2025-11-04, 11:40
Medlem
Dharmabums avatar
En av anledningarna till att jag tvekar inför att flytta tillbaka till Sverige är faktiskt att det saknas lösningar för att tvätta tvåan med vatten direkt från toasitsen så att man behöver duscha när man bajsat. Att använda vatten är inte bara i standard i många asiatiska länder, inklusive Indien fast i en enklare form, utan även i stora delar av Sydamerika. Att ta till papper är milt barbariskt och mossa känns spontant ett snäpp värre. Här i tropikerna finns fler alternativ. Jag vet en familj som inte har rinnande som värmer bananblad på ett sätt som gör dem extremt mjuka. Sen bajsar de direkt i skogen, strör över lite jord bara. Vill man ha en ösning som är enkel, hygienisk och gärna bra för miljön är faktiskt papper ett riktigt dåligt alternativ.
Citera
2025-11-04, 11:50
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
direkt i skogen
Det anses vara ett hälsoproblem i många länder.
Citera
2025-11-04, 12:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Jag gillar toalettpapper. Ansluter till Team toapapper. Sen duschar man ju även varje dag så stjärten är fräsch 24/7

Det måste ju gå åt en hiskelig mängd vitmossa. Hur skövlad är naturen runt hans stuga? Är det kalla klipphällar i skogen så långt ögat ser?
Citera
2025-11-04, 12:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Det anses vara ett hälsoproblem i många länder.

Inte bara ett hälsoproblem utan även olagligt. Du får inte gräva ner dina egna skittunnor från utedasset på din egen tomt i Sverige till exempel.
Citera
2025-11-04, 12:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag gillar toalettpapper. Ansluter till Team toapapper. Sen duschar man ju även varje dag så stjärten är fräsch 24/7

Det måste ju gå åt en hiskelig mängd vitmossa. Hur skövlad är naturen runt hans stuga? Är det kalla klipphällar i skogen så långt ögat ser?

Han skulle nog till och med kunna få nån form av straff för sitt skövlande:

Från wiki:

”Eftersom vitmossa växer så långsamt är det inte tillåtet i Sverige att samla in stora mängder för vare sig privat eller kommersiellt bruk. Det finns domstolsbeslut att allemansrätten inte medger detta”.
Citera
2025-11-04, 13:20
Medlem
Var någon amerikanska på youtube som inte heller använder pga slippa få gifter från pappret och menar att på stenåldern typ fungerade lukten att locka partners.
Bara Markus är lycklig så. Önskar honom lycka till i livet.
Citera
2025-11-04, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Det bästa för miljön och kroppen är att inte använda toalettpapper när man utför sina behov. Det menar västjämten Markus Torgeby som inte använt toalettpapper på 26 år.

Han berättar bland annat att han använder snö och vitmossa för att torka sig, istället för toalettpapper.

Om fler hade testat vitmossa tror han inte att de hade gått tillbaka till att använda papper.

https://www.sverigesradio.se/artikel/han-har-inte-anvant-toapapper-pa-26-ar-vitmossa-optimalt

Jag är 100 % team toapapper. Vad säger ni?

Det finns inget finare än att skita ute i naturen till någon fin soluppgång och höra fåglarna sjunga.

Att stänga in sig i ett litet rum för att göra sina behov och samtidigt låt sig själva gasas och inpregneras av alla lukter är väl något som skulle gjort Hitler stolt.
Citera
2025-11-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Vitmossa testade jag i lumpen under en övning. Då hade mossa fördelar jämfört med tallkotte, sten, pinne, eller hand som var alternativen.
Jag känner inte något behov av att använda mossa igen och hade inga problem med att återgå till toapapper.
Idag är jag är team toapapper & våtservetter

Skiter du ofta i skogen? Eftersom du inte får spola ner våtservetter så låter det segt att ha dessa i en hög på golvet tills du får slänga skiten i köket
Citera
2025-11-04, 13:33
Medlem
Bajslukts avatar
Jag är team "inte använda något alls".

Låt det som blir kvar torka och sedan lossna av sig själv när det blir tillräckligt torrt och hårt.
Citera
2025-11-04, 13:48
Medlem
styckets avatar
200% Team Mossa
Citera
2025-11-04, 13:48
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Jag är team "inte använda något alls".

Låt det som blir kvar torka och sedan lossna av sig själv när det blir tillräckligt torrt och hårt.
Varför inte bidé?
Citera
2025-11-04, 14:21
Medlem
I arabvärlden kör man ju med bidé.
Miljöeffekterna av att köra med snö eller vitmossa är nog rätt sparsamma dock, låter mera som någon fetish i mina öron. Toapapper lär vara bland det minst miljöskadliga industriprodukt vi har, i synnerhet om det är oblekt.
För 2-300+ år sen var det väl rövskrapa och skölja av den som gällde. Kanske ännu bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in