-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Helt klart skaffa hus tidigt. Mitt är avbetalt och månadskostnaden är försumbar. Ved finns i skogen, solceller med batteri och en bra värmepump. Har byggt upp detta stegvis för att vaccinera mot dåliga tider. FIRE inom synhåll.
Japp, jag är drygt 50 och mina hus har gjort att jag kunnat sluta jobba.
Citera
2025-12-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Ta alla dom där summorna X2 så hamnar du mer rätt men visst kan det bli billigare med hus.
Se till att ha en buffert för oförutsedda utgifter om något går sönder eller måste göras om.
Lycka till!
Jag har gått efter fakturor såklart. 100% koll.
Mitt förra hus var el och värme 14.000 på helår.
200 kvm boyta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in