2025-11-07, 04:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Han använder bidé hemma och vitmossa i skogen och antagligen gör hela familjen detsamma.

Skogsskövling och övergödning av sjöar och hav (bl.a från WC) signalerar civilisationens undergång. Sen får vi alla komma ihåg tipset med vitmossa.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-11-07 kl. 04:26.
Citera
2025-11-07, 04:41
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Det bästa för miljön och kroppen är att inte använda toalettpapper när man utför sina behov. Det menar västjämten Markus Torgeby som inte använt toalettpapper på 26 år.

Han berättar bland annat att han använder snö och vitmossa för att torka sig, istället för toalettpapper.

Om fler hade testat vitmossa tror han inte att de hade gått tillbaka till att använda papper.

https://www.sverigesradio.se/artikel/han-har-inte-anvant-toapapper-pa-26-ar-vitmossa-optimalt

Jag är 100 % team toapapper. Vad säger ni?
Han har ju rätt i det om miljön, men jag tror nog att jag skiter i den i detta fallet.
För att slippa torka sig överhuvudtaget kan man ju också se till att ständigt vara förstoppad, då kan man spara in även på vitmossan.
Citera
2025-11-08, 10:12
Avslutad
Vitmossa får man väl inte plocka hur som helst? Man bör ha markägarens tillåtelse för det eftersom mossa växer extremt långsamt. Den här hukbajsarn är därför lika skadlig för naturen som de som hugger ner träd för att göra toapapper.

Ska mikroorganismer, insekter och smådjur behöva utrotas bara för att han inte vill använda papper?
Det bästa är ju om han bara spolar rent röven med vatten efteråt.
Citera
2025-11-09, 11:53
Medlem
eldrattans avatar
Det handlar om en mycket sjuk människa, inte om miljön eller annat trams. Att denna skogsmulle skulle förhindra tsunamis i stillahavet, bara för att skogsmullen torkar sig med mossa där diverse maskar och annat kreatur letar sig upp i den fuktiga mörka miljön som en bieffekt. Det är absurt! Ungefär på den nivån som att använda en kotte istället för tandborste. Att denna sjuka människa ens får mediautrymme är en gåta. Fast detta och mycket annat är en effekt av nedstängningen av diverse låsta psykanstalter och att vården istället skall bedrivas i "öppen regi".
Citera
2025-11-17, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
En av anledningarna till att jag tvekar inför att flytta tillbaka till Sverige är faktiskt att det saknas lösningar för att tvätta tvåan med vatten direkt från toasitsen så att man behöver duscha när man bajsat. Att använda vatten är inte bara i standard i många asiatiska länder, inklusive Indien fast i en enklare form, utan även i stora delar av Sydamerika. Att ta till papper är milt barbariskt och mossa känns spontant ett snäpp värre. Här i tropikerna finns fler alternativ. Jag vet en familj som inte har rinnande som värmer bananblad på ett sätt som gör dem extremt mjuka. Sen bajsar de direkt i skogen, strör över lite jord bara. Vill man ha en ösning som är enkel, hygienisk och gärna bra för miljön är faktiskt papper ett riktigt dåligt alternativ.
Det går att lösa problemet. Själv har jag installerat en liknande den här --> https://www.proshop.se/Mixerkranar-och-beslag/Oras-safira-washbasin-with-bidetta-handshower-and-pop-up-was/2896340?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_ campaign=pricerunner .

Mitt problem är att hyresvärden godkänner nog inte egna installationer och jag vågar ju inte heller fråga. Men det finns också en variant, som bara behöver skruvas fast i blandaren --> https://k-bygg.se/produkt/bideochtvattstallsdusch-krom-15m/7394326808000 .

On topic - Mossa skulle jag inte vilja använda, varken vit eller någon annan färg. Toapapper och sedan dusch fungerar utmärkt.
Citera
2025-11-25, 08:17
Medlem
avcs avatar
Testade för några år sedan mossa eller löv eller vafan det var i skogen, på en roadtrip utan dasspapper. Inte ens i bakstjärten, utan på den lilla bortglömda miniapparaten fram. Aldrig tidigare haft fästing men fick det på köpet. Trillade ner på låret tack och lov,, fan vet hur de kunnat sluta..

En kollega har däremot stulit både kontorspapper, post-it-lappar och pizzakartonger till arslet. Av vissa anledningar är nämligen TORK-rullen larmad.
Senast redigerad av avc 2025-11-25 kl. 08:21.
Citera
2025-12-13, 14:19
Bannlyst
Skiter han i toalettpappret eller struntar han i det?
Citera
2025-12-14, 16:16
Medlem
godboys avatar
Det går givetvis fint att använda mossa för att torka sig i arslet med. Minns att vi gjorde det i lumpen för dryga 30 år sen när vi låg i fält. Har även hänt någon gång när jag varit ute och kört och inte haft toapapper i bilen, vilket jag normalt alltid har.

Skulle dock inte byta bort toapapper mot något annat på daglig basis.
Citera
2025-12-14, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag tror alla förutom Marcus är team toapapper eller nåt mer invecklat än att dra röven över sten och lavar efter man skitigt.

Men man måste komma ihåg att Markus bott ensam i skogen flera år och inte bara har tillgång till vitmossa som dom flesta saknar utan också saknar människor runt sig som kan förklara att han luktar som 15 år av ingrodd skit

Om 10 miljoner använde vitmossa skulle skogarna vara fulla av bajs
Citera
2025-12-14, 16:20
Medlem
Amsvartners avatar
Va skönt det ska klia i röven...frågan är, luktar han på sina fingrar efteråt?
Citera
2025-12-15, 00:04
Medlem
Härligt med såna här medvetna individer som förstår att ta klimathotet på allvar och rätta sina handlingar därefter. Ingen ansträngning får sparas. I stort som i smått.

I just det här spörsmålet kan jag rekommendera att man har en rekorderlig slickepott hängande på dassväggen som man slafsar av sig gojan med.

Bara att knacka av mot tvättställskanten efter användning så är den redo för att ta sig an nya utmaningar mellan skinkorna.
Citera
2025-12-22, 23:45
Medlem
EpicureNo2s avatar
Mossa går väl att att använda i nödfall, men den kan ha jordbakterier, svampar och insekter som kan orsaka infektioner. Bidé, som några här använder, verkar äckligt. Bajsvattnet från arslet skulle rinna på baksidan av pungen och sedan ned för benen. Bättre att duscha.

Det var någon som hade idén att det är "naturligast och bäst för hälsan" om man bajsar och kissar på en gång när man känner av behovet, och oavsett var man befinner sig. Bara dra ned byxorna och skita på trottoaren, i bussen eller inne på ICA mellan hyllorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in