Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-23, 01:00
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Så var det ju inte förr i tiden då köttet lades i en svart plastbytta av frigolitliknande material. Ingen duk inunder.

När så skedde var köttfärsen ”färsk” och malen i butik.

/AI
Citera
2025-12-23, 01:05
Medlem
Pungsvings avatar
Det är kladdigt att laga mat med färskt kött. Det är en handduk att torka händerna med.
Citera
2025-12-23, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det kan ju lätt skilja 20% eller mer när det är ett bra erbjudande, eller kort datum.
Mitt ica skyltar nu med att de styckar själv. Jag brinner av iver att forska i det. Men samtidigt har jag bevistat så många kök att jag tror att bäst är att låta bli.
Maler gör dom iaf stundligen på efterfrågan, så det finns liksom inget kort datum som ditt leveranskött.
Citera
2025-12-23, 01:13
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Jag är rätt ung fortfarande (snart 30) men säg 10-15 år sedan så var det andra byttor i allmänhet.

Jo då fanns den allt. Jag minns i början av 2000-talet att den fanns där. Jag råkade få den med i stekpannan en gång. Det var inte så farligt. Det var bara att vända det och lyfta av den.

Men den har funnits med väldigt länge.
Citera
2025-12-23, 01:27
Medlem
För läckande vätska enbart, inget kul när det blir blött i matkassen.
Citera
2025-12-23, 01:33
Medlem
Hahaha jag läste fel! Läste "en vit KUK"....
Den ligger där för att du ska slippa slabba runt med all kötts vätska som sipprar ut.... Den har gjort så i all tid vad jag kan minnas, jag är 62år.
Citera
2025-12-23, 04:06
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cebej
Den ligger där IBLAND för att du ska råka missa det och lägga det i stekpannan.
hatarrr när dom gömmer saker i ens stekpanna! 😤
Citera
2025-12-23, 05:37
Medlem
McCarthy01s avatar
Brukar inte ha tålamod att vänta på att färsen ska tina och har också irriterat mig på den där duken som då sitter fast. Blir ju inte bra att tina den i micron.
Citera
2025-12-23, 06:02
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vätskan är en naturlig del av köttet, man vill suga upp det då det dels kan se ganska oaptitligt ut, och det kan försämra hållbarheten och kvalitén om man lämnar det.
Viss procent vätska/blod är naturligt, men de sprutar även in nitrit, nitrat och vatten.
Idag får man koka köttet innan man steker det, då det släpper så mycket vatten. Det behövdes inte förr.
De trycker in så mycket vätska de kan och behöver den lilla duken för att suga upp det köttet inte kan behålla. Annars hade det legat och badat i en vattenpöl.
Citera
2025-12-23, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det suger upp köttvätska, du har säkert märkt själv att när du tar bort den så är den snarare rosa än vit. Dels håller köttet längre, dels ser det fräschare ut.

Om du stör dig på det, skaffa en köttkvarn, köp kött och mal själv. Alternativt köp köttfärs från köttdisken. Problemet löst.

Det låter rimligt men nu när jag tänker på det. Är det inte papper ibland också? Som bakplåtspapper?
Citera
2025-12-23, 06:52
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Man portionsförpackar i påsar innan man lägger det i frysen och därmed slipper man "duken".

Precis, plattar ut 1,3kg färs i 3-4 fryspåsar in i frysen.
Citera
2025-12-23, 07:09
Medlem
Antagligen för att färsen inte ska simma runt i vätska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in