Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 13:16
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larstreiber
Finns ju inga bevis för våldtäkt, tvärtom talar all fakta för att det är en setup och att kvinnan hittar på

Det ansåg inte tingsrätten, en bedömning som gjordes med vägledning av högsta domstolen.

Och om kvinnan hade haft lust att göra en " set up", då hade hon väl främst valt ett lättare offer, och hon hade knappast gått hela omvägen via förundersökning och prövning i domstol när det varit betydligt lättare att utpressa mannen istället. Alltså totalt osannolikt.
Citera
2025-12-21, 13:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Det var ett väldigt misslyckat problematiserande med tanke på de enorma skillnader som finns mellan de olika fallen.

Att det vore tokigt och dumt att lägga ansvar på offret i vissa fall betyder inte per automatik att det är dumt och tokigt att göra det i alla andra fall också. Det beror ju helt på förutsättningarna och hur brottsoffret har agerat.

Men för vissa människor finns det verkligen bara två lägen. Av och på. 1 eller 0. Är det inte på det ena sättet så är det på det andra sättet, osv. En total oförmåga att se mellanting och nyanser. TomatKungen är en typisk sådan enkelspårig person.

Vi som har lite mer innanför pannbenet är dock kapabla att tänka lite mer avancerade tankar än så.

Det är ju så man måste diskutera med dig. Du ser ju inte nyanser och gränser.

Nyansen i detta fallet tex.
Målsägande är ok med lite hångel på festen och med att sova ihop. Hon är däremot inte ok med att bli penetrerad av den den dömde 31-åringen.

Du tycks inte kunna se nyansskillnaden eller mellanting här. Låt mig illustrera detta:

Grönt ljus: lite hångel på festen, sova i samma säng, påklädda i underkläder, inte nakna. Eventuellt rentav sova sked.

Gult ljus: kladda Målsägande och börja dra ner trosorna mot Målsägandes vilja och trots att hon säger nej, sluta och drar upp trosorna och föser bort hans händer.. Hon hade även sagt i bilen att de inte skulle ha sex. Här skulle den dömde ha slutat och stannat upp.

Rött ljus: penetrera Målsägande med fingrar och penis mot hennes vilja, tros upprepade nej, sluta.

Du kör inte mot rött ljus i trafiken och stannar rentav helst vid gult ljus. Detsamma gäller i mellanmänskliga relationer. Det finns gränser även där som inte får överträdas.

Nu överträdde den dömde målsägandes gräns. Han körde mot rött. Och då blir det fängelse.
Citera
2025-12-21, 13:51
Avstängd
Citat:
I Umeå-fallet är det rimligt att prata om frestelse och provokation med tanke på kvinnans beteende. Hon har bokstavligt talat bjudit in till situationen själv.

Att du ens nämner 100-åringen och Hagamannens offer i samma andetag är djupt osmakligt och ett stort hån mot dessa. Att du inte kan (eller vill) se den enorma skillnaden mellan de här fallen, vilken gör att din jämförelse blir helt meningslös, säger allt om hur desperat och långsökt du måste resonera för att försöka hålla ditt narrativ vid liv.

"Åh hur vore det om han som våldtog 100-åringen skyllde på att han blev frestad, nej ojojoj det vore ju jättetokigt ojojojoj "

Ja, men nu pratar vi inte om det fallet eller om Hagamannen utan vi pratar om Umeå-fallet. Att det blir jättetokigt att prata om frestelse och provokation och oansvarigt beteende från offret i vissa andra fall innebär inte per automatik att det blir jättetokigt att prata om det i DET HÄR fallet. Varför? Jo, för att...

Fattar du?

En våldtäktsförövare har ansvar för sig själv och sina handlingar. Endast våldtäktsförövaren vet sina triggers och när frestelsen blir större än självkontrollen. Och behöver således ta ansvar för att inte vistas i sådana situationer.

Den dömde 31-åringen är så pass gammal att han borde veta att han inte kan sova full med en kvinna i samma säng, utan att tappa självkontrollen. (Precis som Hagamannen borde veta att han inte ska dricka alkohol och ränna ute på natten, då han inte har självkontroll om han ser en ensam kvinna. Eller vårdbiträdet som våldtog 100-åringen borde veta att han inte kan jobba med äldre om han inte kan låta bli att stoppa in något i dem. Eller pedofilen som borde veta att hen inte bör ta jobb på förskola/skola/fritids osv).

Våldtäktsförövare vet sina triggers. Och måste själva ta ansvar för att inte bli triggade så pass att de mister sin självkontroll. Detta ansvar kan inte andra ta åt dem!

31-åringen borde alltså direkt när han hörde i bilen att hon inte ville ha sex, bett om skjuts hem. Eller åtminstonde inte lagt sig i samma säng som kvinnan.

