Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-22, 22:13
Medlem
Så extremt irriterande speciellt om man frusit in ett helt paket
Citera
2025-12-22, 22:16
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge

Det suger upp köttvätska, du har säkert märkt själv att när du tar bort den så är den snarare rosa än vit. Dels håller köttet längre, dels ser det fräschare ut.

Om du stör dig på det, skaffa en köttkvarn, köp kött och mal själv. Alternativt köp köttfärs från köttdisken. Problemet löst.
Citera
2025-12-22, 22:18
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det suger upp köttvätska, du har säkert märkt själv att när du tar bort den så är den snarare rosa än vit. Dels håller köttet längre, dels ser det fräschare ut.

Om du stör dig på det, skaffa en köttkvarn, köp kött och mal själv. Alternativt köp köttfärs från köttdisken. Problemet löst.
Så var det ju inte förr i tiden då köttet lades i en svart plastbytta av frigolitliknande material. Ingen duk inunder.
Citera
2025-12-22, 22:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Så var det ju inte förr i tiden då köttet lades i en svart plastbytta av frigolitliknande material. Ingen duk inunder.

Den har varit standard väldigt länge dock.
Citera
2025-12-22, 22:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge

Ta bort den innan du fryser in köttet då om du stör dig så mycket på den.

Den är där för att suga upp köttsafter så att köttet/färsen hålls fräschare längre.
Citera
2025-12-22, 22:21
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Den har varit standard väldigt länge dock.
Förstår inte vad du vill ha sagt. Den nuvarande plastbyttan är mer av 'normal' hårdplast och jag tänker att det är därför duken ligger där.
Citera
2025-12-22, 22:22
Medlem
cebejs avatar
Den ligger där IBLAND för att du ska råka missa det och lägga det i stekpannan.
Citera
2025-12-22, 22:25
Moderator
tobess avatar
Citat:

Vad menar du med "förr i tiden"? Nu är det inget jag har tänkt på överhuvudtaget men jag kan inte dra mig till minnes någon tidpunkt när jag skulle ha köpt färdigförpackad köttfärs som inte skulle ha sånt. För hur många decennier sedan pratar vi om?

Men självklart går det att sälja utan också, det är bara som sagt lite kortare hållbarhetstid och istället för då se köttsaft i paketet när du köper det om den där "mattan" inte finns där. Vi kan ju samtidigt konstatera att tillverkare inte lägger till något sådant om dom inte själv har något att vinna på det. Eller med andra ord, de tjänar mer pengar trots att dom väljer att inkludera det i förpackningen.

/edit: Såna kan man ju fortfarande hitta här och där, om man köper sånt som är malt på plats i butiken.
Citera
2025-12-22, 22:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Förstår inte vad du vill ha sagt. Den nuvarande plastbyttan är mer av 'normal' hårdplast och jag tänker att det är därför duken ligger där.

Den används/användes även i den mjukare/frigolit akttiga byttan, ser sällan den byttan numera dock annat än till butiksstyckat och en del små, lokala, producenter.
(Vissa byter även till påsar istället för tråg till bla färs).
Citera
2025-12-22, 22:27
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vad menar du med "förr i tiden"? Nu är det inget jag har tänkt på överhuvudtaget men jag kan inte dra mig till minnes någon tidpunkt när jag skulle ha köpt färdigförpackad köttfärs som inte skulle ha sånt. För hur många decennier sedan pratar vi om?

Men självklart går det att sälja utan också, det är bara som sagt lite kortare hållbarhetstid och istället för då se köttsaft i paketet när du köper det om den där "mattan" inte finns där. Vi kan ju samtidigt konstatera att tillverkare inte lägger till något sådant om dom inte själv har något att vinna på det. Eller med andra ord, de tjänar mer pengar trots att dom väljer att inkludera det i förpackningen.
Jag är rätt ung fortfarande (snart 30) men säg 10-15 år sedan så var det andra byttor i allmänhet.
Citera
2025-12-22, 22:28
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Den används/användes även i den mjukare/frigolit akttiga byttan, ser sällan den byttan numera dock annat än till butiksstyckat och en del små, lokala, producenter.
(Vissa byter även till påsar istället för tråg till bla färs).
Jag har aldrig sett en duk i frigolitbyttorna. Men det stämmer det du säger med plastpåsar. Det säljs köttfärs oftast i numera.
Citera
2025-12-22, 22:32
Medlem
Man portionsförpackar i påsar innan man lägger det i frysen och därmed slipper man "duken".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in