Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-22, 23:52
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vad menar du med "förr i tiden"? Nu är det inget jag har tänkt på överhuvudtaget men jag kan inte dra mig till minnes någon tidpunkt när jag skulle ha köpt färdigförpackad köttfärs som inte skulle ha sånt. För hur många decennier sedan pratar vi om?

Men självklart går det att sälja utan också, det är bara som sagt lite kortare hållbarhetstid och istället för då se köttsaft i paketet när du köper det om den där "mattan" inte finns där. Vi kan ju samtidigt konstatera att tillverkare inte lägger till något sådant om dom inte själv har något att vinna på det. Eller med andra ord, de tjänar mer pengar trots att dom väljer att inkludera det i förpackningen.

/edit: Såna kan man ju fortfarande hitta här och där, om man köper sånt som är malt på plats i butiken.
Förmodligen på den gamla goda tiden då köttfärsen var grön och ompaketerad tre gånger.
Kanske 13 år sedan?
Citera
2025-12-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vätskan är en naturlig del av köttet, man vill suga upp det då det dels kan se ganska oaptitligt ut, och det kan försämra hållbarheten och kvalitén om man lämnar det.

Ja det är en naturlig del och på fabriken skyndar man sig att paketera för att minimera förlust av den då det inte är bra för ”affärerna”…
Citera
2025-12-22, 23:54
Medlem
Den suger upp köttvätskan, som sagt.
Den köttvätskan brukade rinna ut i matkassen när du bar hem köttfärsförpackningen från affären förr.
Citera
2025-12-22, 23:56
Medlem
Kan ju vara för att inte köttsaft ska flyta omkring i förpackningen vilket skulle se sjukt ofräscht ut.

Man kan ju inte gärna vakumförpacka köttfärs så då får man göra sådär.

Beror nog på vilket kött som mals ner också en del saftar av sig mer, en del är torrare.

Tror det är mindre "trasor" när det är "butiksmalt" men hur många butiker har så numer? Få som ens har en köttdisk liksom.

Har faktiskt provvägt köttfärs och man får typ det man betalar för, förpackningen (inkl servett) väger sjukt lite.
Citera
2025-12-23, 00:20
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Så var det ju inte förr i tiden då köttet lades i en svart plastbytta av frigolitliknande material. Ingen duk inunder.
Frigolit är ju också plast. Så såg det ut förr i tiden och vätskan samlades i botten av frigolitboxen. Den rann inte ur. Ganska mycket smidigare med en liten duk.
Frigolit (EPS) är extremt bra på att hålla kyla. Perfekt när man skulle transportera eller förvara kött utan att det blev varmt.
Citera
2025-12-23, 00:26
Medlem
Aldrig hänt mig. Köper köttfärs på tub.
Citera
2025-12-23, 00:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Vem fryser ens färs? Lantstyckat hel eller halvt djur, ok. Men affärs-kött?

Folk som är ekonomiska och passar på att köpa några extra paket om det är riktigt bra pris.

Jag brukar tex passa på när jag hittar färs som är nedsatt på kort datum, packar om det i portionsbitar och fryser.
Citera
2025-12-23, 00:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Så ni fryser alltså in portionsvis och tillagar en pirtion åt gången? Sjukaste jag hört. Sällan jag tillagar mindre än ca 2kg

I små eller singelhushåll så är 2kg åt gången ofta lite väl mycke, så man delar upp det i mer lagom storlek.
Citera
2025-12-23, 00:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Så extremt irriterande speciellt om man frusit in ett helt paket

Den duken gör ett bra jobb!
Citera
2025-12-23, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Folk som är ekonomiska och passar på att köpa några extra paket om det är riktigt bra pris.

Jag brukar tex passa på när jag hittar färs som är nedsatt på kort datum, packar om det i portionsbitar och fryser.
Yes, jag ser inte ner på det! Men just köttförs ser jag aldrig svajande pris så mycket att jag behöver bunkra, i "min" butik. Plus att jag tycker det är en färskvara som gör sig bäst som färskvara.

Kanske är jag inte en så planerande människa, eftersom det går fortare för mig att gå till affären och hem, än att tina ett paket färs.
Citera
2025-12-23, 00:53
Medlem
Den skiten har bara tillkommit för att man sprutar i så jävla mycket vättska. Inte fan ska köttet koka när man lägger det i pannan
Citera
2025-12-23, 00:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Yes, jag ser inte ner på det! Men just köttförs ser jag aldrig svajande pris så mycket att jag behöver bunkra, i "min" butik. Plus att jag tycker det är en färskvara som gör sig bäst som färskvara.

Kanske är jag inte en så planerande människa, eftersom det går fortare för mig att gå till affären och hem, än att tina ett paket färs.

Det kan ju lätt skilja 20% eller mer när det är ett bra erbjudande, eller kort datum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in