Det är ju 31-åringen som Vet att han inte har självkontroll i sådan situation. Det vet ju inte målsägande. Hon litade på sin vän och trodde han var en reko kille med självkontroll. Och hon var väldigt tydlig med sina gränser. Inget ludd och fluff där inte. Han visste vad som gällde.

micro113 och palfagel har utomordentligt väl förstått mitt inlägg och syftet med det. Jag föreslår att du läser deras inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte helt olika förutsättningar. Det handlar om två män som ger fullständigt tusan i kvinnans vilja och tvingar sig på henne ... att sedan metoden skiljer är en annan sak

Återigen.
Om det skulle vara offrets ansvar att inte "fresta" så är ju det en ansvar man också kan påföra Hagamannens offer - de borde inte visats ute och "frestat" honom genom att komma i hans väg. Sådana idiotdiskussioner har vi väl för övrigt sett ett antal av här på Flashback ... "vad gjorde hon ute", "varför gick hon där", osv osv ..

Tack micro113!

Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Det du nämner är två olka situationer. Inte olika förutsättningar. Båda fallen handlar ju klart och tydligt om en person som mot den andres vilja genomför samlag.

Och nej, " frestelser" ger en aldrig rätt till att begå brottsliga handlingar, det ger dom möjligen större chans att genomföra dom och komma undan med det.

Och där ligger snarare diskrepansen mellan detta fall och fallet med hundraåringen att det väl är betydligt lättare att styrka uppsåtet hos gärningsmannen i det sistnämnda. I fall liknande detta, dom flesta våldtäktsfall faktiskt, så ligger väl ofta bevisproblemen i att slå hål på den misstänktes invändning att målsägande hade sex med honom frivilligt. Men den biten är något advokater har att argumentera för i en rättegång och i detta fall är uppsåtet solklart styrkt eftersom målsägande både sagt nej, slagit bort händer, dragit upp sina trosor mm mm

Tack Palfagel!
Citera
2025-12-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är ju så man måste diskutera med dig. Du ser ju inte nyanser och gränser.

Nyansen i detta fallet tex.
Målsägande är ok med lite hångel på festen och med att sova ihop. Hon är däremot inte ok med att bli penetrerad av den den dömde 31-åringen.

Du tycks inte kunna se nyansskillnaden eller mellanting här. Låt mig illustrera detta:

Grönt ljus: lite hångel på festen, sova i samma säng, påklädda i underkläder, inte nakna. Eventuellt rentav sova sked.

Gult ljus: kladda Målsägande och börja dra ner trosorna mot Målsägandes vilja och trots att hon säger nej, sluta och drar upp trosorna och föser bort hans händer.. Hon hade även sagt i bilen att de inte skulle ha sex. Här skulle den dömde ha slutat och stannat upp.

Rött ljus: penetrera Målsägande med fingrar och penis mot hennes vilja, tros upprepade nej, sluta.

Du kör inte mot rött ljus i trafiken och stannar rentav helst vid gult ljus. Detsamma gäller i mellanmänskliga relationer. Det finns gränser även där som inte får överträdas.

Nu överträdde den dömde målsägandes gräns. Han körde mot rött. Och då blir det fängelse.

Jo, jag fattar skillnaden mellan hångel och sex. Men det har ingenting med saken att göra. Försök bemöta min poäng istället för att svamla om en massa annat.

Du ser ingen skillnad på hur kvinnan i Umeå-fallet agerat kontra hur 100-åringen och Hagamannens offer agerat. Det blir ju den oundvikliga slutsatsen av din dumma liknelse. Våldtäktsoffer som våldtäktsoffer tycker du.

Och det är inget annat än ett stort hån mot 100-åringen och Hagamannens offer.

Överfallsvåldtäkter och våldtäkter på 100-åringar i äldrevården är inte samma sak som när två bekanta som hånglat tidigare under kvällen ligger halvnakna i samma säng efter en fest och den ena i berusat tillstånd går lite över gränsen. Det är någonting HELT annat. Fattar man inte det, vilket du inte gör, så är man totalt oförmögen till nyanserat tänkande.
Citera
2025-12-21, 14:09
Medlem
Citat:
En våldtäktsförövare har ansvar för sig själv och sina handlingar. Endast våldtäktsförövaren vet sina triggers och när frestelsen blir större än självkontrollen. Och behöver således ta ansvar för att inte vistas i sådana situationer.

Den dömde 31-åringen är så pass gammal att han borde veta att han inte kan sova full med en kvinna i samma säng, utan att tappa självkontrollen. (Precis som Hagamannen borde veta att han inte ska dricka alkohol och ränna ute på natten, då han inte har självkontroll om han ser en ensam kvinna. Eller vårdbiträdet som våldtog 100-åringen borde veta att han inte kan jobba med äldre om han inte kan låta bli att stoppa in något i dem. Eller pedofilen som borde veta att hen inte bör ta jobb på förskola/skola/fritids osv).

