Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-19, 15:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
så du utgår att det som står i alla domar som dömts är sant? Och hur kommer du fram till det?

Jag tycker det mest intressant är när hon säger till honom såhär har du gjort emot andra tjejer med= antyder hon diskuterat med andra tjejer om sätta dit honom.

Jag utgår från att målsägandes och den dömdes Snapchatkonversation är korrekt citerad i domen, ja. Det är ju bara att kopiera originalet och klistra in.

Hon skriver till honom
"Det är knappast första gången, du gjort liknande mot andra. Hur tror du ärligt att det känns?"

Hennes ordval: knappast. Visar på att hon mest spekulerar. Hon tänker att det "knappast kan vara första gången han gör såhär, han måste ha gjort så fler gånger tidigare". Typ.
Citera
2025-12-19, 16:01
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Målsäganden har inte alls visat att hon inte vill och har visat att det är frivilligt.

Nej, i lagens ögon och resterande samhällets har hon inte gjort det.

Citat:
Varför ligger hon annars kvar i sängen och deltar i de sexuella aktiviteterna?

Hon deltog inte( frivilligt). Det var mannen som mot hennes vilja förde in fingrar och penis i hennes underliv.

Citat:
Hade det inte varit frivilligt hade hon lämnat sängen för att slippa delta.

Vilket hon också gjorde.

Citat:
Utför du en handling frivilligt,

Men nu var det endast mannen som utförde en handling, en brottslig sådan som i lagens mening ÄR våldtäkt

Citat:
Det är vad den svenska lagen säger.

Nej det är inte vad lagen säger annat än i dina fantasier. Vad lagen säger är att när samtycke saknas och man ändå utför samlag( eller motsvarande) då är det våldtäkt.

Och när en person säger nej, inte en utan upprepade gånger, tar bort händerna, drar upp trosorna. Gång på gång. Då är det helt uppenbart att gärningsmannen vet att målsägande inte vill. Det är inte ens i närheten av något gränsland.
Citera
2025-12-19, 16:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Att jämföra med mord håller inte eftersom det är olagligt att döda någon oavsett omständigheter. Det är inte så att det är fullt lagligt att döda någon så länge alla inblandade är med på det.

Sex däremot är lagligt under rätt omständigheter.

Så nej, det är inte likadant vid våldtäktsmål. Där är det viktigt att ta med kvinnans agerande och beteende i bedömningen.

Men nu var det ju du som i det inlägg jag citerade sa att det var troligt att en full och kåt man kommer försöka ha sex med kvinnan. Dvs exakt det jag sagt hela tiden. Men innan det har du envist hävdat att det var fullt rimligt och inte på något sätt korkat av kvinnan att bjuda hem honom.

Så jag undrar hur du ska ha det? Det blir lite märkligt att hävda ett icke-önskvärt scenario som troligt men sen ändå inte tycka det var dumt att bjuda in till det scenariot.

Det är olagligt att våldta någon, oavsett omständigheter. Så metaforen håller.

Man får inte mörda någon, oavsett omständigheter. (Om det inte är i nödvärn).

Man får inte våldta någon, oavsett omständigheter. (Finns inte ens "nödvärns-våldtäkter", så våldta är Aldrig ok).

Du får bara försöka tugga i dig detta.

Målsägandendes hångel och skedande med den dömde är inte förmildrande omständigheter. Den dömde 31-åringen får inte våldta henne för det!

Liksom Sven inte får mörda Petter, trots att Petter är en satans provokativ person.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-12-19 kl. 16:06.
Citera
2025-12-19, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag utgår från att målsägandes och den dömdes Snapchatkonversation är korrekt citerad i domen, ja. Det är ju bara att kopiera originalet och klistra in.

Hon skriver till honom
"Det är knappast första gången, du gjort liknande mot andra. Hur tror du ärligt att det känns?"

Hennes ordval: knappast. Visar på att hon mest spekulerar. Hon tänker att det "knappast kan vara första gången han gör såhär, han måste ha gjort så fler gånger tidigare". Typ.

Jaså nu passar det minsann att hänvisa till att ordval som grund för att någon spekulerar

Samtidigt har du i hundratals inlägg nu suttit och förnekat att killen spekulerar trots att han uppenbarligen gör det i och med ordval som "väl", "nog", "eller" osv.

Lägg ner ditt hyckleri nu. Det blir bara pinsamt.
Citera
2025-12-19, 16:07
Medlem
Citat:

Hon skriver till honom

nej för mig tyder det på hon ingår i en mobb som under en längre tid diskuterat mgm och planerat en gemensam aktion emot honom.
Citera
2025-12-19, 16:11
Medlem
Citat:

Man får inte våldta någon, oavsett omständigheter. (Finns inte ens "nödvärns-våldtäkter", så våldta är Aldrig ok).

Målsägandendes hångel och skedande med den dömde är inte förmildrande omständigheter. Den dömde 31-åringen får inte våldta henne för det!

Liksom Sven inte får mörda Petter, trots att Petter är en satans provokativ person.
kan du visa oss något exempel på när någon haft tillåtelse mörda någon i nödvärn?

jo du får våldta någon som vill bli våldtagen på sexlek tex.

du har således fel på alla punkter som vanligt men det är vanligt när man är invandrare och inte förstår sig på svceriges regler och lagar.
Senast redigerad av nodraketen 2025-12-19 kl. 16:22.
Citera
2025-12-19, 16:15
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Så dags att börja bli tydlig när hon har hans penis en bit in i sig?