Våldtäktsförövare vet sina triggers. Och måste själva ta ansvar för att inte bli triggade så pass att de mister sin självkontroll. Detta ansvar kan inte andra ta åt dem!

31-åringen borde alltså direkt när han hörde i bilen att hon inte ville ha sex, bett om skjuts hem. Eller åtminstonde inte lagt sig i samma säng som kvinnan.

Det är ju 31-åringen som Vet att han inte har självkontroll i sådan situation. Det vet ju inte målsägande. Hon litade på sin vän och trodde han var en reko kille med självkontroll. Och hon var väldigt tydlig med sina gränser. Inget ludd och fluff där inte. Han visste vad som gällde.

micro113 och palfagel har utomordentligt väl förstått mitt inlägg och syftet med det. Jag föreslår att du läser deras inlägg:

Tack micro113!

Tack Palfagel!

Se mitt inlägg ovan.

Och ta en titt på anförandet i klippet nedan så kanske du lär dig något om hur det fungerar i våldtäktsmål i Sverige idag. Mycket bra poänger och info om "trovärdighet" och låga beviskrav. En hel del som går att känna igen från det specifika fallet den här tråden handlar om.

https://youtu.be/o6o0WIPJiWk?si=s1SOJ1IkC9Pwtimf

PS. Tack-meddelanden kan man ta i PM. Det här är ingen chatt.
Citera
2025-12-21, 14:11
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Överfallsvåldtäkter och våldtäkter på 100-åringar i äldrevården är inte samma sak som när två bekanta som hånglat tidigare under kvällen ligger halvnakna i samma säng efter en fest

Nej det föreligger vissa skillnader. Men också väsentliga likheter, som att tex genomföra samlaget trots att den andra inte vill= våldtäkt.

Citat:
och den ena i berusat tillstånd går lite över gränsen.

Målsägande säger nej flera gånger, målsägande slåt bort hans händer, målsägande drar upp trosorna. Upprepade gånger. Det är inte att gå " lite" över gränsen. Snarare mycket.

Citat:
Det är någonting HELT annat.

Du hakar upp dig på diskrepanserna istället för att se vari likheterna ligger, nämligen i det faktum att personen genomför ett samlag med en människa som inte vill. Alltså våldtäkt, i båda dessa fall.
Citera
2025-12-21, 14:14
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Din metafor haltar.
Metaforen är snarare: Du och en tjej ska på Gröna Lund och hon säger "bara så du vet, så vill jag inte åka några karuseller,

mer än Vilda Musen.

Börjar poletten trilla ner?

Vilda musen, passande synonym ihop med denna aktuella tjejen.

Hon lät ju definitivt sin kompis få känna på kraften i hennes vilda musfälla när hon lockade in bytet.

Vi kämpar med olika polletter. Jag förstår såklart vad du säger, men på många olika områden så håller jag inte med, så jag vill därtill inte att du ska få dina polletter att trilla ner hos mig.

Dock ska du ha cred för fantasi. Även om jag passar på att gå till gröna lund i det sällskapet. Skulle inte ens våga titta på någons bakdel utan att riskera anmälning.
Citera
2025-12-21, 14:17
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Sexuellt ofredande troligen. Blir ju lite som du säger beroende på situationen.Och inte minst personens( den misstänktes ) agerande.

Så sexuellt ofredande gav hon på sätt och vis samtycke till, om du förstår vad jag menar.

Men inte mer än så.
Citera
2025-12-21, 14:29
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Så sexuellt ofredande gav hon på sätt och vis samtycke till, om du förstår vad jag menar.

Men inte mer än så.

Nej det gjorde hon inte. Dock kan hon ju inte förbjuda honom att få stånd.
Citera
2025-12-21, 14:51
Avstängd
Citat:
Är det inte bevisat, så blir ingen dömd.

I detta fallet har den dömde 31-åringen satt dit sig själv. I både Snapchatkonversationen och i telefonsamtalet och i att inte vara trovärdig vid förhör.

Därtill har vi en trovärdig målsägande samt vittnesuppgifter (stödbevisning).

Sammantaget så är det bevisat att han har våldtagit målsägande.

Hade det inte funnits bevis eller att bevisen hade varit för svaga, så hade han friats.
det spelar ingen roll vad man säger i förhör, vad du säger under förhandlingen är det som gäller, du har således fel som vanligt
Citera
2025-12-21, 14:52
Avstängd
Citat:
Vart har jag hävdat att jag inte skulle respektera domstolens beslut?
blir han friad i HR kommer du ju inte acceptera det
Citera
2025-12-21, 14:56
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
blir han friad i HR kommer du ju inte acceptera det

Jo, domstolens ev beslut får jag nog allt acceptera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in