Nej, det var hon ju långt innan.

Citat:
Lätt att vara efterklok. Antar han var ganska het på henne både efter deras kyssar och därefter när han fick ligga i hennes säng på hennes önskan och trycka sig mot samma person när hon bara ligger i underkläder.

Jag kan förstå att det kan bli missförstånd i sådana sammanhang. Men här har ju killen fortsatt trots upprepade nej, trots att personen slog bort händer, drar upp sina trosor mm. Det är en väldigt klart gräns att gå över faktiskt.

Citat:
Kan säga som så, ville hon få upprätta en anmälan om våldtäkt så tog hon alla stegen rätt, på vägen dit.

Kanske till att ge killen dubbla budskap. Men inte till att en våldtäkt ska ske.
Citera
2025-12-19, 16:16
Medlem
Citat:

Nej metaforen håller inte eftersom våldtäkt och sex utgörs av exakt samma handling. Det är omständigheterna som avgör vad det är, inte själva handlingen i sig. Medan mord, oavsett om det sker i samtycke eller ej, alltid är olagligt. Du kan t ex inte bli friad för mord om det visar sig att den du mördat var med på det. Däremot kan du bli friad för våldtäkt om det visar sig att den du hade sex med var med på sexet.

Förstår du skillnaden och varför din jämförelse inte håller?

Suck. Helt otroligt att man ska behöva förklara något så självklart för en vuxen människa. Men givetvis kommer du fortsätta vägra ge dig.
Citera
2025-12-19, 16:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jaså nu passar det minsann att hänvisa till att ordval som grund för att någon spekulerar

Samtidigt har du i hundratals inlägg nu suttit och förnekat att killen spekulerar trots att han uppenbarligen gör det i och med ordval som "väl", "nog", "eller" osv.

Lägg ner ditt hyckleri nu. Det blir bara pinsamt.

Den dömde skriver ju rakt av att han har hört hennes upprepade nej och att han märkte att hon "tvärvände". Han spekulerar inte. Han vet, han minns och han hörde. Har man läsförståelse, så fattar man detta. Även rätten fattar detta. Och den dömde försöker i förhör bortförklara vad han skrev i Snapchatkonversationen med att han "ville rädda vänskapen med målsägande och deras gemensamma vänner". En bortförklaring varken rätten eller jag köper.

Ordet knappast I det sammanhanget är ett ord som ofta används vid just en avancerad spekulation. "Det är knappast första gången du rider, så bra som du är där på hästryggen". "Det äg knappast första gången du våldtar någon, så som du agerade i situationen". "Det är knappast första g0ngen du kysser någon, du vet verkligen vad du gör".

Knappast är ett vedertaget ord vid avancerad spekulation.

Orden "nog" och "väl" är mer stödord. Som även jag själv nog använder, trots att jag är säker på en sak. Tex gjorde jag det nu. Det är väl bra att man kan använda sådana stödord. Nu använde jag ett igen.

Knappast sista gången jag kommer använda sådana stödord = avancerad spekulation
Citera
2025-12-19, 16:23
Medlem
Citat:
Den dömde skriver ju rakt av att han har hört hennes upprepade nej och att han märkte att hon "tvärvände". Han spekulerar inte. Han vet, han minns och han hörde. Har man läsförståelse, så fattar man detta. Även rätten fattar detta. Och den dömde försöker i förhör bortförklara vad han skrev i Snapchatkonversationen med att han "ville rädda vänskapen med målsägande och deras gemensamma vänner". En bortförklaring varken rätten eller jag köper.

Ordet knappast I det sammanhanget är ett ord som ofta används vid just en avancerad spekulation. "Det är knappast första gången du rider, så bra som du är där på hästryggen". "Det äg knappast första gången du våldtar någon, så som du agerade i situationen". "Det är knappast första g0ngen du kysser någon, du vet verkligen vad du gör".

Knappast är ett vedertaget ord vid avancerad spekulation.

Orden "nog" och "väl" är mer stödord. Som även jag själv nog använder, trots att jag är säker på en sak. Tex gjorde jag det nu. Det är väl bra att man kan använda sådana stödord. Nu använde jag ett igen.

Knappast sista gången jag kommer använda sådana stödord = avancerad spekulation
vart skriver han, jag hörde henne säga nej upprepade gånger, jag måste missat det.
Citera
2025-12-19, 16:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
nej för mig tyder det på hon ingår i en mobb som under en längre tid diskuterat mgm och planerat en gemensam aktion emot honom.

Låter som extremt paranoida fantasier.

Varje helg hamnar män och kvinnor i säng med varandra. Ibland har de sex. Ibland har de inte sex (för att ingen eller en av dem inte vill och den andra respekterar den enes ovilja).

Och ibland blir det som i detta ärende. Den dömde vill ligga. Målsägande vill det inte. Och han våldtar henne.
Citera
2025-12-19, 16:24
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tänker på ansvaret att behandla andra människor schysst.

Som sagt, hade killen tyckt det var oschysst att låta honom ligga i samma säng men inte vilja ha sex så hade det stått honom fritt att gå därifrån.

Citat:
Men sådant kanske inte är din melodi, utan du kanske tycker att vad de hittar på är helt deras eget problem?

Precis. Andras handlingar är deras ansvar, oavsett den fysiska platsens status. Och oavsett vad dom anser om mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in